• 1
  • 2
2009-03-18, 14:39
Medlem
PappaZs avatar
Vem anser ni är historiens viktigaste tänkare?

Jag tror att Sokrates (Platon) har påverkat oss i en utsträckning som vi (i västvärlden) inte ens kan förstå själva och därmed skulle han vara den som påverkat oss mest, men då jag inte drar riktigt jämnt med den herrn undrar jag istället vem som är den viktigste tänkaren.
Filosof, vetenskapsman, profet, författare - alla är välkomna.
Upplys mig med era goda förslag och briljanta motiveringar!
Citera
2009-03-18, 14:49
Medlem
excelsiss avatar
Lägg till Aristoteles så är det väl fullbordat.
Citera
2009-03-18, 15:26
Medlem
Prometeuss avatar
Alla såna där frågor är ju ganska knepiga. Vad menas med viktigt? Hade inte någon annan kommit på allt det tänkaren kom på ifall inte han kommit på det?
Eftersom vi inte kan veta hur världen sett ut ifall tänkaren inte funnits så går inte frågan att besvara.
Citera
2009-03-18, 16:38
Medlem
Ezzelinos avatar
För mig är Nietzsche den främste genom tiderna i alla kulturkretsar, den ständiga referenspunkten, den mest världstillvände, djupskådande, välskrivande och explosive. Den störste intuitive psykologe, människokännaren och kulturfilosofen, den mest framtidsförebådande, vars tänkande ännu inte funnit någon riktigt värdig "vidareutvecklare". Hans levnadsöde är förmodligen även det mest tragiska någon tänkare uthärdat.
Citera
2009-03-18, 16:45
Medlem
Gauss är kanske den smartaste människa som någonsin levt, och har gjort mer för matematik (och en hel del andra discipliner) än någon - även om han kunde ha gjort mer om han publicerade alla sina upptäckter.
Jag skulle nog ranka honom väldigt högt.

Annars är ju Tesla en bra kandidat, en av de största fysiker som någonsin levat.

Tänkare av typen "gamla greker"... Jag vet inte. Överskattade, för det mesta, tror jag.
Citera
2009-03-18, 17:17
Bannlyst
på första plats kommer jesus/gud
på andra plats kommer hermes trismegistus
Citera
2009-03-18, 17:54
Medlem
PappaZs avatar
Efter lite självrannsakan skulle jag nog vilja ranka Alexander Fleming ganska högt. Han kanske inte formulerade några bländande intellektuella teorier om världsalltet men han har onekligen haft en stor påverkan på mänskligheten som den ser ut idag...
Citera
2009-03-18, 18:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Hegel alla gånger
Citera
2009-03-18, 18:24
Bannlyst
David Hume.

Jag gissar att föregående inlägg som nominerade Hegel var ett skämt.
Citera
2009-03-18, 18:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
David Hume.

Jag gissar att föregående inlägg som nominerade Hegel var ett skämt.
Nej. Tidernas störste tänkare.
Citera
2009-03-18, 18:53
Bannlyst
Jag vill nominera Locke. Hans idéer tycker jag känns så oerhört tidslösa (inte bara de inom politik). Annars är det väl de gamla grekerna, de grundade ju mer eller mindre de klassiska riktningarna.

Du som sa Nietzsche, jag tycker inte att han påverkat oss så mycket. Han kanske har påverkat dig som individ, men han har knappast lyckats driva igenom något större paradigmskifte. Nietzsche är inget att hänga i granen.
Citera
2009-03-18, 19:07
Medlem
Dr Scriptums avatar
Viktigaste? Muhammed. Grundade en världsreligion, spred den över hela arabiska halvön och la därmed grunden för allt som kommit ur islam sedan dess... om han kan klassas som tänkare, alltså. Om det är sant att han var en analfabet och att änglar skrev allt, osv - då håller kanske inte Muhammed-hypotesen.

Den främsta, största tänkaren är en helt annan fråga och en fråga som kräver avsevärt mer betänketid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in