2017-04-15, 22:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hokkestadt
Tack för tipset. Just Pure måste gått mig förbi.
Verkar vara den starkaste Blair gör utan extract, vilket är ett extra plus.
Om du är ute efter Blair, så kolla i mycket välsorterade ICA-butiker, de är mycket billigare där än på extremfood.
Tror det handlade om 30-40:- per flaska billigare.
Citera
2017-04-15, 23:23
Medlem
Hokkestadts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför sa du inte det direkt för, än börja med styrkan som jag berättade faktiskt berättade hur man kunde öka?
Sen uppfyllde ju det dina krav, så därför tog jag den som exempel.
Sen visade det sig att smaken inte passa dig, och det är väl intet att säga om det.

Sen dessa Blairsåser är bra styrka i, men efter ett tag jag använde dom.
Så tyckte jag det bara smakade mer och mer artificiellt, och det var genomgående på alla styrker jag hade.
Jag misstänker att de använder rena kristaller med capsaicin, och att det är denna som smakar igenom för mig.
Och nått jag tröttnade på efter ett tag, dock så vad det bra fart på hettan på dom.
givetvis beroende på vilken man tog i skalan och hur starkt.

Nu kör jag mest tabasco habanero för smak och lite styrka, ska det vara starkare så kör jag hellre färska idag.
Och sen har jag ett 100000 styrka som jag gillar skarpt för skapa styrka, dock har den sina begränsningar.
Tabasco har jag fått i amerikanska MRE. Skiljer sig habanerovarianten åt jämfört med den vanliga vad gäller vinägersmaken?
Citera
2017-04-16, 11:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hokkestadt
Tabasco har jag fått i amerikanska MRE. Skiljer sig habanerovarianten åt jämfört med den vanliga vad gäller vinägersmaken?
Upplever det som att den har bra lägre vinägerhalt.
Tycker den funkar bra som krydda och styrka.
Men du får testa och ge dom
Citera
2018-03-24, 02:37
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Har några favoriter.

Sriracha verkar verkligen ha letat sig in i folkhemmet. Var och varannan person man känner har en flaska hemma och även många restauranger, pizzerior etc brukar ha en flaska ståendes.
Det är en bra sås som passar till mycket. Kör den till pizza, på mackor, till pasta osv.

Blairs Death Sauce går det åt en del här hemma med. Främst original, muerte och sweet death.
Ni som inte testat Sweet, köp. Sen köper ni hem revbensspjäll och öser på
Inte särskilt stark men jävligt god.
Har börjat föredra muerte över originalet, kan inte sätta fingret på vad det är just med muerte men den har något speciellt.

Beställde nyss en original och en muerte som anländer på måndag

Annars är en klassiker Vesuvio, på med sallad på slicen och dränka i gammal hederlig tabasco.

Någon som provat såsen med en örn på? Flaskan är snarlik Srirachans.
Något hetare, lite åt piripiri hållet kan man säga. Väldigt god.
Senast redigerad av Vicious-Macki 2018-03-24 kl. 02:40.
Citera
2023-03-17, 20:31
Medlem
Masingas avatar
Franks red hot är min favorit, använder den till typ allt.
Citera
2023-03-18, 18:36
Medlem
ENTPs avatar
Sticker ut hakan och säger att den gröna tabascon är riktigt vass. Den är dock en mildare variant av den vanliga så den som vill svettas eller kompensera för något lär nog bli besviken, den är en bit mildare än vanlig tabasco men det innebär att den har ett långt större användningsområde och man kommer åt själva tabascosmaken på ett bättre sätt. Dessutom har den lite av det något bittra i geön paprika, vilket tillsammans med vinägertonerna gör den mycket användbar. I min mening så ska en bra hotsauce primärt handla om syrlighet och mindre om ren hetta.

Har testat den på allt som jag får för mig att ha hot sauce på och vill påstå att den är överlägsen. Ostron, tacos, korv med bröd, hamburgerdressing, har till och med använt den på bolognese och lite allt möjligt. Genomgående bra resultat.
Citera
2023-03-18, 21:05
Medlem
irrblosss avatar
Så här 20 år senare efter att ha startat tråden så är nuvarande favoriter Sriracha och Tabasco Scorpion. Den senare har så sjukt god "fruktighet", men är på gränsen till för att vara för het. Om man kunde dämpa hettan till hälften men ändå behålla den goda fruktiga/tropiska smaken så hade det varit en helt underbar sås.
Citera
2023-03-18, 21:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Lidl Piri Piri används dagligen. Annars gör jag egen. Odlar chili och har 1kg i frysen jag gör både hot sauce och Sambal av.

Kanske lite oortodoxt i tråden, men brukar göra thailändsk Kao Man Gai sås och ha i burk. Stark och gott till grillat, kött och ris.
Citera
2023-10-05, 19:05
Medlem
Analretendents avatar
Om ni inte testat såserna från Skånsk Chili än så rekommenderar jag verkligen dem. Min favorit är deras original habanero-sås som funkar till det mesta, har förutom bra hetta också en ton av äpple och vitlök i smaken. De har också en sås som heter lemondrop som har lite citruskaraktär och funkar mycket bra till fisk och kyckling.
Citera
2023-10-05, 19:15
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Tabasco Sriracha har blivit en ny favorit.
Lagom stark för de flesta skulle jag tro.
Den är väldigt god och kan användas till det mesta.

https://www.tabasco.com/hot-sauces/sriracha-sauce/
Citera
2023-10-05, 19:21
Medlem
Sinnerstens avatar
Den här är väldigt fin och rekommenderas starkt:
https://www.hotsauce.com/el-yucateco...tle-hot-sauce/

Yucateco Chipotle Hot Sauce.
Citera
2023-10-08, 21:48
Medlem
Kanastras avatar
Jag gillar starka såser men återfaller alltid till tabasco!
Tycker smaken är god och älskar att droppa den på typ chili corn carne eller korvstroganoff.
Minns en gång när jag var 4-5 år och åt tabasco redan då. Hade själv kryddat tabasco på min tallrik med korvstroganoff och hade på för mycket så jag kunde inte äta det, det var för starkt och min mamma blev arg på mig och sa att om jag väl kryddat själv så fick jag äta upp det. Ett sånt 'traumatiskt' minne som jag ännu minns, är medelålders nu

Tabascoflaskor finns i stort sett i alla restaurangkök jag varit inne i och kollar man mat-teve på youtube så ser man ofta den på hyllorna i köken runt jorden.
Jag brukar lagra mina, har alltid en öppnad och en till på lager, så när den öppnade tar slut så tar jag den lagrade och köper en ny att återigen lagra. Kanske är placebo, men jag tycker smaken blir bättre med tiden.

Sambal oelek gillar jag också. God att blanda med färdig burkbea, var fan beroende av det ett tag

Sriracha älskar jag med. Kan vara god att tunt rippla över en god sallad och jag använder den ofta när jag dubbelpanerar grönsaker eller kött, blandar i den i det uppvispade ägget, ger lite extra smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in