2009-03-20, 17:43
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Jag har bott i ett av sveriges mest invandrartäta områden i många, många år.
Cyklar alltid och jag har i många år funderat på varför aldrig araber, zigenare eller somalier cyklar.

Vet nån varför? Har det med islam att göra eller nåt? Kan de inte hålla balansen. Är det "fattigt"?

TV bilder man ser från arabländerna så har jag aldrig sett en cykel där heller när jag tänker efter.

Varför skulle de cykla?
Citera
2009-03-20, 17:53
Medlem
Golonkas avatar
Fysisk ansträngning och kroppsarbete är underklassigt i de här kretsarna. En tjock mage och att bli buren eller rullad fram är statusmarkör. Så enkelt är det!
Citera
2009-03-20, 18:34
Medlem
vrooms avatar
Länderna de kommer ifrån är så väldans platta och överlag täckta med mjuk sand, så de har överhuvutaget aldrig haft någon anledning att utveckla vad vi kallar balanssinne. Det gör liksom inget om man ramlar lite så där charmigt ibland. På en cykel blir det hela genast lite mer riskabelt.

Bhurkor utgör ett så stort vindfång att det knappt skulle vara lönt att cykla i alla fall. Möjligtvis som spinnaker i medvind
Citera
2009-03-20, 18:38
Bannlyst
Citat:
Cyklar alltid och jag har i många år funderat på varför aldrig araber, zigenare eller somalier cyklar.

Vet nån varför? Har det med islam att göra eller nåt? Kan de inte hålla balansen. Är det "fattigt"?

TV bilder man ser från arabländerna så har jag aldrig sett en cykel där heller när jag tänker efter.
Somaliungar cyklar alltid, har du aldrig varit i förorten?
Citera
2009-03-20, 18:54
Medlem
Kenty-59s avatar
Vore det inte billigare skaffa stödhjul till hycklekärringarna istället för dessa "Lär dig cykla" kurser..
Citera
2009-03-20, 19:04
Bannlyst
Ingen invandrare här som kan svara på frågan? - Varför cyklar aldrig araber, zigenare eller somalier? - Inte ens de "integerade" man kan läst i tidningen skall finnas nånstans.
Citera
2009-03-20, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ingen invandrare här som kan svara på frågan? - Varför cyklar aldrig araber, zigenare eller somalier? - Inte ens de "integrerade" man kan läst i tidningen skall finnas någonstans.

Men det gjorde jag ju redan i andra inlägget, ditt ålahuve.
Är man född och uppväxt i MÖ eller Afrika fick man mycket sällan lära sig cykla som barn och att som vuxen lära sig cykla är svårt, prova får du se.
Citera
2009-03-20, 19:19
Medlem
Grishams avatar
Folk från mellanöstern kommer väl från en extrem bilkultur. På många platser är bensin billigare än vatten i dessa trakter. Så det förklarar ju en del.
Citera
2009-03-20, 19:23
Medlem
KungRumpes avatar
Citat:

Förra sommeren så såg jag ett blatte yngel som cylade runt och ropade "Jag "Stj"ält en cyyyyykel. Jag har "stj"ält en cyyyykel" och var på rungande gott humör.
Citera
2009-03-20, 20:34
Medlem
Det cyklas inte så mycket överhuvudtaget i sydeuropa. Cykeln anses av många vara ett tävlingsredskap.

För några år sedan cyklade ett följe av vuxna hjälmförsedda somalier förbi vår balkong. I täten cyklade någon kommunanställd ledare. Följet hann inte mer än förbi balkongen innan ett våldsamt skrammel kunde höras. Vild kalabalik och en syn som hämtad ur en massolycka från tour-de -france.
Citera
2009-03-20, 22:03
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climaxia
Är du dum eller? Var fan har du fått det ifrån? Jag har bott med blattarna hela mitt liv och är det någon som gillar att cykla så är det just dessa folkgrupper, ofta småglin som snott någon punkterad cykel som åker omkring och ramar folk på
Det låter ju som ett civiliserat beteende.

Men jag tror nog att TS har rätt. Det är inte ofta man ser araber och negrer med cykel. Min personliga uppfattning är att mellanösternfolk sätter status och lyx främst. En fin bil och nystulen Helly Hamsun-jacka är prio ett, pensionssparande och liknande är inget de bryr sig om. Att cykla ses som något man bara gör om man är så fattig att man inte har råd med annat. Att hålla sig i fysisk form är inget som värderas högt, vilket sätter sina spår i t.ex. antalet OS-medaljer de länderna har vunnit. Idealet är inte att vara vältränad utan att sitta på en divan och äta dadlar och dricka te.
Citera
2009-03-20, 22:14
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungRumpe
Förra sommeren så såg jag ett blatte yngel som cylade runt och ropade "Jag "Stj"ält en cyyyyykel. Jag har "stj"ält en cyyyykel" och var på rungande gott humör.

Det bådar gott för framtden, vilken företagsamhet dessa rketforskare uppvisar och i så ung ålder. Mycket imponerande. Först cykel sen merca/BMW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in