2025-04-13, 16:40
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag tror att du missfrsttt naturlagen "orsak och verkan". Att skylla frtrycket p de frtryckta duger inte. Poliser beter sig nmligen inte som svin utav ngon srskild anledning. De bara r svin av sig sjlva och de accepterar inte att mnniskor har en fri vilja. Polisen r ett ovlkommet, kostsamt och farligt inslag p fotboll. Det r inte deras offer som ska sluta med vad de gr. Det r sjlva handlingarna ifrn poliser som ska upphra. Polisen mste helt enkelt lgga ned sin verksamhet.

D kan vi ju lika grna lta gngen i frorterna sprnga, skjuta och sl snder folk i sin vldsdyrkan, precis som du. D fr ni fritt fram och dina icke vldsbejakande slktingar flyger i luften eller fr en kula i sig av frvirrad 15-ring som vill tjna ngra hundra tusen.
Citera
2025-04-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag kan frst hur du resonerar men anser nd att du har fel.

Precis som du skriver har ju aldrig de som gillar att slss nr det vankas en fotbollsmatch, varit direkt ute efter samhllet, staten eller polisen. De r ju bara ute efter att ha kul som jag fattar det. Och effekten som blir nr samhllets/statens lagar utmanas p det ganska fniga stt som firmor och ultras gr, r ju att hela samhllet nickar och sger "ja, polisen mste ha mer pengar, mer vapen och mer resurser". S tvrtemot det samhlle du pratar om dr det skulle vara rttvisa att lta poliser plgas, skapar fotbollsvldet bara en n mer kontrollerande polismyndighet. Tack vare dig och dina likar mste jag nu muddras p varje match, fr inte ta med en vska in och kan ibland utsttas fr rent idiotiska saker dr min frihet beskrs rejlt.

Att sedan hata poliser s mycket s att man glds nr de skjuts ihjl r ju lustigt. Hur tnker du att ett samhlle ska se ut fr att passa dig? Utan en stat och utan ett samhlle s r det ju djungelns lag och bara den starke verlever. Ett klansamhlle kommer uppst dr man skapar privata sm armer fr att skydda sig. Och en lite frga. Om du har frldrar kvar i livet och dessa en dag skulle rnmrdas, skulle du d inte vilja att de skyldiga hittades? Och ven om vi inte har vrldens mest effektiva poliskr s borde de ju iaf ha betydligt strre mjlighet att lyckas med det n om du sjlv kutar runt dr du bor och frsker hitta den skyldige.

Till sist. Polisen m ha ett lagligt vldsmonopol d de r de enda (ndvrn bortrknat) som ostraffat kan anvnda vld. Men i verkligheten har de ju inte ett monopol. Gngkriminella och fotbollsfirmor visar ju detta med strsta tydlighet. Och varfr ska jag som vanlig knegare behva finna mig i att ducka fr regn av stenar (har hnt), kuta gatlopp p centralen i Stockholm (har hnt) och behva ta min brs i nven och skynda in frn en uteservering som attackeras (har hnt) bara fr att jag br mitt lags frger? Varje gng detta har hnt har jag hoppats att polisen skickat sina mest vldskta idioter och att man skulle kunna f uppleva lite baseballsliga igen. Finns personer bde i mitt eget lags firma och andra firmor i min stad som jag inte skulle grta en skvtt ver om de blev en ny Osmo Vallo. Mnniskor som enbart kostar samhllet pengar och som frpestar den vrld vi lever i. Mrdarbrderna i de blrandiga r tv sdana, vldtktsmannen och ldringsrnaren i bajens led r tv andra. Osv.

Vi snackar inte om gng som skjuter ihjl folk p fritiden hr. Vi snackar om grupper som mts fr att sl varandra p kften enligt halvt oskrivna regler. Ja, det r olagligt. Ja, det r vldsamt. Men vet du vad det inte r? Det r inte riktat mot random civila. Det r inte folk som rnar pensionrer eller sprnger portuppgngar.

Folk har slagits i alla tider. Du kan frska polera bort det, lagstifta bort det, ltsas som att samhllet r ett dagis, men det ligger i mnniskans natur. Och om ngra finkldda grabbar vill gra det i samband med fotbollsmatcher fr att knna tillhrighet, som ocks ligger i mnniskans natur, r det ju det minst destruktiva vld vi har.

Samhllet r inte enbart till fr dig, utan ven fr de som gillar att stka. Du behver inte hlla med mig, men du visar ju p ett verdrivet och ett osympatiskt resonemang nr du vill se lite baseboll-lir frn snutens sida p ett gng grabbar som kanske tvingat dig att att dricka upp din l och ta ngra kliv in p puben frn uteserveringen.
Citera
2025-04-13, 19:08
Avstngd
Intressant att malmfolket fortstter att gola p varandra, nu senast p tv som heilade i klacken p ngon match.
Dags att ta tag i era rdingar eller? Finns rapport om det p tnt-afas hemsida.
Man kan ju tycka att ni borde gett dom stryk p plats istllet fr att st och prata med polisen och sen ven vittna p rttegng, ven om det inte var huliganer och verkar ha varit rdingtjejer s borde dom som hller i taktpinnen i klacken rensa upp sin egen skit istllet fr att gola.
Citera
2025-04-13, 19:47
Medlem
Dfg utan banderoll idag i derbyt, finns dom ens?
Citera
2025-04-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DodMenSkyldig
Vi snackar inte om gng som skjuter ihjl folk p fritiden hr. Vi snackar om grupper som mts fr att sl varandra p kften enligt halvt oskrivna regler. Ja, det r olagligt. Ja, det r vldsamt. Men vet du vad det inte r? Det r inte riktat mot random civila. Det r inte folk som rnar pensionrer eller sprnger portuppgngar.

Folk har slagits i alla tider. Du kan frska polera bort det, lagstifta bort det, ltsas som att samhllet r ett dagis, men det ligger i mnniskans natur. Och om ngra finkldda grabbar vill gra det i samband med fotbollsmatcher fr att knna tillhrighet, som ocks ligger i mnniskans natur, r det ju det minst destruktiva vld vi har.

Samhllet r inte enbart till fr dig, utan ven fr de som gillar att stka. Du behver inte hlla med mig, men du visar ju p ett verdrivet och ett osympatiskt resonemang nr du vill se lite baseboll-lir frn snutens sida p ett gng grabbar som kanske tvingat dig att att dricka upp din l och ta ngra kliv in p puben frn uteserveringen.
Hller med. Det sorgliga r dock att det mesta som r enligt mnniskans natur och r naturligt gr emot samhllets moderna agenda. Enligt den ska man g emot sina instinkt d de fr ngon anledning r dliga, och att man ska bete sig civiliserat, vi ska vara bttre n vra barbariska frfder. Vilket sklart bara r propaganda. Men detta frklarar iaf varfr polisen lgger hela sin jvla arbetskraft p varje derby.

Att stoppa denna utveckling blir ju sklart svrt d man gr emot hela samhllets normer. Kanske att fler supportrar blir mer hnsynslsa och visar att de skiter i? vad vet jag
Citera
2025-04-14, 19:17
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgubbe
Dfg utan banderoll idag i derbyt, finns dom ens?

Undrar detsamma. Uppriktigt.
Citera
2025-04-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Precis. Etik r inte riktigt trdens mne, ven om det kan vara intressant som ett sidospr.

Vi har helt olika erfarenhet utav firmor. Helsingborg r numera ganska oorganiserat, med mera spontant matchdagsstk och mindre uppstyrda saker. Det kan vara hrligt med kaos och man kan mnga gnger agera ganska fritt som individ. Det r inte s ofta som vi straffar folk. I s fall fr det vara allvarliga felsteg. Det har varit lite andra tider d vi haft ett mera utbrett utbyte med FCK, men det du sger om att ligister saknar en egen vilja r kraftigt verdrivet. Jag kan bara nska danskarna lycka till i fortsttningen, d de numera slss sida vid sida med Hamburger SV snarare n med HIF:s grabbar. Ja, det finns folk som fortfarande hnger mer med danskarna, medans exempelvis jag och Kompaniet r mer med Rangers, men vi mste hlla ihop inom HIF:s supporterkultur. Det r min uppfattning.

Nr det gller "collateral damage" tycker jag att det sker i s pass liten utstrckning att oskyldiga kommer i klm s att det nd r acceptabelt. Otur har vi haft ibland, d folk har dtt. Det r inte meningen, men det r sllan som det gr s fel.

Jag kan sklart ha fel d jag inte r lika nra den hr vrlden som du och andra. Men de gnger jag trffat p diverse stockholmsfirmor riktigt nra (matcher, fester osv) s har knslan varit att de r organiserade som en militr p ett ungefr. Jag har sett en sk top boy kliva in p en krog dr det satt folk och lade i godan ro. Han gapade som en dre p ngra som satt dr och dessa kutade ut frn krogen som strykrdda hundar och lmnade halvfula pints efter sig. P en fotbollsturnering en gng gick att av ligistlagen lite vl hrt fram i sina matcher. Ngon av arrangrerna hmtade en snubbe p typ 35 bast som kom och lste lusen av ligisterna (s k "yngre") och resten av turneringen hade de en helt annan spelstil. Minns ju ocks hur en viss firma p sin gamla hemsida frklarade att det varv de som bestmde p deras lags hemmaplan. Man fick kolla med dem vilka banderoller man fick ha osv. Och de skrt om att de sprat upp ngon som snackat skit om dem och att den killen nu lydigt hade accepterat att han inte fick betrda arenan igen under resten av sitt liv.

Frgar du mig s r detta snut- och fascistbeteende deluxe vi pratar om i dessa fall. Och vad gller fascism s tycker jag ju att jag fr Hitler-jugendvibbar nr det kommer ett gng Ultras ifrda exakt likadana klder och alla knallandes bakom sin "capo".

D har jag mer sympati med fotbollsbrken i latinamerika som mhnda r lite vl nra ngon form av maffia men nd verkar ske p ett mer spontant och fritt stt. Fr att inte tala om kulturen som den vxte fram i England en gng i tiden. Innan man brjade bilda "firmor". Jag r ingen strre fan av vld men om folk nd mste slss tycker jag att de gamla byslagsmlen r mer ok n dagens hrt organiserade ligor.

Men det r ju bara jag, som inte r en del av scenen.

Vad gller hur ofta "oskyldiga" kommer iklm r vi nog inte ense. Jag menar att det hnder vid varje riskmatch. Bara inte s allvarligt. Efter helgens stockholmsderby har jag lst flertalet rapporter om unga killar som jagats eller ftt en snyting fr att de haft fel frger, samt tjejer som blivit av med sina halsdukar, kallats horor och spottats p. Och jag minns alla gnger jag sjlv ftt kuta, ka omvgar osv. Notera d att jag sjlv aldrig ftt en snyting utan alltid lyckats med att ta mig hem hel och ren. Men ibland har det inte varit enkelt om man s sger.
Citera
2025-04-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DodMenSkyldig

Jag vet att det inte r riktat mot civila men jag kan d upplysa dig om fljande.

- Bajen hade en ledande ligist som roade sig med att vldta unga snubbar.
- Bajen hade en annan (dock ej ledande) ligist som roade sig med att rna krringar ver 75 p deras pension.
- En kille som slagits fr dif har haft livet av 2 civila personer varav den ena var en tjej som han slog ihjl med sina hnder.
- Blrandens ovan har en brorsa som slog ihjl random folk med ett hjrnrr fr ngra r sedan.
- En annan blrand som man nog fr bedma som civil kom aldrig hem efter en resa till Helsingborg. Detta fr att han fick en snyting av ligist.

Och nej, det r ingen som bett mig ta min l och g t sidan. De (lyckligtvis f) pubstormningar jag varit med om har inte skett p s juste stt utan det har helt pltsligt bara brakat till.

Jag kan hlla p och rkna upp tillfllen nr civilt folk kommit "i klm" s lnge att Flashback kommer behva fler servrar. S jag r ledsen, bara fr att det finns gngkriminella (finns vl en del ligister som r det ocks f ) som r vrre, kommer jag inte rycka p axlarna och tycka att boys will be boys och inga oskyldiga kommer i klm. Det r en historiefrfalskning lika grov som nr Firman frskte lura i vrlden att det var brsklippare och fastighetsmklare som ingick i deras firma.
Citera
2025-04-15, 14:16
Medlem
Kersers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Intressant att malmfolket fortstter att gola p varandra, nu senast p tv som heilade i klacken p ngon match.
Dags att ta tag i era rdingar eller? Finns rapport om det p tnt-afas hemsida.
Man kan ju tycka att ni borde gett dom stryk p plats istllet fr att st och prata med polisen och sen ven vittna p rttegng, ven om det inte var huliganer och verkar ha varit rdingtjejer s borde dom som hller i taktpinnen i klacken rensa upp sin egen skit istllet fr att gola.

Haha, har du ens sett filmen?

Tjejerna som konfronterar dom heilande byfnarna hnger knappast hr.
Citera
2025-04-15, 14:20
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Kerser
Haha, har du ens sett filmen?

Tjejerna som konfronterar dom heilande byfnarna hnger knappast hr.

N, men det rr grabbarna som kr fr Malm som ska styra dr. Hajar du? Stda upp p sin egen bakgrd. Ni r ett golargng allihopa och ni tillter politiska yttringar i klacken och fr det borde ni skmmas
Citera
2025-04-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
N, men det rr grabbarna som kr fr Malm som ska styra dr. Hajar du? Stda upp p sin egen bakgrd. Ni r ett golargng allihopa och ni tillter politiska yttringar i klacken och fr det borde ni skmmas
har du lnk?
Citera
2025-04-15, 21:09
Medlem
Livremmens avatar
Diffen ska ha ftt smaka av Bajare nere i Wien redan om man vill tro p X. Kan bli livat nere i Wien!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in