2009-03-22, 18:10
Medlem
Hallå där ute!

Jag har en hp laptop som är ca 2½ år gammal. Det var en riktigt bra laptop då jag köpte den, gav ca 12 000 för den.
Hur som helst så har den alltid blivit väldigt varm (har 2 hårddiskar bland annat) och nu på senare dar så har den tenderat till att haka upp sig då den får jobba hårt.
Igår var katastrofen ett faktum. Då jag startade datorn så blev det bara ett svart flimmer på skärmen, men blir även lite gråaktiga nyanser ibland. Det går liksom i vågor. Så här blir det varje gång och jag har provat det mesta, dra ut batteri bland annat. Min teori är att grafikkortet är kört, vad tror ni?
Om det är så att grafikkortet har rykt, vad kostar det att fixa ett nytt?

TACKSAM FÖR SVAR!
Citera
2009-03-22, 18:12
Medlem
sommarlovs avatar
Damm i processorkylaren.
Byt minne.
Citera
2009-03-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Damm i processorkylaren.
Byt minne.

Okej.. så felet kan helt enkelt ligga i att processorn blir överhettad? Haft liknande problem eller? Tack hur som helst

Kom igen allihopa mer förslag!
Citera
2009-03-23, 21:00
Medlem
Pol-Arns avatar
om det händer direkt när du startar så har det inget med överhettning att göra (det tar minst 5 min för processorn att överhettas när man inte belastar den om fläkten inte fungerar)
JAg brände graffekortet en gång och då blev färgerna helt konstiga när jag skulle boot och den vägra boota hela vägen fram till inloggnings menyn :-/ så jag skulle gissa på att det är ditt graffekort som har gjort sitt
Citera
2009-03-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pol-Arn
om det händer direkt när du startar så har det inget med överhettning att göra (det tar minst 5 min för processorn att överhettas när man inte belastar den om fläkten inte fungerar)
JAg brände graffekortet en gång och då blev färgerna helt konstiga när jag skulle boot och den vägra boota hela vägen fram till inloggnings menyn :-/ så jag skulle gissa på att det är ditt graffekort som har gjort sitt

Ajdå har snackat med en kunnig idag också.. han sa att graffekortet troligen är kört han med, så det blir till att ringa runt och kolla reparationspriser. Tack för hjälpen allihopa
Citera
2009-03-23, 22:59
Medlem
martenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskoett
Ajdå har snackat med en kunnig idag också.. han sa att graffekortet troligen är kört han med, så det blir till att ringa runt och kolla reparationspriser. Tack för hjälpen allihopa

Tror det nästan blir billigare att köpa en ny laptop, grafikkort till dom är inte speciellt billiga om jag inte misstar mig.
Citera
2009-03-24, 15:21
Medlem
gubbtjuvens avatar
Jag hade linande problem med en laptop, den blev hur slö som helst.
Lösningen var (som någon ovan föreslog) damm i datorn.
Fram med tryckluft och ett moln av damm senare gick den nästan som normalt igen
Citera
2009-03-24, 15:28
Medlem
irlPippis avatar
om datorn är under tre år gammal så är det bara att gå tillbaka där du köpte datorn. Du har alltid tre års reklamationsrätt!
Citera
2009-03-25, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irlPippi
om datorn är under tre år gammal så är det bara att gå tillbaka där du köpte datorn. Du har alltid tre års reklamationsrätt!
Jag antar att det är konsumentköplagen Du åsyftar? I så fall är det inte bara att knalla in med datorn och få den utbytt. Efter att garantitiden gått ut ligger det på köparen att bevisa att datorn redan från början varit behäftad med ett fel, t.ex. om man under garantitiden (det första året i de flesta fall) fått datorn reparerad ett antal gånger då kan man försöka hävda att maskinen varit felaktig från början.

Citat:
Har du lite tur sitter det ett separat grafikkort i din dator då behöver reparationen inte kosta mer än ett par tusenlappar, dock tror jag att kortet är integrerat på moderkortet och då är det knappast lönsamt att reparera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in