Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-20, 18:15
Bannlyst
tjo!

Jag köpte hem en Scythe Musashi VGA Cooler till min 4870a och isntallerade den utan några problem.

En sån här:
https://www.inet.se/datorkomponenter...ooler/6909445/

Nåväl, efter att ha installerat Ati Tray Tools, och överklockat denna till 820/1180, samt dragit ner volten till 1.203 (istället för 1.266). Den är fullständigt stabil och ingen artifakt har hittats. Men, till min stora förvåning upptäcker jag dessa tempraturer!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/vddc.JPG

Jag kan tillägga att efter jag såg dessa temperaturer så provade jag köra originalinställningar helt och hållet, men då blev dessa VDDC lika varma (runt 120C). Så.. Är detta farligt? Jag har följt anvisningarna, satt på heatsinks där det behövs och kylaren är korrekt placerad (notera GPU temps, normalt). Vad ska jag göra åt saken, eller det kanske inte behövs göra något åt saken? Hjälp uppskattas.
Citera
2009-03-20, 18:25
Medlem
Ajajaj, det känns lite väl varmt VDDC slaves är väl VRM's (voltregulatorer) antar jag. Följde det med några kylflänsar för dessa? Säker på att du applicerat dem rätt isåfall? Nog för att VRM's ska klara en del men det där känns inte hälsosamt. Om det inte följde med några bör du fixa några alt. kolla att du verkligen applicerat dem på rätt ställen.
Citera
2009-03-20, 18:32
Bannlyst
Jo det är voltregulatorerna har jag för mig. Ja jag har följt en guide som jag hittade på nätet där det var inringat vilka som behövs kylas, det är därför jag är så chockad över tempsen.

Förövrigt så är det inte första gången jag skriver om detta, utan innan hade jag en accelero s1 rev2, men där var tempsen ännu högre (uppemot 130C* VDDC, 80* GPU), så jag tänkte att ja skulle byta till denna. Visserligen så är den här MYCKET stabilare än den förra, tempsen ligger somsagt bra och inga konstiga artefakter någonmer, men VDDCn verkar ligga omkring samma höga höjd.
Senast redigerad av clappen 2009-03-20 kl. 18:34.
Citera
2009-03-20, 19:05
Medlem
Nate Blacks avatar
Hur mycket av grafikkortet täcks av kylningen? Sticker VR utanför kylningen? Testa att lägga någon 80-92mm fläkt emot dem om de sticker ut. Hurdant är luftflödet i lådan?
Citera
2009-03-20, 19:13
Bannlyst
Luftflödet är nog bra, kör just nu med öppenlåda. P182 med massor av noctuafläktar som spinner på tyst och bra, så jag har svårt att tro att det kan bero på luftflöde.

Kylningen på grafikkortet har 2 fläktar som blåser in på grafikkortet (dvs voltregulatorer, heatsinks etc), så det är ju inte heller något problem egentligen. Allting kyls såsom det skall kylas, men ändå ser det ut såhär. Riktigt konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in