Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-18, 17:35
  #1
Avstängd
AmandaPandas avatar
Skrev tidigare en tråd om att nätdelen i min dator blev bränd och säkringen i rummet gick. Nu har jag köpt en ny nätdel, pluggade in den i datorn och slog på strömmen. Det börjar genast lukta brännt och en av sladdarna från nätdelen till moderkortet börjar smälta Drar ur kontakten snabbt som fan. Vad har hänt? Har det blivit kortslutning i moderkortet så hela datorn är död? Är även hårddiskarna sönder nu så alla mina filmer, musik m.m är borta? Hur kan en sådan här kortslutning inträffa? Är detta vanligt? Datorn var alltså avstängd när säkringen gick men det är klart det är ju spänning i nätdelen hela tiden ändå. Är det bara att köpa en ny dator nu eller?
Citera
2009-03-18, 18:38
  #2
Avstängd
AmandaPandas avatar
över 10 som läst och inte en jävel som vill svara?
Citera
2009-03-18, 19:37
  #3
Medlem
Turkfans avatar
Vet inte hur det är med övriga datorn, men hårddiskarna kan du väl bara plugga ut och testa någon annanstans?
Citera
2009-03-18, 19:37
  #4
Medlem
Shoffens avatar
är du helt säker på att du kopplade in allt rätt?
Ja ditt moderkort är 99% kört nu.
Citera
2009-03-19, 12:11
  #5
Avstängd
AmandaPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
är du helt säker på att du kopplade in allt rätt?
Ja ditt moderkort är 99% kört nu.

Upptäckte att det var fanns två kvadratiska fyrpoliga sladdar från nätdelen med olika färger på kablarna men bara en på moderkortet. Är det någon skillnad på dem och kan jag ha kopplat in fel kontakt och därav orsakat haveriet?
Citera
2009-03-19, 12:13
  #6
Avstängd
AmandaPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan
Vet inte hur det är med övriga datorn, men hårddiskarna kan du väl bara plugga ut och testa någon annanstans?

Testade IDE-disken i en annan dator och den klarade sig. Den andra disken är en SATA så den kan jag inte testa förrän jag får den nya datorn. Men om den ena disken klarade sig så borde väl den andra också gjort det?
Citera
2009-03-19, 12:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Upptäckte att det var fanns två kvadratiska fyrpoliga sladdar från nätdelen med olika färger på kablarna men bara en på moderkortet. Är det någon skillnad på dem och kan jag ha kopplat in fel kontakt och därav orsakat haveriet?

Minns inte vilka färger men ett av kontakterna skall till moderkortet och den andra är extra strömförsörjning till grafikkort om den kräver det.
Citera
2009-03-19, 13:22
  #8
Medlem
apintofstellas avatar
Nar du smaller ett PSU sa brukar man aven lyckas med att forstora andra komponenter (moderkortet brukar vara stamkund).
Prova samtliga tillsammans med en annan dator och se vad som (ej) funkar.
Citera
2009-03-19, 16:52
  #9
Avstängd
AmandaPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Minns inte vilka färger men ett av kontakterna skall till moderkortet och den andra är extra strömförsörjning till grafikkort om den kräver det.

Men båda kontakter hade samma koppling. Är det olika spänning i dom så det kan orsaka haveri om jag kopplar fel kontakt till moderkortet? Låter skumt, dagens kontakter brukar ju vara gjorda så att de bara kan kopplas in på ett sätt, det rätta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback