Citat:
Ursprungligen postat av asdf_32
Min hund får inte vara i soffan eller sängen, dels för att den skitar ner och dels för att det är en hund. Hundar mår inte dåligt av att sitta/ligga på golvet. Jag tror att hundar mår bra av att ha fasta gränser, som t. ex. att den hör hemma på golvet och inte någon annan stans.
Blablablabla...
Jag tror att hundar mår bäst av att få dela sina ägares liv i så stor utsträckning som möjligt. Du gör naturligtvis som du vill med din hund, njema probljema. Men gör det inte till att det handlar om
hundens väl och ve, det är din trivsel det handlar om.
Försök inte inbilla mig att det är för att hunden skall ha "fasta gränser" för det är bara ett svepskäl. Mitt terrierskrälle har synnerligen fasta gränser, hon får vara i soffan, under den och på sidorna av den. Hon får dock inte sväva en halvmeter ovanför soffan, för då skulle husse bli nervös, och detta har aldrig inträffat heller, så det vet hon tydligen!
Förresten är det där med "fasta gränser" ganska mycket snickelisnack också, eller snarare, man måste vara konsekvent, men
hur reglerna skall se ut kan faktiskt variera från situation till situation. Hårbollen har alltså fri tillgång till min soffa, men hemma hos mina gamla päron (som ofta är hundvakt) får hon inte vara i möblerna, för morsan vill inte ha hundhår och skräp där. Hos andra som vi ofta besöker är det lika spretande regler som gäller, och ändå så funkar det klockrent.
Pälskrokodilen här hemma får vara även i min säng vid alla tillfällen UTOM när jag
sover där. Detta accepterar hon fullt ut. När jag börjar röra på mig på morgonkvisten är hon snabb som en kobra och hoppar upp till mig, sen ligger vi och myser nån halvtimme, varefter jag går upp och börjar med mitt. Skulle hon råka hoppa upp lite för tidigt så säger jag bara ifrån, och då hoppar hon ner igen (missbelåtet knorrande visserligen). Sen hoppar hon upp i och ner ifrån min säng mycket frekvent under hela dagen, och jag kommer ofta ut i sovrummet för att finna min säng ombäddad på de mest kreativa sätt.