• 1
  • 2
2009-03-20, 18:43
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Min ena schäfers nos har blivit torr och skrövlig, mest på nosvingarna. Han verkar inte slicka sig så mycket just där. Tror det är vägsaltet som orsakat det.

Jag testade att smörja med flytande steksmör. Det blev lite bättre. Sambon brukar smörja med matolja.

men vad ska man göra åt det?
Citera
2009-03-20, 18:47
Medlem
LadyTieras avatar
http://www.petplace.com/dogs/discoid-lupus/page1.aspx

?

annars skulle jag snarare försöka med försvarets hudsalva, smör härsknar
Citera
2009-03-20, 19:34
Medlem
Flytande steksmör och matolja, vad har ni för fantasi? Vad hade du gjort om du själv blev torr om näsan (kanske passar bättre med läpparna?), svårare än så blir det inte. Försvarets hudsalva är jättebra. Vanlig helosan funkar säkert med bra.
Citera
2009-03-20, 22:24
Medlem
sweet-spices avatar
Aloevera kräm, gel eller helosan / idominsalva ska nog fungera bra. Vanligt vaselin likaså.
Citera
2009-03-20, 23:03
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veracity
Flytande steksmör och matolja, vad har ni för fantasi? Vad hade du gjort om du själv blev torr om näsan (kanske passar bättre med läpparna?), svårare än så blir det inte. Försvarets hudsalva är jättebra. Vanlig helosan funkar säkert med bra.
Ja det var sambons tips, det är hon som är hundexperten. Jag ska testa med helosan, det har vi hemma. Men är det ofarligt att slicka i sig då? Hunden slickar i sig allt som hamnar på nosen.
Citera
2009-03-21, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Ja det var sambons tips, det är hon som är hundexperten. Jag ska testa med helosan, det har vi hemma. Men är det ofarligt att slicka i sig då? Hunden slickar i sig allt som hamnar på nosen.

Då är det nog bäst du tar försvarets hudsalva, tror det är nå skit i Helosan(kemikalier), osäker där dock.
Jag skulle inte ta på Helosan på min hunds nos iaf.
Citera
2009-03-21, 13:11
Medlem
bessies avatar
vaför inte prova med vanligt lypsyl.
Citera
2009-03-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Då är det nog bäst du tar försvarets hudsalva, tror det är nå skit i Helosan(kemikalier), osäker där dock.
Jag skulle inte ta på Helosan på min hunds nos iaf.

Oj, är det så illa kanske jag inte borde använda det på läpparna när det inte finns något annat. Det används även av vissa tatuerare direkt efter gaddning.
Citera
2009-03-22, 18:09
Medlem
Tjohildas avatar
Det kan vara en svampinfektion i nosen. Gå till veterinären och får lämplig salva utskriven.
Citera
2009-03-22, 19:23
Medlem
Soppas avatar
Jag använder försvarets på min hunds trampdynor.. Men hon gillar ju att slicka lite när man har tagit på det. Min första tanke var att rekommendera det för nosen, men då kommer ju hunden slicka sig ren och få ännu mera "nare"...
Så vetrinären kanske vore bra!!
Citera
2009-03-22, 19:28
Medlem
Flytande_argots avatar
Kan man inte blanda i nåt i salvan som smakar väldigt beskt då, eller slickar de av sig salvan som en ren reflex?
Citera
2009-04-14, 02:55
Medlem
ETANs avatar
Försvarets hudsalva fungerar bra och hans nos har blivit bättre. Många hundar av större raser har torra nosar och behöver att man smörjer då och då helt enkelt.

Hunden har varit hos veterinären för vaccination och där kollades nosen och det är inget fel på den, förutom att den är torr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in