2009-03-19, 12:32
Medlem
asdf_32s avatar
Min hund får inte vara i soffan eller sängen, dels för att den skitar ner och dels för att det är en hund. Hundar mår inte dåligt av att sitta/ligga på golvet. Jag tror att hundar mår bra av att ha fasta gränser, som t. ex. att den hör hemma på golvet och inte någon annan stans.
Citera
2009-03-19, 12:45
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf_32
Min hund får inte vara i soffan eller sängen, dels för att den skitar ner och dels för att det är en hund. Hundar mår inte dåligt av att sitta/ligga på golvet. Jag tror att hundar mår bra av att ha fasta gränser, som t. ex. att den hör hemma på golvet och inte någon annan stans.

Blablablabla...
Jag tror att hundar mår bäst av att få dela sina ägares liv i så stor utsträckning som möjligt. Du gör naturligtvis som du vill med din hund, njema probljema. Men gör det inte till att det handlar om hundens väl och ve, det är din trivsel det handlar om.
Försök inte inbilla mig att det är för att hunden skall ha "fasta gränser" för det är bara ett svepskäl. Mitt terrierskrälle har synnerligen fasta gränser, hon får vara i soffan, under den och på sidorna av den. Hon får dock inte sväva en halvmeter ovanför soffan, för då skulle husse bli nervös, och detta har aldrig inträffat heller, så det vet hon tydligen!

Förresten är det där med "fasta gränser" ganska mycket snickelisnack också, eller snarare, man måste vara konsekvent, men hur reglerna skall se ut kan faktiskt variera från situation till situation. Hårbollen har alltså fri tillgång till min soffa, men hemma hos mina gamla päron (som ofta är hundvakt) får hon inte vara i möblerna, för morsan vill inte ha hundhår och skräp där. Hos andra som vi ofta besöker är det lika spretande regler som gäller, och ändå så funkar det klockrent.
Pälskrokodilen här hemma får vara även i min säng vid alla tillfällen UTOM när jag sover där. Detta accepterar hon fullt ut. När jag börjar röra på mig på morgonkvisten är hon snabb som en kobra och hoppar upp till mig, sen ligger vi och myser nån halvtimme, varefter jag går upp och börjar med mitt. Skulle hon råka hoppa upp lite för tidigt så säger jag bara ifrån, och då hoppar hon ner igen (missbelåtet knorrande visserligen). Sen hoppar hon upp i och ner ifrån min säng mycket frekvent under hela dagen, och jag kommer ofta ut i sovrummet för att finna min säng ombäddad på de mest kreativa sätt.
Citera
2009-03-19, 13:01
Medlem
Okrypterads avatar
Frågan är ju om Jag får vara i soffan. Hunden är rätt duktig på att bre ut sig. Sitter jag dessutom på kanten på soffan, t.ex. om jag skriver på datorn så lägger han sig gärna bakom mig och puttar på mig.
Citera
2009-03-19, 13:04
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Blablablabla...
Jag tror att hundar mår bäst av att få dela sina ägares liv i så stor utsträckning som möjligt. Du gör naturligtvis som du vill med din hund, njema probljema. Men gör det inte till att det handlar om hundens väl och ve, det är din trivsel det handlar om.
Försök inte inbilla mig att det är för att hunden skall ha "fasta gränser" för det är bara ett svepskäl. Mitt terrierskrälle har synnerligen fasta gränser, hon får vara i soffan, under den och på sidorna av den. Hon får dock inte sväva en halvmeter ovanför soffan, för då skulle husse bli nervös, och detta har aldrig inträffat heller, så det vet hon tydligen!

Förresten är det där med "fasta gränser" ganska mycket snickelisnack också, eller snarare, man måste vara konsekvent, men hur reglerna skall se ut kan faktiskt variera från situation till situation. Hårbollen har alltså fri tillgång till min soffa, men hemma hos mina gamla päron (som ofta är hundvakt) får hon inte vara i möblerna, för morsan vill inte ha hundhår och skräp där. Hos andra som vi ofta besöker är det lika spretande regler som gäller, och ändå så funkar det klockrent.
Pälskrokodilen här hemma får vara även i min säng vid alla tillfällen UTOM när jag sover där. Detta accepterar hon fullt ut. När jag börjar röra på mig på morgonkvisten är hon snabb som en kobra och hoppar upp till mig, sen ligger vi och myser nån halvtimme, varefter jag går upp och börjar med mitt. Skulle hon råka hoppa upp lite för tidigt så säger jag bara ifrån, och då hoppar hon ner igen (missbelåtet knorrande visserligen). Sen hoppar hon upp i och ner ifrån min säng mycket frekvent under hela dagen, och jag kommer ofta ut i sovrummet för att finna min säng ombäddad på de mest kreativa sätt.

Låter som att din hund inte har koll på reglerna och blir förvirrad. En förvirrad hund mår alltid dåligt, du borde ha fasta gränser istället. Antingen får den vara i sängen hela tiden, eller så får den inte vara där alls. Mellanting är dåligt för hundar, de blir bara förvirrade och olyckliga.
Citera
2009-03-19, 13:16
Medlem
Revolvermans avatar
Låter som om du snackar en massa skit. Hon vet mycket väl vad som gäller, är på det hela taget en synnerligen trevlig och lättsam dam. Skulle inte kalla henne "väluppfostrad", för det är en bedömningsfråga, men hon är i alla fall lydigare än 85% av alla jyckar vi träffar på.

Jag tycker inte det verkar vara min hund som är förvirrad, det är du som är förvirrad. Tror inte du fått tillräckligt fasta regler och disciplin helt enkelt.
Varför skulle det vara förvirrande att hon får vara i sängen när jag är vaken, men inte får vara där när jag sover, tror du inte hunden vet när jag sover eller?

Får jag fråga, exakt vad i mitt inlägg är det som gör att du drar slutsatsen att min hund skulle vara förvirrad? Hon har inte väckt mig mitt i natten genom att hoppa upp i sängen sen förra sommaren. Hon är en vuxen omplacering som kom till mig i april -08, och en liten inkörningsperiod får man räkna med. Däremot har hon nån gång väckt mig någon halvtimme för tidigt, detta kan jag stå ut med. Jag antar att anledningen till att hon ibland väcker mig i förtid är att hon vet att det är morgon, och att jag börjat röra mig oroligt, vilket man ju gör när man börjar vakna, så det är hennes signal att det är dags att hoppa upp till husse.
Senast redigerad av Revolverman 2009-03-19 kl. 13:19.
Citera
2009-03-19, 13:25
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Låter som om du snackar en massa skit. Hon vet mycket väl vad som gäller, är på det hela taget en synnerligen trevlig och lättsam dam. Skulle inte kalla henne "väluppfostrad", för det är en bedömningsfråga, men hon är i alla fall lydigare än 85% av alla jyckar vi träffar på.

Jag tycker inte det verkar vara min hund som är förvirrad, det är du som är förvirrad. Tror inte du fått tillräckligt fasta regler och disciplin helt enkelt.
Varför skulle det vara förvirrande att hon får vara i sängen när jag är vaken, men inte får vara där när jag sover, tror du inte hunden vet när jag sover eller?

Får jag fråga, exakt vad i mitt inlägg är det som gör att du drar slutsatsen att min hund skulle vara förvirrad? Hon har inte väckt mig mitt i natten genom att hoppa upp i sängen sen förra sommaren. Hon är en vuxen omplacering som kom till mig i april -08, och en liten inkörningsperiod får man räkna med. Däremot har hon nån gång väckt mig någon halvtimme för tidigt, detta kan jag stå ut med. Jag antar att anledningen till att hon ibland väcker mig i förtid är att hon vet att det är morgon, och att jag börjat röra mig oroligt, vilket man ju gör när man börjar vakna, så det är hennes signal att det är dags att hoppa upp till husse.

Du erkänner ju att den är förvirrad. Den vet ju inte när du är vaken, och sen blir den mer förvirrad när du puttar ner den.
Citera
2009-03-19, 13:27
Medlem
bessies avatar
givetvis får hunden vara både i soffan och sängen, hon är ju en del av familjen.
Citera
2009-03-19, 14:00
Medlem
radioskuggas avatar
Citat:

Hon verkar veta exakt vad som gäller tycker jag. Om hon sen tycker att husse borde vakna så löser hon ju det på ett kreativt sätt.

Min lilla goding ligger alltid i sängen under täcket, men när hon tycker jag ska vakna så slickar hon mig i ansiktet och försöker putta ner mitt huvud från kudden med nosen.
Hundarna måste väl få ta lite egna initivativ också. Inte bara vara hundrobotar.
Citera
2009-03-19, 14:38
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Du erkänner ju att den är förvirrad. Den vet ju inte när du är vaken, och sen blir den mer förvirrad när du puttar ner den.

Men jösses, gå och lägg dig på nån currygryta!

Att du inte klarar att läsa innantill torde stå klart, men prova att fatta:
Hon vet mycket väl när jag börjar vakna, det är då hon hoppar upp.
Hon blir inte ett dugg förvirrad när jag puttar ner henne, däremot skulle hon mycket hellre få bestämma själv när det var dags att väcka husse.

Nå, det var väl dumt att överhuvud taget svara på ett så fånigt inlägg som ditt första, idioter är det ju inte mycket idé att diskutera med.

@ Radioskugga, ja visst. Hon vet mycket väl när jag börjar vakna. Tidigare (före hunden flyttade in) har jag oftast självmant vaknat 5 minuter före väckarklockan ringt. Nu blir det ungefär samma sak, bara att jag vaknar av en blöt nos mot ansiktet och ett par varma tassar på bröstkorgen. Man kan väl säga att det finns betydligt sämre sätt att vakna på!

Det blir inte mer än kanske ett par gånger i månaden som hon kommer upphoppandes nån halvtimme för tidigt (och det är ju husses åsikt, själv tycker hon säkert att det är alldeles lagom). Inte särskilt svårt att stå ut med direkt.

Och precis som du säger, så länge hon inte förstör saker, eller bär sig allmänt illa åt så tycker jag det är helt okej att hon använder den lilla hjärna hon nu har till att hitta på saker.
Senast redigerad av Revolverman 2009-03-19 kl. 14:50.
Citera
2009-03-19, 15:09
Medlem
Självklart får dom det. Varför skulle dom inte få..?
Citera
2009-03-19, 17:18
Medlem
radioskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ione
Självklart får dom det. Varför skulle dom inte få..?

Man kanske har köpt fel soffa, typ vitt tyg....
Men är man så blåst så borde man inte ha något annat än en leksakshund.
Citera
2009-03-19, 17:24
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf_32
Hundar mår inte dåligt av att sitta/ligga på golvet. Jag tror att hundar mår bra av att ha fasta gränser, som t. ex. att den hör hemma på golvet och inte någon annan stans.
Det där är ju en smaksak. Jag tycker det är enkelt att bara peka med handen och säga "gå ner" när man tröttnat på att mysa med hunden i soffan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in