Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, en man ska vara stor och stark, allmänbildad och företagsam. Han ska kunna uttrycka sig i ord och skrift, arbeta hårt och tack vare sin förmåga att kläcka ideer hela tiden ligga steget före sina konkurrenter i det yrke han nu har slagit sig på. För att orka med detta bör markservice och andra detaljer skötas av den som huvudsakligen vinner på mannens företagsamhet, d.v.s. hans maka.
Enkelt, klart och koncist...
// Roger P.
Ge mig en svensk man som är "stor och stark, allmänbildad och företagsam. Han ska kunna uttrycka sig i ord och skrift, arbeta hårt och tack vare sin förmåga att kläcka ideer hela tiden ligga steget före sina konkurrenter i det yrke han nu har slagit sig på."
...så ska jag gladeligen bli hemmafru och sköta alla hans barn...
Men du menar alltså att bara företagsledare, framgångsrika sådana, behöver en hemmafru, vem ska annars vara konkurrenten att ligga före. Dessutom låter den man du beskriver snarare som någon meningslös copywriter eller reklamfilmsmakare, hur sådana skulle ha klarat sig på stenåldern kan man ju tänka på och skratta åt.
Anledningen till att jag återkommer till svensk man är att sådana tycks mig ännu hopplösare än män i allmänhet. Buffliga, feta, ouppfostrade och snåla stövlar de fram genom tillvaron, slänger igen dörrar bakom sig, reser sig inte ens för höggravida på bussen och kan inte bjuda sin flickvän på en öl utan att skriva upp det i sin minnesbank.
Varför sådana män skulle förtjäna markservice förstår jag inte.
Dessutom tror de att kvinnor gärna ger upp sitt yrkesliv för att betjäna dem och deras ungar.
Sorgligt. Tur att man kan emigrera!!!