• 1
  • 2
2009-03-22, 22:23
Medlem
Jag har läst mycket om ekonomi iom finanskrisen men har svårt att förstå allt då jag saknar en grundförståelse för nationalekonomi, har ni tips på några bra böcker att läsa som förklarar hur det ekonomiska systemet fungerar på ett sätt som en n00b som jag skulle förstå?

Citera
2009-03-22, 22:53
Medlem
haywards avatar
+1! Brukar i och för sig funka rätt bra att kolla upp kurslitteraturen till ämnet i fråga på någon universitetshemsida, men just kurslitteratur tenderar vara jävligt dyr, så då blire ju än tråkigare med ett stolpskott till bok. Så: jag tar också gärna emot tips på a) billiga böcker som rör nationalekonomi, eller b) dyrare, men garanterat bra skit.
Citera
2009-03-22, 23:09
Medlem
sue-ellens avatar
Läser precis "The Undercover Economist" vilken jag kan rekomendera. Kanske inte uteslutande nationalekonomi men mycket matnyttigt och tänkvärt presenteras på ett lättsmält vis.
Citera
2009-03-23, 01:16
Medlem
Hmmm, beror ju lite på vilken del av nationalekonomin. Övergripande så är ju "Vår Ekonomi" av Klas Eklund en bra lättläst bok som används på gymnasier och till viss del universitet.
Citera
2009-03-23, 11:07
Medlem
timpakays avatar
Principles of Microeconomics är rätt bra för att förstå grunden, mikroteorin. Alltså det som handlar om marknadsjämvikter, spelteoretiska jämvikter, marknadsimperfektioner, hur tullar och skatt påverkar produktionen osv.

När det kommer till makroteorin(det större nationalekonomiska perspektivet som handlar om räntor osv) så är det skilda åsikter. Den läran som lärs ut i Sverige på universitet och som de flesta länder världen över tror på är den Keynesianska läran. Så vill du veta vad ex. RB och regeringar tror på och varför dom agerar som dom gör så är Principles of Macroeconomics bra. Själv hade jag dessa böcker i min grundkurs i nationalekonomi på SU.

Dock är jag själv en som tror på den österrikiska skolan som oftast är mycket kritisk till den keynesianska läran. Kommer dock inte på någon bra bok såhär på rak arm som handlar om den österrikiska skolans tankesätt men finns mycket att läsa på www.mises.org

Edit: Såg att Rothbard har släppt en bok som heter Man, Economy and State som tydligen ska handla lite grundligt om den österrikiska skolan.
Senast redigerad av timpakay 2009-03-23 kl. 11:09.
Citera
2009-03-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Principles of Microeconomics är rätt bra för att förstå grunden, mikroteorin. Alltså det som handlar om marknadsjämvikter, spelteoretiska jämvikter, marknadsimperfektioner, hur tullar och skatt påverkar produktionen osv.

När det kommer till makroteorin(det större nationalekonomiska perspektivet som handlar om räntor osv) så är det skilda åsikter. Den läran som lärs ut i Sverige på universitet och som de flesta länder världen över tror på är den Keynesianska läran. Så vill du veta vad ex. RB och regeringar tror på och varför dom agerar som dom gör så är Principles of Macroeconomics bra. Själv hade jag dessa böcker i min grundkurs i nationalekonomi på SU.

Dock är jag själv en som tror på den österrikiska skolan som oftast är mycket kritisk till den keynesianska läran. Kommer dock inte på någon bra bok såhär på rak arm som handlar om den österrikiska skolans tankesätt men finns mycket att läsa på www.mises.org

Edit: Såg att Rothbard har släppt en bok som heter Man, Economy and State som tydligen ska handla lite grundligt om den österrikiska skolan.

Går inte Mises "Human Action" igenom det?
Citera
2009-03-23, 21:02
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giwen
Går inte Mises "Human Action" igenom det?

Har ej läst den, men en googling lär ju ge svaret på frågan!
Citera
2009-03-24, 10:45
Medlem
sp3tts avatar
Bra böcker om ekonomi? Ludwig von Mises' Human Action såklart!

Nä, det var elakt. Human Action är inte en nybörjarbok. Den är väldigt tung och lång. Börja med Hazlitts Economics in One Lesson. Sen finns det flera introduktioner till den österrikiska skolan, till exempel Economics for Real People -- jag har inte läst den men den ska tydligen vara bra. Du kanske hittar något intressant här: http://www.mises.org/store/For-Beginners-C9.aspx.

Åt det lite mer historiska hållet kan jag rekommendera How Capitalism Saved America av Thomas DiLorenzo.

Vill man vara riktigt hård finns ju också Reismans Capitalism. Fast att bara innehållsförteckningen till den är på runt 50 sidor är kanske lite avskräckande.
Citera
2009-03-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Vill man vara riktigt hård finns ju också Reismans Capitalism. Fast att bara innehållsförteckningen till den är på runt 50 sidor är kanske lite avskräckande.

Reismans Capitalism är bra, gratis och man behöver inte läsa allt för att förstå grunderna i ekonomi. För att förstå grunderna behöver man bara läsa kapitel 4-7, 10, 12-14.

Annars är kanske Nationalekonomi för noviser något för dig. Den har med de flesta viktiga saker om prisbildning och hur lånemarknaden fungerar.
Citera
2009-03-24, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abusay
Jag har läst mycket om ekonomi iom finanskrisen men har svårt att förstå allt då jag saknar en grundförståelse för nationalekonomi, har ni tips på några bra böcker att läsa som förklarar hur det ekonomiska systemet fungerar på ett sätt som en n00b som jag skulle förstå?

En välskriven bok om nationalekonomi och lättläst framför allt. Är Klas Eklund Vår ekonomi http://www.varekonomi.se/. Många handelshögskolor som har den som del i kurslitteraturen i nationalekonomins grunder.
Citera
2009-03-24, 17:47
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
En välskriven bok om nationalekonomi och lättläst framför allt. Är Klas Eklund Vår ekonomi http://www.varekonomi.se/. Många handelshögskolor som har den som del i kurslitteraturen i nationalekonomins grunder.

Keynesiansk och då är principles of macroeconomics mycket vassare(en smula svårare men lätt värt det om man vill lära sig något), handelshögskolorna är bäst på företagsekonomi inte nationalekonomi.
Citera
2009-03-24, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Keynesiansk och då är principles of macroeconomics mycket vassare(en smula svårare men lätt värt det om man vill lära sig något), handelshögskolorna är bäst på företagsekonomi inte nationalekonomi.

Beror nog lite var man studerar. Jag studerar utomlands. Och håller med om att de svenska handelshögskolorna är dåliga på nationalekonomi. Men varför jag föreslog boken. Var för att den är lättläst. Och på svenska.

En bra början tycker jag. Ger mycket på ett enkelt sätt. Sedan är de ju bara att bygga på.

Ps. Läser nu inte nationalekonomi som huvudämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in