2009-03-21, 08:42
Medlem
Gestalts avatar
Jag undrar om någon kan gissa vad som är problemet med min dator. Plötsligt började det ta 5-10 sekunder innan den började uppstarten när jag satte på den. Normalt är det kanske 1 sekunds förskjutning mellan att jag trycker på startknappen och den börjar starta upp. Det här pågick några dagar. När den väl satte igång så var det inga problem.

Sedan blev det strömavbrott medan datorn var på. Efter det kraschar den vid uppstart. Jag trycker på startknappen. Det tar 5-10 sekunder innan den sätter igång precis som ovan - men då piper den till en gång och stänger sedan omedelbart av.

Det är en fyra år gammal PC som har fungerat perfekt tills nu.
Citera
2009-03-21, 08:44
Medlem
unicols avatar
Hårddisken kan skadas av att datorn stängs av sådär.
Jag tror det är hårdvaran det är fel på.
Citera
2009-03-21, 09:02
Medlem
Gestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicol
Hårddisken kan skadas av att datorn stängs av sådär.
Jag tror det är hårdvaran det är fel på.

Tack för svaret. Jo, det verkar ju som om strömavbrottet blev droppen för datorn. Undrar dock vad symptomet dagarna innan (fördröjningen mellan att jag tryckte på startknappen och den satte igång) kan bero på.

Om det är hårddisken så är jag plötsligt väldigt tacksam över mina externa hårddiskar. Normalt är jag lite irriterad på böket med dem och önskar snarare att jag orkat installera extra interna hårddiskar. Men nu vid datorkrasch är det ju lysande att ha allt viktigt räddat på externa hårddiskar.
Citera
2009-03-21, 19:36
Medlem
Beeenjamins avatar
Grafik kort.

När det hände mig så kunde jag inte starta datorn, så fort jag sätter på den, och när inloggnings rutan ska komma så om startar den sig helt själv.
Citera
2009-03-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Grafik kort.

När det hände mig så kunde jag inte starta datorn, så fort jag sätter på den, och när inloggnings rutan ska komma så om startar den sig helt själv.

Nej lille vän, det är nog inte hårdvaran som är felet för den brukar klara sig vid strömavbrott.

Gestalt; Installera om operativsystemet med fullständig formatering så är jag övertygad om att det fungerar igen.
Citera
2009-03-21, 20:16
antingen som ovan eller ett kasst nätagg.
Citera
2009-03-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
antingen som ovan eller ett kasst nätagg.

Ja möjligt, men då får det vara ett riktigt dåligt nätaggregat. Men datorn är ju bara fyra år gammal så vi får väl hoppas på att det är programvaran som kraschat, inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in