• 1
  • 2
2009-03-18, 11:50
Medlem
Tsubasas avatar
Hallåja

Jag har en CRX Vtec som jag inte får igenom besiktningen. Bara ägt bilen 1 år och den gick igenom förra besiktningen felfritt. Så jag trodde inte det var några problem och körde in med min men ikke.

Så då åkte jag hem och bytte till original filter, bytte 1 lambda sond (av någon anledning sitter det 2 st på den här modellen, men jag läste att den gröna oftast var den som gick sönder så jag bytte den) och slängde i en jävla massa k-sprit. Körde tillbaka till bilprovningen och då blev värdena bara sämre

CO - 1,3 (0,5)
CO 2500 - 3,3 (0,3)
HC - 230 (100)
Lambda - 0,90 (0,97-1,03)

+ Att motorlampan har börjat spöka, och såklart gjorde den det på besiktningen, men den har förmodligen något med problemet att göra.
(motorlampan har dock spökat mycket mindre sedan jag bytte lambdan, den spökar nästan inte alls nu)

Min polare tror att mina kolvringar kan vara slut, är det så illa?

Kan det vara så att den nya lambdan behöver bli "inkörd", jag har även "resetat" genom att koppla bort batteriet i 1 minut ungefär. Vad finns det för fler tjuvknep för att få igenom bilen? Jag är hemskt mycket tacksam för alla svar.
Citera
2009-03-18, 12:32
Medlem
zorb89s avatar
lambda värdet 0.90 tyder på fet blandning eller var de tvärtom Så kan nog gissa på kolvringarna med som gör att den släpper förbi oförbränd bränsle som får dessa värden då eller lambdasonderna.

Men rätta mig nu någon men kan man inte göra ett kompprov och se om ringarna är slut?

Edit: men du kan ju testa att hålla 80km på 4:an och sen sätter du plattan i mattan och drar upp till 120 och ser du blårök i spegeln så är de slut
Senast redigerad av zorb89 2009-03-18 kl. 12:38.
Citera
2009-03-18, 12:44
Medlem
Tsubasas avatar
okej tack för ditt svar men jag har iofs sett lite mer rök än vanligt men det kan ju vara för det är så kallt och jag tycker röken är vit, inte blå.

edit: Jag ska byta den andra lambda sonden med så snart som möjligt, men jag tror ändå inte den kommer gå igenom..

Finns det fler tjuvtips som tex tanka etanol? Kommer det att hjälpa mig?
Senast redigerad av Tsubasa 2009-03-18 kl. 12:49.
Citera
2009-03-18, 12:55
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsubasa
okej tack för ditt svar men jag har iofs sett lite mer rök än vanligt men det kan ju vara för det är så kallt och jag tycker röken är vit, inte blå.

edit: Jag ska byta den andra lambda sonden med så snart som möjligt, men jag tror ändå inte den kommer gå igenom..

Finns det fler tjuvtips som tex tanka etanol? Kommer det att hjälpa mig?
Med dom värderna så hjälper inget fusk, byte av olja lär nog inte funka hlr eftersom den får för fet blandning men du kan ju testa.
Citera
2009-03-18, 13:02
Medlem
Bergsmongos avatar
Att den går för fett är ju uppenbart med dom nuffrorna. Likaså varningslampan för motorfel går att härleda från detta. Lambda 0,90 tycker säkert inte styrenheten är så lämpligt, om nu lambdasonder(na?) funkar.

Det kan vara en sjuhelvetes massa olika fel. Det kan vara fel / kabelbrott till en av lambdasonderna, som gör att bilen går i limp home mode, och då fetar den på rejält. Luftmassemätarn kan ha ballat ur, vilket gör att den får fel signal på mängden luft, och fetar på.

Mät lambdasonderna så du vet att dessa funkar. Gör detta så långt ifrån sonden som det går så du vet att det inte är kabelbrott. Nya stift och luftfilter kanske, gör ett kompprov. Kolla efter vakuumläckor (startgas funkar bra. Spreja på insug, spridare, vakuumslangar osv och se om varvtalet ändrar sig (=höjt varvtal->vakuumläcka).

Luftmassemätaren vet jag inte hur man testar.
Citera
2009-03-18, 13:06
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmongo
Att den går för fett är ju uppenbart med dom nuffrorna. Likaså varningslampan för motorfel går att härleda från detta. Lambda 0,90 tycker säkert inte styrenheten är så lämpligt, om nu lambdasonder(na?) funkar.

Det kan vara en sjuhelvetes massa olika fel. Det kan vara fel / kabelbrott till en av lambdasonderna, som gör att bilen går i limp home mode, och då fetar den på rejält. Luftmassemätarn kan ha ballat ur, vilket gör att den får fel signal på mängden luft, och fetar på.

Mät lambdasonderna så du vet att dessa funkar. Gör detta så långt ifrån sonden som det går så du vet att det inte är kabelbrott. Nya stift och luftfilter kanske, gör ett kompprov. Kolla efter vakuumläckor (startgas funkar bra. Spreja på insug, spridare, vakuumslangar osv och se om varvtalet ändrar sig (=höjt varvtal->vakuumläcka).

Luftmassemätaren vet jag inte hur man testar.
man kopplar väl bort den?
Citera
2009-03-18, 13:15
Medlem
Bergsmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
man kopplar väl bort den?
Ja, det är ju ett rätt uppenbart test. Då vet man om den är död eller inte (inget händer när man kopplar bort lmm=trasig lmm). Men är det felfunktion på lmm snarare än att den är paj så kanske inte det testat är helt tillförlitligt? Dvs den fungerar, men dåligt.
Citera
2009-03-18, 13:23
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmongo
Ja, det är ju ett rätt uppenbart test. Då vet man om den är död eller inte (inget händer när man kopplar bort lmm=trasig lmm). Men är det felfunktion på lmm snarare än att den är paj så kanske inte det testat är helt tillförlitligt? Dvs den fungerar, men dåligt.
Jo ifs de har du rätt i men jag tvivlar på att det är den eller läckage men håller med om att han ska se till att lambdasonderna fungerar korrekt innan han gör något annat. Eftersom den gick igenom förra felfritt så tvivlar jag på att det är Massa fel utan ett litet fel någonstans. Gäller bara att hitta det
Citera
2009-03-18, 13:38
Medlem
Tsubasas avatar
hittade en lite lustig sak. Jag har alla besiktningspapper sedan 2000, och år 2000 hade den samma problem!

CO - 2,5 (0,5)
CO 2500 - 3,5 (0,3)
HC - 247 (100)
Lambda 0,9 (0,97-1,03)

Sedan blev den godkänd med värdena

0,1
0,0
024
1,01

Och sedan dess har den haft så gott som blanka papper..
Citera
2009-03-18, 13:43
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
hittade en lite lustig sak. Jag har alla besiktningspapper sedan 2000, och år 2000 hade den samma problem!

CO - 2,5 (0,5)
CO 2500 - 3,5 (0,3)
HC - 247 (100)
Lambda 0,9 (0,97-1,03)

Sedan blev den godkänd med värdena

0,1
0,0
024
1,01

Och sedan dess har den haft så gott som blanka papper..
Vad var det för fel då? Hittar du inte det så kolla vem som var ägaren då genom att få hem fax sen ringer du denne person och frågar Vilken lott du fick
Citera
2009-03-18, 14:13
Medlem
Tsubasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Vad var det för fel då? Hittar du inte det så kolla vem som var ägaren då genom att få hem fax sen ringer du denne person och frågar Vilken lott du fick

I faxet från VV så får man bara de 3 senaste ägarna, av vilka jag är en.. så det gav inte så mycket, men vad jag mer kan läsa ut av papperna så var den besiktigad och godkänd 2 dagar senare..
Citera
2009-03-18, 14:29
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
I faxet från VV så får man bara de 3 senaste ägarna, av vilka jag är en.. så det gav inte så mycket, men vad jag mer kan läsa ut av papperna så var den besiktigad och godkänd 2 dagar senare..
Du kan ringa VV och få uppgifterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in