Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Någon som varit ren från heroin en länge tid och märkt av att tomheten och suget svalnat lite? Skulle vara en liten tröst att veta att det blir något lättare efter 1 månad-3 månader-6 månader-12 månader-24 månader eller hur lång tid man nu ska behöva vänta tills hålet krymper något.
Eftersom ingen svarat än gör jag det efter förmåga. Jag har nämligen aldrig varit fysiskt beroende av heroin, däremot periodisk missbrukare av buprenorfin sen jag var 18 år (är för tillfället 21). Är medveten om att det inte är samma sak men grundproblematiken är förmodligen närbesläktad.
För mig blev det lättare redan några veckor efter att jag blev ren. Efter en månad eller två kände jag mig i allt väsentligt normal. Suget hade nästan försvunnit och därtill övergått i en aversion, d.v.s. jag kände att jag inte längre behövde drogen och insåg hur kontraproduktivt för min utveckling missbruket var. Med andra ord, jag kunde känna mig nöjd i nyktert tillstånd. Det hindrade mig inte från att medvetet välja missbruket igen, ska tilläggas.
Jag tror personligen att det här 'hålet' du pratar om kan vara svårare att fylla igen för olika människor. I mångt och mycket är det nog samma tomrum man fyller med ex. en djup förälskelse. Har man en dålig uppfattning om vem man är, vad man värdesätter, vilken plats man har i tillvaron o.s.v. tror jag att det kan bli mycket svårare att hantera. Kanske även var det samma problematik som tog en in i missbruket från början. Alltså är tomrummet efter ett missbruk snarare mer avhängigt ens egen personlighet (eller själ eller vad man vill kalla det) än drogen som sådan. Vilket antagligen är en kontroversiell tanke i denna forumdel.