• 1
  • 2
2009-03-18, 13:46
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag har en macbook vit som jag haft i ett halvår ungefär och jag har alltid stört mig på att datorn nästan brinner upp när jag har den i knät eller på täcket i sängen.

För ett par månader sen hittade jag ett program som höjer fläktens hastighet så att min fläkt nu går från 3600~rpm till dubbelt så mycket (6000~rpm).
Frågan är nu hur skadligt detta är för datorn om det nu alls är skadligt?

Det enda som stör mig är att datorn låter mer när jag höjer fläktens rpm men jag tar hellre det än ett brännskadat knä. Det sänker värmen från 70~°c till 50~°c vilket jag ser som jävligt positivt.

Nån som vet om det påverkar datorns livslängd på något sätt och om jag borde sluta eller inte?
Citera
2009-03-18, 13:49
Medlem
cannaBes avatar
Det ska inte vara skadligt för datorn eftersom du gör den kallare, det enda som slits mer är ju just fläkten men antagligen så är ju fläkten gjort för att tåla så mycket rpm.
Citera
2009-03-18, 13:51
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Det ska inte vara skadligt för datorn eftersom du gör den kallare, det enda som slits mer är ju just fläkten men antagligen så är ju fläkten gjort för att tåla så mycket rpm.
Om fläkten skulle paja, hur dyrt är det att byta ut den då?
Citera
2009-03-18, 13:54
Medlem
Paasilinnas avatar
Tror inte det kan kosta dig många kronor, vet inte hur det är med mac.
Men om en fläkt går sönder för mig så beställs det en ny för 80~kr och sen är det bara att skruva in den.
Om du inte kan byta fläkten själv så känner du säkert någon som kan.
Citera
2009-03-18, 13:59
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paasilinna
Tror inte det kan kosta dig många kronor, vet inte hur det är med mac.
Men om en fläkt går sönder för mig så beställs det en ny för 80~kr och sen är det bara att skruva in den.
Om du inte kan byta fläkten själv så känner du säkert någon som kan.
tack för svaret. finns det någon som kan mac som kan bekräfta eller dementera?
Citera
2009-03-18, 14:04
Medlem
smurfehs avatar
www.apple.se/buy/locator - kolla med någon ev. serviceverkstad .
Citera
2009-03-18, 14:09
Medlem
Bob Luntas avatar
Kostar det inte pengar?

Programmet heter smc fancontrol och är gratis att tanka hem.
Citera
2009-03-18, 14:19
Medlem
Jag själv använder fancontrol. jag brukar alltid ha en kudde mellan knät och datorn. Alltså ligger datorn på kudden, och på kvällarna så brukar jag dra täcket över mig och sen lägga datorn på, och ja, de blir varmt.

Då brukar datorn bli varm, och då höjjer ja fläkten och de går 6000rpm och från 77% faller den till 50 på några minuter.

En annan fråga jag hade är, när jag köpte datorn, så får man garanti med eller hur? Vad är de för garanti? Vad för saker håller den garantin? Är det AppleCare under ett år?
Citera
2009-03-18, 14:32
Medlem
Bob Luntas avatar
Kom på en till fråga. Jag hittade nämligen ett till program när jag letade runt lite nu som bara heter fan control, så jag tänkte fråga vilket som är bäst?
Citera
2009-03-18, 14:47
Medlem
Shoffens avatar
Är du trög på något sätt?
DU täpper ju till alla möjliga lufthål när du har den i sängen på täcket.
Inte konstigt den blir överhättad.
Sen kommer det in en jäkla massa damm om du har den i sängen med. Täpper igen fläktar och kylflensar med.

Ska du ha den i sängen får du åtminstonde köpa ett underlag att ha den på. Det är det minsta du kan göra.
Citera
2009-03-18, 14:47
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Är du trög på något sätt?
DU täpper ju till alla möjliga lufthål när du har den i sängen på täcket.
Inte konstigt den blir överhättad.
Sen kommer det in en jäkla massa damm om du har den i sängen med. Täpper igen fläktar och kylflensar med.

Ska du ha den i sängen får du åtminstonde köpa ett underlag att ha den på. Det är det minsta du kan göra.
Vilka jävla lufthål? Det finns inte ett enda lufthål på undersidan av min mb.
Citera
2009-03-18, 14:51
Medlem
Tacoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Kom på en till fråga. Jag hittade nämligen ett till program när jag letade runt lite nu som bara heter fan control, så jag tänkte fråga vilket som är bäst?

Bäst? Det gör väl exakt samma sak?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in