2009-03-19, 19:16
Medlem
Hej. Jag installerade Vista rakt över min gamla WinXP-installation (samma partition - formaterade även disken innan) och varje gång jag nu startar datorn får jag upp bootmenyn (dual boot) om vilket OS jag vill spela:

Win Vista
eller
"Äldre operativsystem"

Uppenbarligen fungerar ju inte det "äldre operativsytemet" eftersom det inte längre existerar, men hur tusan blir jag av med bootmenyn?

/Mvh net
Citera
2009-03-19, 19:27
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netc0rd
Hej. Jag installerade Vista rakt över min gamla WinXP-installation (samma partition - formaterade även disken innan) och varje gång jag nu startar datorn får jag upp bootmenyn (dual boot) om vilket OS jag vill spela:

Win Vista
eller
"Äldre operativsystem"

Uppenbarligen fungerar ju inte det "äldre operativsytemet" eftersom det inte längre existerar, men hur tusan blir jag av med bootmenyn?

/Mvh net

Du kan knappast ha formaterat innan eftersom Boot.ini från xp installationen uppenbarligen finns kvar i c:\. Vad jag vet så använder sig inte Vista av Boot.ini längre men finns den filen i c:\ så visar den bootmenyn.

Lite osäker på hur du ska gå till väga men ett alternativ är ju att du ändrar i Boot.ini och tar bort XP från listan (kanske fungerar lika bra att ta bort Boot.ini helt men det är jag inte lika säker på).
Citera
2009-03-19, 20:03
Medlem
Andreasvbs avatar
Du kan ändra BCD med t.ex. den här, http://neosmart.net/dl.php?id=1
Citera
2009-03-19, 21:22
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Startmenyn - Skriv: "msconfig" utan " i fältet precis ovanför startknappen - Fliken Boot.ini - Välj Vista i listan - Sätt som standard - sen kan du ändra tiden från 30 sek till 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in