Citat:
Ursprungligen postat av calvink
lånar också tråden och frågar vart HGH tillverkas? alltså vilket land det oftast kommer ifrån och var ifrån det bästa kommer? tillverkas det i sverige? bra/dåligt?

Nu kommer vi till en av mina käpphästar! Tillverkningen av modernt hGH sker genom s.k rekombinant genteknik. Det betyder att man stoppar in en mänsklig gen i en E-Coli-bakterie och använder den som en biologisk maskin för att producera enklare peptider (förr i tiden malde man helt enkelt ner hypofyser från döda människor. Jag skojar inte, så gick det till).
Men rekombinant genteknik kräver enorma resurser och en avancerad produktionsapparat. Det är ingenting man slänger ihop i ett enkelt källar-UG-labb. Man måste ha levande bakterier i perfekta förhållanden, som mjölkkor ungefär, och en MYCKET komplicerad teknik för att skala dem och separera peptiden.
Därför- hur sjutton kan det finnas så mycket black-market-hGH? Det är bara de stora läkemedelsaktörerna som har resurser för att producera hGH. Jag gissar på en helvetes massa fejk. hGH ger inga snabba, dramatiska effekter, så det är svårt att veta om man har fejk eller inte. hGH är dessutom sjukt dyrt, vilket borde öka incitamentet att sälja fejk.
Det enda hGH jag skulle ta är det från Pfizer, Organon eller Lilly. Genotropin, Norditropin eller Humatrope. Från apoteket. Så det kommer nog att dröja innan jag prövar det.