• 1
  • 2
2009-03-21, 00:50
Medlem
De La Hoyas avatar
Tjena

Studerar i staterna och har en klasskamrat som ar sk "Seventh Day Adventist". Jag vet att han gar i kyrkan pa lordagar, och fick reda pa av en annan anvandare har pa flashback att dem ocksa ser paven som antikrist.

Det jag har markt fran min polare, ar att denna ar mycket givmild. Han vill alltid hjalpa till och gora sk "Goda garningar" Ar detta nagot som utmarker Sjudedagsadventister?

Har kikat runt lite (Googlat, Wikipedia) Men jag skulle vilja veta mer. Nagon som har haft personlig kontakt med en Sjundedagsadventist, kanske till och med finns nagon Sjundedagsadventist har inne som vill beratta lite?
Citera
2009-03-21, 01:03
Medlem
the_creators avatar
Hört att dom gillar fläskpannkaka i rent protestantiskt syfte.
Citera
2009-03-21, 02:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har alltid trott att de är ganska lika pingstvännerna, men jag har kanske fel?
Citera
2009-03-21, 09:05
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har alltid trott att de är ganska lika pingstvännerna, men jag har kanske fel?

Det som utmärker Sjundedagsadventister är att dom är bokstavstroende.
En bra förespråkare är Walter Veith. Sök på google video.
Citera
2009-03-21, 09:16
Medlem
Montbarss avatar
Det sammanhang som jag känner till Sjundedags adventister är utbrytargruppen i Waco, Texas under ledning av den karismatiske David Koresh, av hans anhängare utpekad som en messias.
Citera
2009-03-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De La Hoya
Tjena

Studerar i staterna och har en klasskamrat som ar sk "Seventh Day Adventist". Jag vet att han gar i kyrkan pa lordagar, och fick reda pa av en annan anvandare har pa flashback att dem ocksa ser paven som antikrist.

Det jag har markt fran min polare, ar att denna ar mycket givmild. Han vill alltid hjalpa till och gora sk "Goda garningar" Ar detta nagot som utmarker Sjudedagsadventister?

Har kikat runt lite (Googlat, Wikipedia) Men jag skulle vilja veta mer. Nagon som har haft personlig kontakt med en Sjundedagsadventist, kanske till och med finns nagon Sjundedagsadventist har inne som vill beratta lite?

Finns mängder med sekter som har liknande budskap....
Citera
2009-03-22, 12:24
Medlem
Citat:
Tjena

De hängde ihop med Jehovas Vittnen från början, innan de gick åt varsitt håll.
Även nu kan man se likheter i deras sätt att klä sig och deras sätt att vara på deras möten.
Trosuppfattningarna skiljer sig som sagt nuförtiden.
Citera
2009-03-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Även nu kan man se likheter i deras sätt att klä sig och deras sätt att vara på deras möten.

Var det inte Russel som var adventist från början innan han startade eget så att säga?
Citera
2009-03-24, 00:50
Medlem
Riktigt så var det inte

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Sjundedagsadventisterna har aldrig hängt ihop med Jehovas vittnen eller med krestsen kring Charles Taze Russell. Det fanns en stor grupp adventister som alla härstammade från Millers adventrörelse på 1840-talet. Vissa, som följde James och Ellen G. White, blev sjundedagsadventister. De höll fast vid årtalet 1844 som tolkades om, och snart började man fira lördagen som sabbat. Andra adventister organiserade sig i andra grupper. De adventister som hade ett stort inflytande på Russell tillhörde dessa andra adventistgruper. Här tänker jag särskilt på George Storrs, Jonas Wendell och Nelson H. Barbour. Alla dessa hade varit med Miller, men ingen hade varit med makarna White och sjundedagsadventisterna.

Likheter med Jv hos sjundedagsadventisterna finns i uppfattningen av döden som en sömn och att de onda skall förintas. Man lär också att alla kristna skall leva på den nya jorden efter de 1000 åren. Ingen kristen skall då leva i himmelen, säger man.

Sjundedagsadventisterna har traditionellt varit mycket exklusiva och ansett att man ensamma haft sanningen. Idag håller denna stränga syn på att lukras upp och man har blivit mer ekumeniska, fastän man är obändiga motståndare till katolska kyrkan. Samfundet har vuxit stadigt och ofta dramatiskt och är är internationellt större än Jehovas vittnen. Man menar att de 10 budorden fortfarande gäller och att man därför skall hålla sabbaten varje lördag. Det sker från klockan 18 på fredag kväll till klockan 18 på lördag kväll. Man tror att Ellen G. White intar en särskild ställning som profetissa. De konservativa läser Bibeln med hennes skrifter som glasögon.
Citera
2009-03-24, 02:55
Medlem
De La Hoyas avatar
Tack sa mycket Eberhard, mycket intressant lasning.
Citera
2009-03-24, 09:11
Medlem
Citat:
Tjena

Min kunskap kanske inte är den mest världsvida men here goes iaf.
En barndomsvän till migs mamma kommer ifrån Honduras (en liten ö utanför) hennes far är präst och ingår i sjundedagsadventisterna.
Min iaktagelser är från deras släkt 9 sönder, 72 kusiner mfl. Väldigt öppna och glada människor, alltid öppen dörr och hjälpte andra i nöd med pengar/hjälp vid behov. De avstod från att äta kött och intog i ytterst måttlig mängd alkohol (dock barnen kunde festa lite).
Som ateist är jag väldigt frågande till gud som sådan, dock kunde jag inte komma ifrån att den syn de hade om folk runt omkring som ett kollektiv och hjälpa varandra var väldigt betryggande och fint.

Kanske inte gav så mycket.
Dock om du söker på Google så finner du att som avgränsad grupp så har de högst livslängd f.ö.
Citera
2009-03-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Var det inte Russel som var adventist från början innan han startade eget så att säga?

Jag kommer inte ihåg detaljerna, mer än att Russel och adventisternas grundare(?) var polers i början.
Har jag fel kommer Eberhard strax efter och rättar.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in