2011-03-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Det kommer alltid mer eller mindre bli stökigt runt derbyn i Stockholm men tar man bort kärnan då får man ner det. Spelar ingen roll om det är 100 - 200 som slåss, de flesta av de personerna är där för att:

a) Slåss, de skiter egentligen i laget, de kunde lika gärna vara på "andra sidan", men nu råkade de känna någon från de laget de slåss för.

b) Folk som helt enkelt följer strömmen, de ser några andra ta initiativ och hänger på.

c) Folk som är idioter. De hade en dålig dag och nu förlorar ens favoritlag, nu jävlar ska någon få betala för att livet suger.

Tar man däremot bort ledarna eller initiativtagarna till att skapa kaos och slåss då får man ner allt. Detta kräver rejäla lagändringar och det kommer att ta ett tag innan vi kommer dit.

Folk glömmer lätt att alla lagar bygger på att någon vid upprepade tillfällen har gjort något så att andra skadas. Scenen som växer och drar till sig en massa förvirrade kids som vill slåss, fortsätter det då förändras lagar och regler, det är egentligen inget att diskutera utan det är så. Alla regler och lagar som skapas runt arenor beror på bråkstakar. Alla regler som införs på arenorna beror på att folk har missbrukat de reglerna som fanns innan.

Scenen säger att de inte vill ha England men ändå eftersträvar de England, man vill ha kaos, man vill ha bråk och detta gör att vi kommer få liknande eller samma regler som England. Att det inte tar bort allt det spelar ingen roll, för vilken lag har tagit bort allt som gäller lagen?

Supporterpolisen har någorlunda god koll på vilka som är ledarna, att införa dags eller halvdags häktning är egentligen inget problem, problem
et är att det är en otrolig inskränkning på privatpersoner.

Att godtyckligt frihetsberöva människor kring fotbollen känns ju jävligt fräscht. Anser du att det vore värt att underminera rättssäkerheten för samtliga människor i Sverige endast för att stoppa de få box som sker i samband med idrott? För som du säkert vet så spiller alltid rättsliga åtgärder alltid över på hela samhället och stannar aldrig vid den målgrupp som insatserna först riktades mot. T.ex. övervakningssamhället och den organiserade brottsligheten.
Citera
2011-03-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billy-b
Att godtyckligt frihetsberöva människor kring fotbollen känns ju jävligt fräscht. Anser du att det vore värt att underminera rättssäkerheten för samtliga människor i Sverige endast för att stoppa de få box som sker i samband med idrott? För som du säkert vet så spiller alltid rättsliga åtgärder alltid över på hela samhället och stannar aldrig vid den målgrupp som insatserna först riktades mot. T.ex. övervakningssamhället och den organiserade brottsligheten.

Godtyckligt? Vet du ens innebörden i ordet godtyckligt?

Personligen skulle jag älska mer kameror och övervakning på arenor och i städer, jag har inga som helst problem med det engelsmännen har gjort. Ljusskygga element som använder ordet godtyckligt utan att förstå dess innebörd har oftast problem med kameror.
Citera
2011-03-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfart

Tror inte dom kan plocka ledarna som du säger visst dom vet vilka dom är, men plocka dom ? på vilka grunder ? och vad blir resultatet att en annan går in och tar över helt enkelt...

Du underskattar supporterpolisen eller överskattar supportrarna, det är inga som helst problem att hitta ledarskicket hos alla större firmor. Det är nog inte heller några som helst problem att hitta överträdelser hos alla firmor. Det skulle i praktiken inte vara några problem att plocka in ledarna. Sen kanske man inte får 100% men plockar man in 70% och sen bara väntar på att resterande gör bort sig (för det gör de förr eller senare), då skulle man på ett effektivt sätt motarbeta firmor.

Problemet när man diskuterar effektiv sanering av scenen är att många tror att man måste komma åt 100%. Kommer man åt 70% då börjar det bli lite tråkigt för resterande 30%. Ser man till att döma folk som begår överträdelser då lugnar resten ner sig. Ser man till att folk som har begått överträdelser inte får se matcherna då får man bort ytterligare en del osv. Allt behöver inte vara 100% och jag tror inte att man för alltid kommer få bort allt, men man kan däremot få ner bråken och hetsen en hel del.

Fram till för ett år sen hände egentligen ingenting när folk bråkade på arenorna, nu har en del lagar ändrats och så länge det inte minskar kommer andra lagar och regler förändras, scenen är anledningen till detta.

Att folk sen sjunger "hatramsor" eller pekar finger osv, det spelar ingen större roll. Det är inte de vi diskuterar.
Citera
2011-03-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thooht
Visste inte att Kalmar körde med Gul-svart

Haha ojjdå, skyller väl på baksmällan, sökte bara på kalmar och såg den roliga jack sparrow typen i ena hörnet utan att tänka så mycket.
Citera
2011-03-26, 18:50
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horkuk1
Är det ingen som sagt heller. Dock har dom huliganer/liga.
Kalmar har inga jävla grabbar, vad är det som är så lockande med att sitta och myta ihop det i tid och otid?

"Kalmarfamiljen" är en stor jävla ickehändelse. Kalmar har aldrig ställt en liga på benen och lär inte göra det heller.
Citera
2011-03-26, 20:13
Medlem
Citat:
APPLÅDER!
Om snutäcklet, golaren och kräket flback fick bestämma så skulle alla som hetsat upp sig kring en match tvingas anmäla sig på häktet varje gång krogens vakter går på sitt pass eller snuten börjar sin arbetsdag. Vad spelar det för roll om man man spräcker skallen på en snut vid eller i en idrotts arena gentemot i Kungsträdgården?

De sk "tillfälliga" terrorist lagarna har sedan länge tillämpats på både grabbar och bikers. Vi kommer alla få betala priset för medias och snutfittornas hybris.
Citera
2011-03-27, 03:45
Medlem
Citat:
Godtyckligt? Vet du ens innebörden i ordet godtyckligt?

Personligen skulle jag älska mer kameror och övervakning på arenor och i städer, jag har inga som helst problem med det engelsmännen har gjort. Ljusskygga element som använder ordet godtyckligt utan att förstå dess innebörd har oftast problem med kameror.

Att spela så jävla högtravande när man inte ens klarar av att svara på frågorna man får passar sig inte. Ja det är godtyckligt att frihetsberöva personer kring fotbollsmatcher som inte är fällda för något brott. Vad grundar sig ditt överdrivna hat mot folk som slåss på fotboll? För dina medel skulle skada samhället så mycket mer än vad det (från din synvinkel) skulle hjälpa.
Citera
2011-03-27, 03:46
Medlem
Citat:
Att spela så jävla högtravande när man inte ens klarar av att svara på frågorna man får passar sig inte. Ja det är godtyckligt att frihetsberöva personer kring fotbollsmatcher som inte är fällda för något brott. Vad grundar sig ditt överdrivna hat mot folk som slåss på fotboll? För dina medel skulle skada samhället så mycket mer än vad det (från din synvinkel) skulle hjälpa.

P.S Och ja jag har problem med att staten övervakar mitt privatliv, tron på övervakningssamhället måste grunda sig i en krokad och naiv tro om att den som övervakar alltid är "god".
Citera
2011-03-27, 07:16
Medlem
Citat:

Har jag skrivit att man ska tvinga folk som inte är dömda? Du har lite svårt med att läsa och förstå... jag förstår, är ganska vanligt i den här tråden.

Mitt överdrivna hat? Godtyckligt? Måste fråga, tar du droger? För du fläker ur dig saker som inte har någon som helst koppling till verkligheten.

Skulle jag få min vilja igenom skulle det inte skada samhället utan det skulle skada små svin som dig, som anser att det är en rättighet att slå andra som håller på ett annat lag. Du kan aldrig... och jag menar aldrig, få mina åsikter att vara sämre än dina. Du vill slå någon som håller på ett annat lag och sen ska du får mig att vara den med sjuka åsikter. Herregud lägg ner drogerna... gå i skolan...

Godtyckligt är att polisen hipp som happ ska kunna tvinga någon till min lösning, det har jag aldrig... ALDRIG... <- se stora bokstäver... skrivit att polisen ska kunna göra. Jag har inte sagt exakt hur det ska fungera, eller hur det exakt, EXAKT <-se igen, fungerar i England. Godtyckligt... herregud... väx upp.

Den dan scenen... gör det scenen säger sig göra... då slutar jag... godtyckligt.. herregud... har du ens klarat av gymnasiet?

Berätta nu för oss alla varför det är en rättighet att slå andra som håller på ett annat lag? Är det din otroliga passion? Eller är det att du saknar iq? Berätta.
Citera
2011-03-27, 07:17
Medlem
Citat:
P.S Och ja jag har problem med att staten övervakar mitt privatliv, tron på övervakningssamhället måste grunda sig i en krokad och naiv tro om att den som övervakar alltid är "god".

Såklart du har problem med det, du är troligen någon som knarkar och slår oskyldiga... de personerna har problem med övervakning.

Jag ser inga som helst problem med kameror på arenorna... så att små svin lär sig att om man gör något dumt då blir man straffad... små svin som dig.
Citera
2011-03-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JK-
Trött på okunniga muppar... INGEN IDROTTSKLUBB KAN SPARKA UT EN MEDLEM FÖR ATT HAN/HON ANVÄNDER SIG AV DET DEM/DEN LÄRT SIG PÅ TRÄNING.

OCH JA ENLIGT LAAAAG!

Jag blir trött på folk som inte har egen erfarenhet av skiten. Klart att du inte får använda dig av tekniker du lärt dig på en klubb som är ansluten till ett förbund. Undantaget: bevis på självförsvar.

Jag har själv en god vän som blivit utkastad från sin klubb och blev av med landslagsplatsen under en stor tävling pga bruk av sina tekniker i ett bråk. Detta trots att ingen kunde motbevisa att han hade brukat i självförsvar. Har även bekanta som blivit avstängda från tävling på lägre nivåer i olika kampsporter just för att de brukat sina tekniker.

Tillägg: Självklart är detta upp till tränare och ledare på klubben. De har ett ansvar och det kan skilja sig åt mellan klubbarna hur de behandlar frågan. Dock så brukar tränarna på en framgångsrik klubb oftast vara ansluten eller i nära kontakt med de högsta hönsen i förbund och tävlingsledningar.
Senast redigerad av priMez0r 2011-03-27 kl. 13:49.
Citera
2011-03-27, 19:42
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
.

Du snackar om att man fått bukt på de engelska huliganerna. Visst är det skillnad på då och nu men kika lite på dokumentärerna BBC har gjort. Där finns bevis på att metoderna inte fungerar. (Handlar om EM i Tyskland 2006.)

Kolla även på dokumentären om West Hams firma: Inter City Firm, (från 1985) den kan vara nyttig för dig.

Kom sedan tillbaka med dina reflektioner och tankar kring metoderna som ska lösa problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in