2009-03-20, 18:03
Medlem
Hej

Jag har en laptop (vaio fz21m) med HDMI out och växlar ofta mellan tvn (kopplad till receiver) och bara köra mot vanliga datorhögtalare.

Datorn har två playback devices:

1) sigmatel speakers
2) sigmatel digital output (hdmi)

Problemet är att då jag kopplar in laptopen med hdmi så hörs ljudet genom datorn. Enda sättet att få ut ljudet genom hdmi är att köra disable på 1). Sedan när jag vill ha tillbaka ljudet så måste jag köra enable igen. Jag behöver aldrig disabla 2).

Jag skulle önska att datorn kör endast 2) när en hdmikabel är inkopplad och endast 1) när den inte är det.

Man skulle kunna säga att jag vill precis kunna ställa in det jag kan ställa in med bildskärmarna. Där kan man ju välja så att bilden flyttas till tvn då hdmi ansluts och bilden stängs av på laptopen, eller klona eller motsv. Dock för ljud.

Är det någon som kör hmdiljud över laptopen och har samma problem?
Citera
2009-03-20, 18:08
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yonder
Hej

Jag har en laptop (vaio fz21m) med HDMI out och växlar ofta mellan tvn (kopplad till receiver) och bara köra mot vanliga datorhögtalare.

Datorn har två playback devices:

1) sigmatel speakers
2) sigmatel digital output (hdmi)

Problemet är att då jag kopplar in laptopen med hdmi så hörs ljudet genom datorn. Enda sättet att få ut ljudet genom hdmi är att köra disable på 1). Sedan när jag vill ha tillbaka ljudet så måste jag köra enable igen. Jag behöver aldrig disabla 2).

Jag skulle önska att datorn kör endast 2) när en hdmikabel är inkopplad och endast 1) när den inte är det.

Man skulle kunna säga att jag vill precis kunna ställa in det jag kan ställa in med bildskärmarna. Där kan man ju välja så att bilden flyttas till tvn då hdmi ansluts och bilden stängs av på laptopen, eller klona eller motsv. Dock för ljud.

Är det någon som kör hmdiljud över laptopen och har samma problem?

In kontreollpanelen sen ljud och ändra till HDMI standard output som standard sen startar du om programmet som du hade ljud i och sätter på så funkar ljudet i TV!

Dessutom ska den här tråden vara i support.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in