2009-03-17, 20:17
Medlem
Hejsan, har ett ärr på skallen som jag inte har märkt av förrän jag snaggade mig, då syntes det rätt väl. Ärret är inte särskilt stort och huden har inte annan färg, det är bara hårlöst. Det kanske är 0.4cm brett och 6 cm långt och sitter där många har sin bena (kanske har framkallats av att jag har kammat håret för hårt och vårdslöst tillsammans med min DaxVax period under åren?)

Nu har jag låtit håret växa och är inte snaggad pga det här och undrar vad bästa sättet är att få tillbaka håret där är? Funkar laserbehandling?

Svar uppskattas!
Tack på förhand
Citera
2009-03-17, 20:41
Medlem
Du kan inte få tillbaka hår där ärret sitt eftersom det handlar om död hud.
Citera
2009-03-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karate Kenta
Du kan inte få tillbaka hår där ärret sitt eftersom det handlar om död hud.

Ärr kanske var att ta i, med det är en lång smal "fläck" där det inte växer något hår. Om det inte handlar om död hud, vad skulle bästa behandlingen vara för att få tillbaka hårväxten där?
Citera
2009-03-17, 20:47
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan121
Ärr kanske var att ta i, med det är en lång smal "fläck" där det inte växer något hår. Om det inte handlar om död hud, vad skulle bästa behandlingen vara för att få tillbaka hårväxten där?

Det enda som möjligtvis skulle kunna fungera är en hårtransplantation. Du saknar uppenbarligen hårsäckar i ärrvävnaden (som inte är död hud)

Men varför bry dig?
Massor av snaggade karlar har ärr i skallen och det är inget man bryr sig särskilt om.

Edit: ta en skalpell och skär runt om ärret. Ta bort det och sy ihop sårkanterna så fint att det inte bildas ett synligt ärr.
Senast redigerad av Katarsis 2009-03-17 kl. 20:50.
Citera
2009-03-17, 22:10
Medlem
Puffs avatar
Det låter på din beskrivning som alopecia areata och inte något ärr. Det är ganska vanligt, ofarligt och hos många kommer håret tillbaka. Det finns ingen behandling. Du får leva med din kala fläck. Läs mer här: http://www.alopeci.se/fakta.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in