2009-03-17, 21:05
Medlem
Fick brev om att jag ska instlla mig i tingsrtten, fr att jag urinerade p offentlig plats. Str att jag frnekade allt nr poliserna frgade mig, var vldigt full s detaljerna r lite dimmiga, fortfarande frvnad att de inte tog mig fr fylla. Men det knns ju jvligt ondigt att detta gr till tingsrtten. Men gjort r gjort. Kommer ju skerligen att frlora i tingsrtten, s tror ni att det gr att lsa innan p ngot stt. Att jag kontaktar klagaren, och fr bter direkt? Eller mste jag nu g hela vgen via tingsrtten bara fr att jag fick fr mig att inte erknna?

Kommer jag f ngon prick i ngot register, samt bterna blir vl inte hgre n 800kr?
Citera
2009-03-17, 21:09
Medlem
Spks avatar
Om du flls fr offentlig urinering s kommer du att hamna i belastningsregistret ja.

Vilket innebr att de av dina framtida arbetsgivare som krver utdrag drifrn frmodligen kommer att skratta gott.

De flesta i varje fall, men en del vill nog koppla ihop ditt svinaktiga och samhllshotande beteende med en ohlsosam alkoholkonsumtion och vad hnde d med jobbet?

Fram med dasen och pissa ver nmndemnnen i tingsrtten och se om du inte kan f det till ofredande eller frargelsevckande beteende istllet.
Citera
2009-03-17, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av mont
Fick brev om att jag ska instlla mig i tingsrtten, fr att jag urinerade p offentlig plats. Str att jag frnekade allt nr poliserna frgade mig, var vldigt full s detaljerna r lite dimmiga, fortfarande frvnad att de inte tog mig fr fylla. Men det knns ju jvligt ondigt att detta gr till tingsrtten. Men gjort r gjort. Kommer ju skerligen att frlora i tingsrtten, s tror ni att det gr att lsa innan p ngot stt. Att jag kontaktar klagaren, och fr bter direkt? Eller mste jag nu g hela vgen via tingsrtten bara fr att jag fick fr mig att inte erknna?

Kommer jag f ngon prick i ngot register, samt bterna blir vl inte hgre n 800kr?

Dr har du en bra plan. Ingen vill dra dig till tinget om du kan tnka dig godta bter, men nekar du s finns inget annat alternativ.

Bterna blir desamma, och det landar i belastningsregistret precis som om du dms i domstol. Alla former av bter r egentligen bara frenklade varianter av en domstolsfrhandling - en pskriven bot av polis eller klagare r att jmstlla med lagakraftvunnen dom.

Ring klagaren och sg att du kan tnka dig godta bter s skickar de skerligen en lapp p posten istllet. Du har i praktiken sllan ngot att vinna p att ta det till tinget.
Citera
2009-03-17, 21:34
Medlem
Okey, tack s mycket.
Senast redigerad av mont 2009-03-17 kl. 21:37.
Citera
2009-03-17, 22:21
Medlem
cammos avatar
Ta med den hr bilden till tingsrtten och frga om dom ocks blev dmda.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...n-lag-1.817974
Citera
2009-03-18, 02:48
Medlem
Kwelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ta med den hr bilden till tingsrtten och frga om dom ocks blev dmda.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...n-lag-1.817974

Dom gr faktiskt inget fel dr. Finns tskilliga avgranden dr rtten sger att s lnge man dragit sig undan, typ in i en skogsdunge, s skall man slippa ansvar.
Citera
2009-03-18, 08:53
Medlem
Prrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Dr har du en bra plan. Ingen vill dra dig till tinget om du kan tnka dig godta bter, men nekar du s finns inget annat alternativ.

Bterna blir desamma, och det landar i belastningsregistret precis som om du dms i domstol. Alla former av bter r egentligen bara frenklade varianter av en domstolsfrhandling - en pskriven bot av polis eller klagare r att jmstlla med lagakraftvunnen dom.

Ring klagaren och sg att du kan tnka dig godta bter s skickar de skerligen en lapp p posten istllet. Du har i praktiken sllan ngot att vinna p att ta det till tinget.

Fast r det ordningsbot du talar om r det fr sent, i och med att tal redan har vckts. Dremot kommer mlet att tas i ts utevaro (eventuellt ven utan frhandling enligt de nya reglerna i EMR).
Citera
2009-03-18, 09:03
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Fast r det ordningsbot du talar om r det fr sent, i och med att tal redan har vckts. Dremot kommer mlet att tas i ts utevaro (eventuellt ven utan frhandling enligt de nya reglerna i EMR).

Nej att det i detta fall r inaktuellt med ordningsbot r ju klart eftersom rendet redan lmnats vidare, jag menade mer allmnt hllet att de bter man kan bli utfrdad om man erknner trder istllet fr en tingsfrhandling.
Citera
2009-03-18, 09:07
Medlem
hatchets avatar
Nr det gller frargelsevckande beteende mste antingen allmnheten bli frargad direkt nr du gr det. Andra mnniskor ser dig pissa i en trappuppgng = solklart

Eller mste resterna av ditt illdd kunna vcka anstt senare, Ex. en ful gul flck och eller urindoft..

I ett uppmrksammat fall (Mlnr: B3746-08, Svea hovrtt) Friades en 20ring, p det faktumet att han valde en grspltt att "kasta vatten" p, sledes kan inte ngon vcka anstt senare.

Vrt att tnka p innan du skriver p strafffrelggande eller frklarar dig skyldig motsv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in