2009-03-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Behövs inga specialsaker till det där.. Fungerar alldeles utmärkt att ha datorn stående på ett bord vilket innebär att det fungerar alldeles utmärkt på alla ytor som är platta och hårda. Kolla lite i bokhyllan så hittar du säkert en bok som är tillräckligt stor

Jo, men den nya macbook pro 17tummaren har utsugen precis under skärmen. Hittar inga bilder som visar vad jag menar, men som nån sa så kanske den täcks över med kudden jag använder eller täcket på kvällen och så.

iLapen däremot ser att få utsuget att komma en bit ovanför så inget täcker den. Men som du säger, en bok kanske borde fixa detta ..sålänge den inte täcker utsuget...
Citera
2009-03-18, 18:55
Medlem
Moots avatar
En snäll medmänniska som vill dela med sig av nerladdningslänkarna till dessa program? Jag tror inte på detta med "inga virus till mac"-skiten och tänker inte gå in på fel sida och bli kontaminerad. Tack
Citera
2009-03-18, 19:04
Medlem
Bob Luntas avatar
http://www.macupdate.com/info.php/id/23049

Varsågod.

EDIT: Nu när jag testat runt lite och installerat och avinstallerat hit och dit känner jag nästan att Fan Control är bättre än SMC fan control. Fan Control kukar inte ur och lämnar fläktarna på den senaste inställningen när man avinstallerar. Det gjorde SMC som någon annan också så fint påpekat. Det jag gjorde när jag hade avinstallerat första gången och installerat igen och den var på mitt gamla högsta rpm var att avinstallera och installera Fan Control istället, då gick fläktarna ner igen. Måste vara någon bugg i SMC-varianten tror jag...
Senast redigerad av Bob Lunta 2009-03-18 kl. 19:34.
Citera
2009-03-18, 20:46
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Om fläkten skulle paja, hur dyrt är det att byta ut den då?
Räkna med en tusenlapp för jobbet och säkert ett par hundra för delen.
Det är dyrt att laga bärbara datorer, oavsett om det är hp, dell, sony eller apple.

Sen skulle jag rekommendera dig att byta ut kylpastan som sitter mellan processorn och kylflänsen i datorn. Men då ryker garantin (om du har någon kvar) och dessutom bör du ha skruvat i datorer tidigare.

Annars går det att installera ett program som heter CoolBook(.se) som sänkte min MacBook Air från ~90°C till 50-60°C, utan att öka fläkthastigheten eller sänka prestandan. Och då ligger jag ändå i sängen med datorn på madrassen.
Kostar $10 och det är det definitivt värt.
Citera
2009-03-18, 20:48
Medlem
Bob Luntas avatar
får kolla upp det. tack, flipper.

EDIT: Måste man alltid ha coolbook-ikonen liggande i docken? Och måste man alltid öppna programmet själv? Det verkar jävligt bra i vilket fall men du får gärna berätta hur du gör. Posta screens om du har möjlighet till det tack.
Senast redigerad av Bob Lunta 2009-03-18 kl. 21:39.
Citera
2009-03-18, 22:14
Medlem
Citat:

EDIT: Måste man alltid ha coolbook-ikonen liggande i docken? Och måste man alltid öppna programmet själv? Det verkar jävligt bra i vilket fall men du får gärna berätta hur du gör. Posta screens om du har möjlighet till det tack.

http://www.macupdate.com/info.php/id/24427
Om du vill bli av med program ur docken utan att avsluta
Citera
2009-03-18, 22:34
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:

Om du har köpt programmet (det måste man väl för att kunna ändra volttal?) så räcker det med att du ställer in de volttal du vill ha, trycker Save och kryssar i rutorna längst ner. Själva programmet är ju bara för att göra inställningarna, stäng det när du gjort klart volttalen.
Ser ut så här för mig:
http://bayimg.com/image/jaoffaabg.jpg
Citera
2009-03-18, 22:43
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Om du har köpt programmet (det måste man väl för att kunna ändra volttal?) så räcker det med att du ställer in de volttal du vill ha, trycker Save och kryssar i rutorna längst ner. Själva programmet är ju bara för att göra inställningarna, stäng det när du gjort klart volttalen.
Ser ut så här för mig:
http://bayimg.com/image/jaoffaabg.jpg
Jo det måste man. Funkar dina inställningar bra? Vad har du för dator förresten? Jag har vita mb med 2.4 GHz Intel Core 2 Duo. Nu har min fläkt legat och surrat runt 5000rpm sen jag installerade Coolbook. Vad ligger din på när du kollar? Det skulle väl låta mindre när man använde det här? Jag misstänker att jag gjort något grundläggande fel när jag ställde in det...
Citera
2009-03-18, 22:48
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Jo det måste man. Funkar dina inställningar bra? Vad har du för dator förresten? Jag har vita mb med 2.4 GHz Intel Core 2 Duo. Nu har min fläkt legat och surrat runt 5000rpm sen jag installerade Coolbook. Vad ligger din på när du kollar? Det skulle väl låta mindre när man använde det här? Jag misstänker att jag gjort något grundläggande fel när jag ställde in det...
Tror inte det funkar om du inte betalar. Eller nåt, jag kommer inte ihåg. Står ju så här på sajten:
Citat:
CoolBook is a tool for the MacBook and MacBook Pro computers. It lets you monitor the frequency, voltage and temperature of the CoreDuo / Core2Duo CPU.
Registered users can also change the frequency and voltage of the processor.
Sen vet jag inte om den låter mindre men den blir mindre varm, i alla fall för mig.
6200 rpm ligger min fläkt på just nu, men då kör jag typ 10 program varav PS och InDesign är igång med rätt tunga dokument. Det hörs inte märkvärt mycket (MacBook Air).
Mina inställningar fungerar väldigt bra tycker jag. Men det är väl bara att prova sig fram, ju högre volttal desto snabbare dator och mer värme (tror jag).
Citera
2009-03-18, 22:52
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Tror inte det funkar om du inte betalar. Eller nåt, jag kommer inte ihåg. Står ju så här på sajten:

Sen vet jag inte om den låter mindre men den blir mindre varm, i alla fall för mig.
6200 rpm ligger min fläkt på just nu, men då kör jag typ 10 program varav PS och InDesign är igång med rätt tunga dokument. Det hörs inte märkvärt mycket (MacBook Air).
Mina inställningar fungerar väldigt bra tycker jag. Men det är väl bara att prova sig fram, ju högre volttal desto snabbare dator och mer värme (tror jag).
Ok. Tack för svaren. Jag ska testa att köra på dina inställningar ett tag så får vi se hur det funkar.

EDIT: Efter att ha installerat Coolbook och kört på dina inställningar samt fan control så har jag fått ner min mb till ~2500rpm och 39°C. Helt automagiskt och helt jävla underbart! Jag tror aldrig att den gått såhär tyst. Jag är chockad. Helt underbart!
Senast redigerad av Bob Lunta 2009-03-18 kl. 23:42.
Citera
2009-09-09, 23:44
Medlem
JohnFrusciantes avatar
bump

Jag läste igenom den här tråden för någon vecka sedan och lät installera "smcFanControl" på min Macbook.

Problemet var att jag såg att vissa av er hade skrivit att era datorer låg nere på 50 grader, min burk är uppe konstant på dryga 80 grader! Vet någon om detta är skadligt för datorn?

mvh,

edit: Kan tillägga att min fläkt låter utav helvete så fort datorn är igång, antar att det inte finns någon åtgärd åt detta då min lilla fläkt redan kämpar för glatta livet för att hålla temperaturen nere?
Senast redigerad av JohnFrusciante 2009-09-09 kl. 23:49.
Citera
2009-09-09, 23:52
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFrusciante
Jag läste igenom den här tråden för någon vecka sedan och lät installera "smcFanControl" på min Macbook.

Problemet var att jag såg att vissa av er hade skrivit att era datorer låg nere på 50 grader, min burk är uppe konstant på dryga 80 grader! Vet någon om detta är skadligt för datorn?

mvh,

edit: Kan tillägga att min fläkt låter utav helvete så fort datorn är igång, antar att det inte finns någon åtgärd åt detta då min lilla fläkt redan kämpar för glatta livet för att hålla temperaturen nere?

Köp lite tryckluft på burk, stäng av datorn, spraya som fan i alla öppningar i datorn. Brukar göra susen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in