2009-03-19, 19:11
Medlem
den jäveln =)s avatar
Hejsan.

det är så att jag har en bara någon vecka gammal bärbar dator, den funkar helt perfekt, bortsett från att ibland när jag startar den så funkar mitt tangentbord ej. Musen och allt annat fungerar.. Men inte tangentbordet.

Har pratat med några kunniga inom datorer och dem säger att det inte är något fel på datorn, utan att det är något som enkelt ska kunna fixas.

felet händer lite då och då, och inträffar bara när jag startar den.. När det ej funkar, startar jag om datan och då fungerar det direkt.

Någon som har något tips om vad jag kan göra?

Annars är det inget stort problem, men känns som att jag med en så här ny dator inte ska behöva tjorva så här.
Citera
2009-03-20, 09:40
Medlem
Du har helt rätt, lämna tillbaka den.
Citera
2009-03-20, 17:47
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Du har helt rätt, lämna tillbaka den.

Borde gå att lösa utan att lämna tillbaks den?
Citera
2009-03-20, 17:50
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla igenom inställningarna i BIOS.

Inte riktigt säker om det kan vara USB när det är en bärbar dator.
Man kanske kan aktivera t.ex. Legacy USB och kolla om det fungerar bättre.
Citera
2009-03-20, 20:21
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Kan vara 4 grejer.
* Antingen är det moderkortet på datorn som är trasigt - Lämna tillbax!
* Drivrutinerna för tangentbordet kan vara felaktiga på något sätt och behöver ominstalleras. Gå till datortillverkarens hemsida - sök på modellnr för att hitta drivrutiner.
* Är fel i Windows Vista/XP - Behövs ominstalleras från grunden igen.
* BIOS kan behöva uppdateras - datortillverkarens hemsida - sök på modellnr för att hitta BIOS bland drivrutinerna - läs anvisningarna.

Det vanligaste är att datorn behöver ominstalleras eller att moderkortet är trasigt. Men det är en ren chansning vad det är just nu med tanke på att vi inte vet mer.
Börja med att uppdatera BIOS och ominstallera drivrutinerna för tangentbordet, funkar inte d - ominstallera windows, annars kastar du tillbax datorn in i butiken.
Citera
2009-03-21, 13:56
Medlem
den jäveln =)s avatar
Tack för tipsen, men tror att jag ger mig, tar nog och skickar tillbaka datorn och hoppas att jag får en ny.. Har tidigare testat att helt ominstallerat datorn, och det har ju som sagt inte heller gett någon framgång
Senast redigerad av den jäveln =) 2009-03-21 kl. 13:59.
Citera
2009-03-23, 18:57
Medlem
den jäveln =)s avatar
Ursäkta dubbelpost, men kan det vara så att det är moderkortet? även fast detta händer bara ibland.
Citera
2009-03-24, 21:24
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av den jäveln =)
Ursäkta dubbelpost, men kan det vara så att det är moderkortet? även fast detta händer bara ibland.

Yess, det kan absolut vara moderkortet och på en bärbar dator är det i princip hela datorn, så går det sönder så byter man dator helt enkelt för d blir på tok för dyrt för att laga. Att tangentbordet håller på som den gjorde kan mycket väl bero på det med tanke på att ni hade ominstallerat den ifall jag minns rätt så det är bara att skicka tillbax den o be om att få en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in