Citat:
Ursprungligen postat av Billy-b
Att godtyckligt frihetsberöva människor kring fotbollen känns ju jävligt fräscht. Anser du att det vore värt att underminera rättssäkerheten för samtliga människor i Sverige endast för att stoppa de få box som sker i samband med idrott? För som du säkert vet så spiller alltid rättsliga åtgärder alltid över på hela samhället och stannar aldrig vid den målgrupp som insatserna först riktades mot. T.ex. övervakningssamhället och den organiserade brottsligheten.

Vad är det för djävla snack? Och så presenterar du det med 'som du säkert vet'! Vad grundar du det på?
Polisen
värnar om säkerheten inklusive rättssäkerheten bla genom att i möjligaste mån förhindra er från att slåss, skada varandra eller utomstående och kosta skattepengar ex genom sjukhusvistelser. Polisen sänder också en signal, ett normtryck, om att våld inte är ok vilket ju är ganska viktigt. Dvs majoritetens säkerhet förbättras på bekostnad av att lille du nog upplever att din rättssäkerhet minskar. Fair enough, att någon snorunge går runt och grinar för att han inte får slåss är ett litet pris att betala för att trygga något mycket viktigare.
Den stora majoriteten har inget som helst problem med att det finns lagar som tryggar allmänhetens säkerhet i samband med stora folksamlingar. Jag känner mig overhuvudtaget inte alls hotad av något övervakningssamhälle, har aldrig blivit arresterad eller suttit i fängelse. Det har mig veterligen ingen av mina många vänner heller. Jag känner mig inte och har aldrig upplevt mig förtryckt eller på något vis utsatt av rättsstaten. Men så försöker jag att inte göra något olagligt heller.
Och sen är det ju naturligtvis så att ingen blir godtyckligt frihetsberövad. Även om misstag sker kommer den stora majoriteten av de frihetsberövade att tillhöra den grupp människor polisen anser hota säkerheten för den fredliga stora massan. Dvs polisen gör en bedömning, identifierar en riskgrupp och utövar inte godtycke. Härligt och solidt förankrat i svensk lag sedan lång tid.
Allvarligt talat, sluta lipa om polisinsatserna. För det är patetiskt.