Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2003-10-05, 15:44
  #1
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte höra med er om man kan få tips på goda starka såser och förslag på vilka maträtter de passar till. Själv har jag testat bl.a. följande:

Tabasco
Klassikern som jag inte är speciellt förtjust i själv.

Inköpsställe: nästan överallt

Tabasco Garlic
Riktigt god, inte bara hetta utan även en god smak. Passar till det mesta, speciellt pizza.

Inköpsställe: i de flesta välsorterade butiker

Holy Cow
Riktigt stark sås från Ridderheim, förmodligen det starkaste jag har testat. Har inte riktigt kommit fram till vad man ska använda den till än, men den bränner skönt på tungan och rensar bihålorna. Smakar lite för mycket vitlök tycker jag.

Inköpsställe: Hem- och villamässan i Älvsjö. Skulle enligt försäljaren finnas på bl.a. ICA Kvantum.

Beast
Ganska stark tunnflytande sås från Ridderheim som smakar mycket rök. Har inte hittat något riktigt användningsområde för denna än. Kan tänka mig att det är gott att pensla på grillat kött.

Inköpsställe: Hem- och villamässan i Älvsjö. Skulle enligt försäljaren finnas på bl.a. ICA Kvantum.

The Hot Spot Polynesian Pepper Dip
En ok sås från Ridderheims med bra hetta och smak, men inget utöver det vanliga. Passar bra att dippa majschips i.

Inköpsställe: Hem- och villamässan i Älvsjö. Skulle enligt försäljaren finnas på bl.a. ICA Kvantum.

Eat The Heat Jonas Borsséns Pineapple-Chipotle Salsa
Min favorit - helt underbart god! Mycket hetta, extremt god röksmak från chipotlen och perfekt fruktighet från ananasen. Gillar ni starka saker MÅSTE ni testa denna. Passar utmärkt att dippa majschips i.

Inköpsställe: Hem- och villamässan i Älvsjö. Skulle enligt försäljaren finnas på bl.a. ICA Kvantum.

Siracha
En mycket god och relativt stark syrlig chilisås (min tillverkas av Ying). Smakar vitlök och chili. Lite som traditionell sötsur sås fast mycket mindre sötma. Utmärkt till bl.a. hamburgare och pommes - istället för ketchup.

Inköpsställe: Coop Forum

Taquera Sauce Hot
Mycket god sås jag hittade i en liten Vivo-butik. Har både smak och hetta. Passar till det mesta. Lite märklig konsistens dock (lite för lös).

Inköpsställe: Vivo

Hot Pepper Balsamic Sauce
Balsamvinäger smaksatt med röd chili. Passar bra i vissa sallader och även gott att skvätta över lite på pizzan.

Inköpsställe: Coop Forum

Sedan har vi ju såklart de sedvanliga texmex-salsorna från Santa Maria, Old el Paso och Casa Fiesta vilka jag tycker är ungefär likvärdiga i smak.

Till slut några såser jag ämnar att testa så snart jag får möjlighet:

Iguana Atomic Pepper Sauce
Ska enligt en bekant vara mycket het och god.

Inköpsställe: Texas Smoke House, Stockholm

Tabasco Chipotle
Den här verkar trevlig. Har blivit alldeles frälst av chipotle-smaken.

Inköpsställe: Har sett den på Coop Forum.
Citera
2003-10-05, 16:58
  #2
Medlem
kezoos avatar
Beställ en flaska "possible side effecs hot sauce", den är go den...
Citera
2003-10-05, 17:35
  #3
Medlem
phreakdentas avatar
Hur mycket såser har du???
Kommer du in genom dörren???
Citera
2003-10-05, 17:40
  #4
Medlem
irrblosss avatar
Finns den att köpa i Sverige? Orkar inte beställa utomlands...

Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Beställ en flaska "possible side effecs hot sauce", den är go den...
Citera
2003-10-05, 17:47
  #5
Medlem
irrblosss avatar
Hur menar du? Att jag skulle bli tjock av alla såser så jag inte kommer in i lägenheten, eller att jag inte skulle komma in i lägenheten pga att den är fylld med massa flaskor?

Tjock blir man inte då de flesta såser har en fetthalt på under 0.5% och inte speciellt många kolhydrater heller. När det gäller lägenhetsutrymmet påverkas det inte, dock kylskåpsutrymmet - det är ganska trångt eftersom det till ungefär hälften består av diverse flaskor med hett innehåll i.

Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Hur mycket såser har du???
Kommer du in genom dörren???
Citera
2003-10-05, 17:47
  #6
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
HP-sauce? Soya?
Citera
2003-10-05, 17:53
  #7
Medlem
Fat bastards avatar
Louisiana gold pepper sauce är ganska mustig.

Ma' cayenne's fire pepper var lite för stark för mig. (köpt i USA)
Citera
2003-10-05, 17:55
  #8
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Hur menar du?

Jag menade lägenhetsutrymmet och inte ditt midjemått.
På tal om såser gillar jag tabasco
Citera
2003-10-05, 17:59
  #9
Medlem
irrblosss avatar
Surfade omkring lite och hittade denna: http://www.ec-securehost.com/FrenchM...images/166.jpg
Citera
2003-10-05, 18:35
  #10
Medlem
Azraels avatar
Jag fick en flaska med någon slags hampa-sås en gång i tiden. Kommer inte ihåg vad den hette. Stod på flaskan att man inte skulle röka såsen iaf.
Den var extremt god! Inte sådär tråkigt "pepprig" utan smaken var verkligen full av färska örter. Den var ganska stark också, hur man nu definierar det. Som en jämförelse tycker jag att den röda Tabascon är ganska mild.
Tabasco är väl annars en medelstark sås? I alla fall om man jämför med div Thai-såser.
Citera
2003-10-05, 22:21
  #11
Medlem
kezoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns den att köpa i Sverige? Orkar inte beställa utomlands...

Finns en ica vid liseberg som har.. det är blairs deth rain som har gjort såsen.
Citera
2003-10-05, 23:41
  #12
Medlem
Tabasco.. skulle inte kunna leva utan den.. går fan bra till allt nästan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback