Principles of Microeconomics är rätt bra för att förstå grunden, mikroteorin. Alltså det som handlar om marknadsjämvikter, spelteoretiska jämvikter, marknadsimperfektioner, hur tullar och skatt påverkar produktionen osv.
När det kommer till makroteorin(det större nationalekonomiska perspektivet som handlar om räntor osv) så är det skilda åsikter. Den läran som lärs ut i Sverige på universitet och som de flesta länder världen över tror på är den Keynesianska läran. Så vill du veta vad ex. RB och regeringar tror på och varför dom agerar som dom gör så är Principles of Macroeconomics bra. Själv hade jag dessa böcker i min grundkurs i nationalekonomi på SU.
Dock är jag själv en som tror på den österrikiska skolan som oftast är mycket kritisk till den keynesianska läran. Kommer dock inte på någon bra bok såhär på rak arm som handlar om den österrikiska skolans tankesätt men finns mycket att läsa på
www.mises.org
Edit: Såg att Rothbard har släppt en bok som heter Man, Economy and State som tydligen ska handla lite grundligt om den österrikiska skolan.