• 1
  • 2
2009-03-21, 16:29
Medlem
Niders avatar
Hej, jag håller på och beställer en ny dator från Komplett, hur som helst, jag kan inte bestämma mig om jag ska fortsätta använda XP eller om jag ska börja med Vista.

Eller kanske jag ska köra XP till Windows 7 kommer ut?, vad ska jag göra?

Hjälp!
Citera
2009-03-21, 16:38
Medlem
Rex52s avatar
Du kan börja med att testa då operativsystem kan falla på egen smak.
Jag vet inte men om du har en dator som klarar vista nu finns det att ladda ner från piratebay, går att använda i 30 dagar.
Citera
2009-03-21, 16:39
Medlem
Knastret1337s avatar
XP är det enda som gäller om du inte vill ha directx10 iaf...
Citera
2009-03-21, 16:40
Medlem
Coldons avatar
Själv skulle jag ha valt XP, bättre prestanda och tar inte upp lika mycket onödigt minne. Men är du ute efter ett lättare och användarvänligare GUI skulle jag valt Vista.
Citera
2009-03-21, 16:41
Medlem
Rex52s avatar
Jag använder också xp efter flertal misslyckade försök med vista.
Fungerar mycket bättre enligt mig
Citera
2009-03-21, 16:42
Bannlyst
Jag har samma funderingar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=875761
Citera
2009-03-21, 17:20
Medlem
Niders avatar
Är ändå fundersam eftersom minnena jag kommer att beställa kräver 64-bits stöd, därför lutar det åt Vista 64 bit, men jag vet inte riktigt ännu..
Citera
2009-03-21, 17:26
Medlem
Rex52s avatar
Det finns även de alternativet där du kan ha båda
C: Vista
D: Xp
E: Lagring
Citera
2009-03-23, 10:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Jag skulle ha väntat in Windows 7...

Vista är en Fluga (för att citera en känd politiker)

Citat:
Är ändå fundersam eftersom minnena jag kommer att beställa kräver 64-bits stöd, därför lutar det åt Vista 64 bit, men jag vet inte riktigt ännu..

Ehm... Nu hänger jag inte med... Din processor är "64-bitars" och kan köra 32-bitars mjukvara, likadant är det med minnena!

Skall du köra XP, så välj XP Pro..
Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den registreringsnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
Den länkade version anger även din Officenyckel: http://urlsnip.com/52562 (OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!
Citera
2009-03-23, 14:38
Medlem
melhalts avatar
Finns en enkel lösning, spelar du några gammla spel eller använder sånna program? Då kör du xp, annars skaffar du windows 7 direkt och kör med versionen som finns gratis tills den riktiga kommer.
Citera
2009-03-23, 15:12
Medlem
t3ws avatar
Beror ju en hel del på vad du ska använda din dator till.
Citera
2009-03-23, 18:53
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melhalt
Finns en enkel lösning, spelar du några gammla spel eller använder sånna program? Då kör du xp, annars skaffar du windows 7 direkt och kör med versionen som finns gratis tills den riktiga kommer.

Det skulle nog jag rekommendera. I stort sett alla jag pratat med som testat och som kör Windows 7 har bara gott att säga om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in