2011-08-14, 19:29
Medlem
wsbs avatar
Någon som varit ren från heroin en länge tid och märkt av att tomheten och suget svalnat lite? Skulle vara en liten tröst att veta att det blir något lättare efter 1 månad-3 månader-6 månader-12 månader-24 månader eller hur lång tid man nu ska behöva vänta tills hålet krymper något.
Citera
2011-08-15, 00:44
Medlem
flygandApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Någon som varit ren från heroin en länge tid och märkt av att tomheten och suget svalnat lite? Skulle vara en liten tröst att veta att det blir något lättare efter 1 månad-3 månader-6 månader-12 månader-24 månader eller hur lång tid man nu ska behöva vänta tills hålet krymper något.

Har tyvärr inget vettigt svar, men det är nog ganska idividuellt. För hur längesen tog du sista bollen?
Citera
2011-08-15, 13:35
Medlem
Kapillärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb

Eftersom ingen svarat än gör jag det efter förmåga. Jag har nämligen aldrig varit fysiskt beroende av heroin, däremot periodisk missbrukare av buprenorfin sen jag var 18 år (är för tillfället 21). Är medveten om att det inte är samma sak men grundproblematiken är förmodligen närbesläktad.

För mig blev det lättare redan några veckor efter att jag blev ren. Efter en månad eller två kände jag mig i allt väsentligt normal. Suget hade nästan försvunnit och därtill övergått i en aversion, d.v.s. jag kände att jag inte längre behövde drogen och insåg hur kontraproduktivt för min utveckling missbruket var. Med andra ord, jag kunde känna mig nöjd i nyktert tillstånd. Det hindrade mig inte från att medvetet välja missbruket igen, ska tilläggas.

Jag tror personligen att det här 'hålet' du pratar om kan vara svårare att fylla igen för olika människor. I mångt och mycket är det nog samma tomrum man fyller med ex. en djup förälskelse. Har man en dålig uppfattning om vem man är, vad man värdesätter, vilken plats man har i tillvaron o.s.v. tror jag att det kan bli mycket svårare att hantera. Kanske även var det samma problematik som tog en in i missbruket från början. Alltså är tomrummet efter ett missbruk snarare mer avhängigt ens egen personlighet (eller själ eller vad man vill kalla det) än drogen som sådan. Vilket antagligen är en kontroversiell tanke i denna forumdel.
Citera
2011-08-15, 14:01
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapillär
Jag tror personligen att det här 'hålet' du pratar om kan vara svårare att fylla igen för olika människor. I mångt och mycket är det nog samma tomrum man fyller med ex. en djup förälskelse. Har man en dålig uppfattning om vem man är, vad man värdesätter, vilken plats man har i tillvaron o.s.v. tror jag att det kan bli mycket svårare att hantera. Kanske även var det samma problematik som tog en in i missbruket från början. Alltså är tomrummet efter ett missbruk snarare mer avhängigt ens egen personlighet (eller själ eller vad man vill kalla det) än drogen som sådan. Vilket antagligen är en kontroversiell tanke i denna forumdel.
Det är ju snarare allmänt känt att psykiska besvär och grad av beroendeproblematik avviker väldigt kraftigt från person till person. Ju sämre man mår desto större effekt, jämfört med en som inte mår lika dåligt, ger en drog som ändrar ens sinnestillstånd till det bättre. Ju bättre effekt man får av en drog desto mer gillar man den och det klingar ut i att det är svårare att sluta eller sluta tänka på drogen. Ens psykiska hälsa och genetiska förutsättningar bidrar i hög grad till hur väl man klarar av att hantera och bearbeta topparna och dalarna av ett drog(miss)bruk.
Senast redigerad av skogsbäret 2011-08-15 kl. 14:25.
Citera
2011-08-15, 18:11
Medlem
wsbs avatar
Tack för svaren mina damer(?) och herrar(?)!

Kapillär, det känns som om du läste mina problem och min situation som en öppen bok. Ni verkar båda två ha en väldig insikt i vad ett rejält beroende innebär och hur det fungerar. Jag har knappt varit fysiskt beroende av heroin jag heller, men så gott som. Folk kanske frågar sig själva varför man lägger ner om man inte raserat sitt liv ännu, men jag lever i tron om att 'When you can stop you don't want to, when you want to stop you can't".

Känns gött att höra att det blev bättre för dig, Kapillär, redan efter några veckor. För mig brukar det alltid vara tvärtom, d.v.s. att de första dagarna känns bäst psykiskt, sedan vänder det och tomheten och tristessen slår till. Första veckan gick som på räls för mig nu, trots att jag hade mitt livs första fysiska abstinens. Motivationen slår gnistor varje gång jag bryter med opioider, för att sedan ersättas med ett sug i hästväg.

Har varit utan alkohol och heroin i 15 dagar nu (alla andra droger också, bortsett från snus och koffein, men det är inte samma bragd när det gäller mig). Vet att det är en mycket kort period av nykterhet, men lyckas jag två veckor till så är det rekord i nykterhet för mig sedan jag började med droger för 6-7 år sedan (24 år idag). Varje dag är en kamp, så det är därför det känns skönt med historier om folk som lyckats bli rena och som vet när suget började släppa, åtminstone lite grand.

Må väl!
/wsb
Citera
2011-08-15, 19:19
Medlem
Yohomies avatar
Intressant att läsa detta! Håller med dig wsb på mycket angående när man brytit ett race eller missbruk. Första veckan går lysande och man känner sig glad och taggad sen blir det lite svårare en period under någon månad eller några månader, har själv aldrig lyckats kommit ur den riktigt helt.

Man måste hela tiden vara aktiverad och göra saker liksom.. på opioiderna kan man ju bara vara utan att behöva göra något speciellt. Man blir inte rastlös.

Ska börja träna nu igen om mina knän håller så ska vi ta tävla ett lopp sen wsb!
Citera
2011-08-15, 20:45
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Intressant att läsa detta! Håller med dig wsb på mycket angående när man brytit ett race eller missbruk. Första veckan går lysande och man känner sig glad och taggad sen blir det lite svårare en period under någon månad eller några månader, har själv aldrig lyckats kommit ur den riktigt helt.

Man måste hela tiden vara aktiverad och göra saker liksom.. på opioiderna kan man ju bara vara utan att behöva göra något speciellt. Man blir inte rastlös.

Ska börja träna nu igen om mina knän håller så ska vi ta tävla ett lopp sen wsb!

Absolut!

Om vi lyckas båda lyckas bli drogfria undervintern på något mirakulöst sätt tycker jag vi drar sthlm marathon ihop! Efter 4,2 mils löpning tror jag att man mår i det närmaste opioidiskt!
Citera
2011-08-16, 03:26
Medlem
hur länge måste jag vara utan subutex för att kunna avnjuta en ljungfru-syl H? v
Citera
2011-08-16, 11:54
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipo
hur länge måste jag vara utan subutex för att kunna avnjuta en ljungfru-syl H? v

Beror på hur länge du tagit sub & vilka doser, men mellan 1-3 dygn.
Citera
2011-08-16, 13:50
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipo

Som "Jungle" skrev... beror på dos och tid.

Har du hållit dig till små mängder, typ 1-2 mg/dag, ett tag så kan du känna av en annan opioid efter ca 24 timmar. Jag brukar försöka vänta 1 dygn iaf, i sådana här byten, men jag får inte full effekt då... men det är dugligt. Då har jag tagit runt 2 mg dagen innan men före det har jag tagit betydligt mer.

Vissa, som inte tar mycket Sub, verkar kunna blanda det med andra opioider utan blockering eller bortstötning. Läste på någon medicinsida att bupre börjar blockera/stöta bort först vid en viss dos, men det är säkert lite individuellt också isf, om det nu stämmer då.
Citera
2011-08-16, 15:47
Medlem
eppelles avatar
Efter att ha tagit 5g heroin nasalt under de senaste 11 dagarna och sedan slutat har jag under de senaste två dagarna känt mig riktigt dåligt. Inatt hade jag krypningar och sov dåligt, och under dagen har jag knappt kunnat stå upp utan att känna illamåendekänslor. Jag har inte haft någon diarré, vilket verkar vara vanligt förekommande vid svårare avtändningar, och har med stor möda lyckats pallra mig ut för att handla och genomföra ett ärende.

Så, hur länge tror ni att detta kan hålla i sig?
Citera
2011-08-16, 17:13
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eppelle
Efter att ha tagit 5g heroin nasalt under de senaste 11 dagarna och sedan slutat har jag under de senaste två dagarna känt mig riktigt dåligt. Inatt hade jag krypningar och sov dåligt, och under dagen har jag knappt kunnat stå upp utan att känna illamåendekänslor. Jag har inte haft någon diarré, vilket verkar vara vanligt förekommande vid svårare avtändningar, och har med stor möda lyckats pallra mig ut för att handla och genomföra ett ärende.

Så, hur länge tror ni att detta kan hålla i sig?
2-3 dagar ungefär om de är din första avtändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in