2003-10-06, 06:25
Medlem
Eftersom det ligger i allas intressen att stoppa virus, alla utom antivirus producenterna. Visst det kostar pengar men antar att alla privatpersoner skulle bojkotta dyra antivirusprogram. Många skulle bli smittade men värst skulle det drabbas stora företag där deras data är känsligare. Om deras dator har skydd men inte datorer i deras närhet och privatpersoner skulle det ändå drabba de indirekt eftersom datatrafik och internet kommer att störas då drabbade datorer försöker sprida viruset och sakta ner trafiken.
Lösningen borde vara att alla företag som vill skydda sin data gå samman och utveckla ett antivrusprogram som de sen kan dela med sig. När de har tagit fram sådant program för att skydda sin data finns det ingen anledning för de att inte släppa det gratis till privatpersoner.
Att som nu betala pengar till antivirus producent som t.ex. Norton är dåligt eftersom de tjänar pengar på att det finns virus. Hur vet man att de inte i hemlighet gör nya virus bara för att kunna sälja nya uppdateringar m.m?
Citera
2003-10-06, 10:09
Medlem
denieds avatar
Jag tycker att dom som gör virusen ska få 60% av alla inkomster antivir. företagen får. Eftersom hade de inte funnit viruskodare så hade dessa företag inte haft nått syfte. Men åt andra sidan så hade inte säkerhets experter behövts om de inte funnits några hackers i världen så då ska dom också ha betalt.

Tycker hela detta upplägg är sjukt. Det är olagligt att hacka och skapa virus, trots det skapar dessa två hobbies tusentals jobb världen över. Tycker att allt ska vara lagligt. Låt hackers göra det dom vill och låt virus skaparna vara i fred så blir det mer jobb åt företag som ska bekämpa dom...

Vet att de inte har mycket med din tråd å göra men var bara tvungen å säga de =)
Citera
2003-10-06, 12:37
Medlem
Azraels avatar
Skulle ni bli förvånade om det uppdagades att en del av virusen kom från antivirusprogrammakarna själva? Jag hade inte blivit det...
Citera
2003-10-06, 12:52
Medlem
denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Skulle ni bli förvånade om det uppdagades att en del av virusen kom från antivirusprogrammakarna själva? Jag hade inte blivit det...

knappast, klart dom sysslar med sånt när andra "olagliga pojkar å flikkor" ligger på lågt. Pengarna måste ju komma från nånstans :P
Citera
2003-10-07, 21:42
Moderator
rancors avatar
Jag tror inte antivirusprogrammstillverkarna behöver så egna virus utan det finns tillräckligt mycket av detta ändå.

Vad jag tror kan hända är att om virus börjar försvinna och anställda på t.ex. symantec börjar bli avskedade kommer dessa i egen regi troligvis börja tillverka virus för att få behålla arbeten. Men åter är detta privatpersoner och inte företag...

tror jag
Citera
2003-10-07, 22:24
Medlem
safts avatar
Om nu alla ska ha en enda virus prog så skulle det någ bli som Microsoft, alla skulle leta hål. Tycker det är bra att det finns så många därute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in