• 1
  • 2
2009-03-21, 13:48
Medlem
Dennos avatar
Jag läste i hem och villa där denna produkt finns med nästan varje gång. Det är en kombinerad jordfräs, mossrivare och lite annat smått och gott.
http://www.mantis.se/

Är det någon som äger en sådan? Hur är dom i kvalitet? Jag har inte lyckats hitta några priser någonstans så nu har jag skickat efter en katalog vilket verkar vara det dom vill.
Citera
2009-03-22, 01:50
Bannlyst
Det finns inga undermaskiner som klarar allt, fråga dig själv istället vad som är viktigast och köp en dedikerad maskin för detta, det finns inga genvägar.
Citera
2009-03-22, 14:06
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazztrik
Det finns inga undermaskiner som klarar allt, fråga dig själv istället vad som är viktigast och köp en dedikerad maskin för detta, det finns inga genvägar.

Har du aldrig sett en traktor? De brukar klara väldigt mycket mer än just en uppgift.
Citera
2009-03-24, 00:21
Medlem
men en traktor kostar ju något mer också, och där kan du utan några som helst problem räkna hundratusentals kronor över halvmiljonen för något standardekipage
Citera
2009-03-24, 09:47
Medlem
Fat bastards avatar
Jag har haft en sådan.
Använde den som jordfräs endast dock.
Den fungerade utmärkt i ordinär jord med lite stenar och rötter. Jag fräste upp en hel del markyta med den.

Problemet jag upptäckte är att den är så jäkla lätt. Om marken blir lite hårdare eller det är mycket sten i, har fräsen en tendens att flyga upp i luften istället för att gräva ned sig. Men lärde man sig tekniken så var det inget större problem heller.
Man fick med en instruktionsvideo faktiskt om man känner sig osäker på handhavandet.

Lättstartad var den också år efter år.

Jag använde den då jag var vicevärd och hade riktigt mycket trädgårdsyta att sköta, så den gick nog avsevärt mycket mer än vad den skulle göra i en privatträdgård. Men under alla år var den felfri.

Dock tror jag att det blir biligare för en "normal" användare att hyra en riktig fräs de få gångerna man verkligen behöver fräsa.
Citera
2009-03-24, 10:12
Medlem
radioskuggas avatar
Jag köpte min för ca 3-4 år sen och fräste upp en hel del "åker" med den. Det var mycket sten där, och en viss storlek på sten hade en tendens att fastna i bladet, jag tror det var ca 6-8 cm stora stenar.

Det jobbiga var att man måste blanda ut bensinen med olja som följde med och att man sen måste använda blandningen inom ett antal veckor. Kanske knep för att få sälja oljan, jag vet inte. Det kändes i alla fall jobbigt och jag har inte använt min sen dess. Ska sälja den billigt när jag kommer mig för.
Citera
2009-03-24, 11:26
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioskugga
Jag köpte min för ca 3-4 år sen och fräste upp en hel del "åker" med den. Det var mycket sten där, och en viss storlek på sten hade en tendens att fastna i bladet, jag tror det var ca 6-8 cm stora stenar.

Det jobbiga var att man måste blanda ut bensinen med olja som följde med och att man sen måste använda blandningen inom ett antal veckor. Kanske knep för att få sälja oljan, jag vet inte. Det kändes i alla fall jobbigt och jag har inte använt min sen dess. Ska sälja den billigt när jag kommer mig för.

Sant! lite stenrensning mellan skären får man räkna med.

Men oljan kan man ersätta med valfri tvåtaktsolja från macken, eller ännu enklare köpa färdigblandad tvåtaktsbensin.
De rekomenderar en procentinblandning som inte är standard i sverige vill jag minnas, men det är nog som du skriver mest för att få sälja sin egen olja.

Dock märkte jag ingen skillnad på alla år fastän jag körde med vanlig tvåtakts miljöbensin.
Citera
2009-03-24, 13:08
Medlem
radioskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Sant! lite stenrensning mellan skären får man räkna med.

Men oljan kan man ersätta med valfri tvåtaktsolja från macken, eller ännu enklare köpa färdigblandad tvåtaktsbensin.
De rekomenderar en procentinblandning som inte är standard i sverige vill jag minnas, men det är nog som du skriver mest för att få sälja sin egen olja.

Dock märkte jag ingen skillnad på alla år fastän jag körde med vanlig tvåtakts miljöbensin.

OK, men vad säger du om att man måste använda blandningen ganska omgående? Blir den verkligen förstörd? Det var i alla fall vad en säljare sa när jag hade köpt den.
Citera
2009-03-24, 20:36
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioskugga
OK, men vad säger du om att man måste använda blandningen ganska omgående? Blir den verkligen förstörd? Det var i alla fall vad en säljare sa när jag hade köpt den.

Jag körde slut på den oljan som var med vid inköpet, sedan gick jag över till vanlig miljöbensin för tvåtaktsmotorer från macken.
Det körde jag med i fyra sommrar innan jag slutade som vicevärd, och således skildes från min lille fräs.
Men den gick inte sönder på de årens ganska flitiga användning.

Köpebensinen har (om jag minns rätt nu!) lite högre oljeinblandning än vad Mantis rekommenderar till fräsen, men enda uppenbara skillnaden var att den rök en smula mer, detta avhjälpte jag med att "snapsa" i en liten skvätt ren bensin vid varje tankning.
Citera
2009-03-25, 13:02
Medlem
Dennos avatar
Hmm. Får ta en funderare på detta. Jag funderade på att skaffa häcksax tillsatsen också. Men jag vet inte riktigt om det är värt pengarna.
Citera
2009-03-25, 15:42
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Hmm. Får ta en funderare på detta. Jag funderade på att skaffa häcksax tillsatsen också. Men jag vet inte riktigt om det är värt pengarna.

Häcksax fanns inte som tillbehör då jag köpte min, men min första spontana tanke är att den blir nog jävligt klumpig att hantera.

Motorn är ju (även om den inte är direkt tung) ganska åbäkig att hantera i häcksaxform kan jag tänka mig.
De häcksaxar jag har erfarenhet av har haft betydligt smidigare motorer än mantisfräsen.

Jag vill ju inte tala om för dig hur du skall göra, du kanske har skitamycket mark att fräsa upp. Men om det vore jag skulle jag nog köpa en bra häcksax och sedan hyra fräs de gångerna man behöver den.
Citera
2009-03-26, 18:49
Medlem
Tjo!

Jobbat som mekaniker med just dessa produkter under ett antal år.

Visst funkar mantisen, tänk bara på att du har gummimembran i förgasaren, brukar vara det som strular.

Stihl har en kombimaskin där du kan köra 4 takt på oljbeblandat, grymt fin motor..

Husqvarna har även dom en bra kombi, dock 2taktare med seperat smörj.

Stora fördelen med stihl/husqvarnas är att du kan ha betydligt fler tillbehör.

Släng iväg ett pm om du har några frågor...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in