2009-03-17, 19:53
Medlem
Baddarens avatar
När man går in på ICA idag för att handla fläskkött så står detta inte längre att finna, istället säljer ICA köttet under benämningen "Griskött".

Vid en första anblick kan detta faktum avfärdas som en mindre malör från centrallagrets sida, och frågan kan eventuellt uppfattas som trivial, men så är naturligtvis inte fallet.

En så stor leverantör som ICA gör inte misstag av den här kalibern, och de är naturligtvis medvetna om att den vedertagna benämningen på produkten de säljer är fläskkött.

I dessa äckelmagade tider har dessutom en minoritet av svenska folket sett ett levande djur slaktas. Att då förstärka den djurspecifika referensen i produktnamnet måste sannolikt uppfattas som någonting negativt.

Den självklara vägen hade därför varit att tona ner den djurspecifika referensen, genom att exempelvis ta bort bilder på det aktuella djuret från förpackningen.

På ICA jobbar det garanterat folk som är medvetna om detta, och någonstans har man vägt av risken för att produkten skall uppfattas på ett negativt sätt mot en fördel som överväger denna nackdel.

Vilken fördel kan strategerna på ICA se i att sluta använda ett vedertaget begrepp? Är det någon på detta forum som uppfattar förändringen som positiv, och i så fall varför?
Senast redigerad av Baddaren 2009-03-17 kl. 20:20.
Citera
2009-03-17, 20:01
Medlem
Orent djur?

Vill man ha halal-slaktat får man väl knalla ner till Khaleds närköp på hörnet och kolla i hans frysdisk eller nåt...?
Alla som äter fläskkött vet väl FÖRHOPPNINGSVIS att det är gris.
Citera
2009-03-17, 20:01
Medlem
stilltons avatar
dom kanske tjänar bättre på nötköttet, eller stod det "kossan Kajsa nermald i köttkvarnen" på de förpackningarna?

i övrigt har jag inte så mycket emot det, om det inte blir för många förvirrande beteckningar. Det finns många hycklande veganer där ute, men det som irriterar mig mest är köttätare som inte en kan smaka på lever eller grisfot bara för att det faktiskt heter och ser ut som vad det faktiskt är.
Senast redigerad av stillton 2009-03-17 kl. 20:04.
Citera
2009-03-17, 20:03
Medlem
rayraviolis avatar
Svensk köttinformation använder beteckningen så den är nog ganska utbredd. Ica följer säkert en standardbeteckning. Jag tycker inte heller att det låter så konstigt.

http://www.svenskkottinformation.se/gris/
Citera
2009-03-17, 20:08
Medlem
JesusBronsons avatar
Kan det vara som så att en lite hint till detta till synes befängda beteende står att finna redan i din rubrik? Griskött = orent djur. Benämningen fläskkött har ju svartmålats oerhört av våra muslimska bröder (om det är med rätta eller inte tänker jag inte ta ställning till nu), och dom skyr det ju som pesten. Kan det vara som så att PR-människorna på ICA är riktigt illmariga dumstrutar som dels vill ta ut en gruvlig hämnd på de stackars muselmanerna och dels är så tappade bakom vagnar att dom tror att average Muhammed inte vet med sig att griskött och fläskkött är samma saker. Det kan ligga något i det. Att ICA är en ondskefull koncern med många fula kort i rockärmen vet vi ju sedan tidigare ity dom har försökt pracka på oss galna ko-sjukor och fågelinfluenser och allt vad det är.
Nu har dom alltså vänt sig mot våra muslimska medborgare. Men se där går dom nog bet. Ty jag tror faktiskt att Achmed och hans kamelridande bröder faktiskt råkar veta att gris och fläsk är samma sak.
Så där blev det allt platt fall för det tarvliga tricket.
Citera
2009-03-17, 20:13
Medlem
Baddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Svensk köttinformation använder beteckningen så den är nog ganska utbredd. Ica följer säkert en standardbeteckning. Jag tycker inte heller att det låter så konstigt.

http://www.svenskkottinformation.se/gris/

Jag läste i länken som du skickade där står det:

"I dagligt tal kallas ofta kött från grisen för fläskkött. Formellt är dock fläsk enligt Livsmedelverket en styckdel av gris med fetthalt 26-80%."

Köttet jag köpte på ICA höll en fetthalt på 6% och uppfyller således inte definitionen av fläskkött. Således kan givetvis inte ICA göra anspråk på att sälja fläskkött.

Jag bedömer därför att frågan är utredd.
Citera
2009-03-17, 20:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baddaren
Jag läste i länken som du skickade där står det:

"I dagligt tal kallas ofta kött från grisen för fläskkött. Formellt är dock fläsk enligt Livsmedelverket en styckdel av gris med fetthalt 26-80%."

Köttet jag köpte på ICA höll en fetthalt på 6% och uppfyller således inte definitionen av fläskkött. Således kan givetvis inte ICA göra anspråk på att sälja fläskkött.

Jag bedömer därför att frågan är utredd.

Japp, så är det nog. Allt kan inte härledas till frågor om integration och invandring.
Citera
2009-03-17, 20:22
Medlem
Mhaels avatar
Haha, där ser man.

(fast jag tror inte på det där med att namnet griskött skrämmer folk, läste Singers "djurens frigörelse" och blev mest hungrig)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in