2009-03-17, 19:25
Medlem
Min dator har på senare tid slutat stänga av sig. Windowsfönstret kommer upp och det står "Windows avslutas", men inget händer. Får till slut hålla inne stand by-knappen eller vad man ska säga, den man trycker på datorn med, i några sekunder så stängs datorn av. Detta sker också om jag ska sätta datorn i viloläge eller fäller ihop datorn (bärbar), så då måste jag trycka av den manuelt med. Kan inte vara så nyttigt tycker jag. Detta sker varannan gång typ, speciellt när jag använt datorn länge.

Hur löser man detta? Har haft datorn ett år utan problem innan. Kan det vara någon programvara som jävlas? Har windows xp btw.
Citera
2009-03-17, 19:57
Medlem
hasenfrasens avatar
Ett vanligt problem som löses mha UPHClean-Setup.msi
Googla och välj första söklänken
Citera
2009-03-17, 21:49
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Är säkerligen nått program som låser sig när du försöker stänga av datorn.
Innan jag ger dig mer tips, testa med att fixa windows registret med Advanced SystemCare.
Citera
2009-03-18, 00:32
Medlem
Tack till er båda. Ska testa och återkommer
Citera
2009-03-23, 23:23
Medlem
Okej så här ligger det till nu. Allt funkade bra i några dagar efter jag testat era tips, men så igår så blev det cp igen. Ibland slutar min usb-mus att fungera, och behöver då starta om datorn och då startar den inte av sig automatiskt. Så där finns ju ett sammanhang.

Någon med fler tips? Tack
Citera
2009-03-24, 00:54
Medlem
kiwi22s avatar
Har du fler saker inkopplat via USB? Jag har en hårddisk som är helt felknullad. Som jag måste sätta på manuellt för annars startar inte datorn. Kanske är något liknande; att en USB-enhet som fuckar ur. Uppdatera drivers till USB, sen kan du börja med att koppla ur allt. Stäng av med en ny sak inkopplad varje gång och se när det failar..om det nu är det ;]
Citera
2009-03-24, 17:08
Medlem
Det konstiga är att det inte är usb-portarna som slutar funkar utan bara usb-musen.. Så kanske är någon crash mellan musprogramvaran och datorn typ. Ska testa avinstallera den å se vad som händer.
Citera
2009-03-24, 21:05
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Clapton
Det konstiga är att det inte är usb-portarna som slutar funkar utan bara usb-musen.. Så kanske är någon crash mellan musprogramvaran och datorn typ. Ska testa avinstallera den å se vad som händer.

Gå in i Kontrollpanelen - System - Enhetshanteraren och avinstallera drivrutinen helt och boota om sen plugga in musen igen så drivrutinerna läses in på nytt. Har du oxå programvara för musen så avinstallera den först.
Vad kör du för antivirusprogram? Skulle rekommendera dig Avast Antivirus(finns på www.avast.com), den är gratis o jävligt bra, när du installerar den så väljer du att göra en uppstartsskanning av datorn så du får rensa burken på virus för d låter som du kan ha ett par, alltid bra o utesluta det iaf och skaffa sig ett bra antivirusprogram.
Ifall det skulle vara virus som skadat operativsystemet måste du ha en windows xp skiva för att köra en reparation, Avast säger till om det finns infekterade filer i systemmappar som du vill ta bort lr inte, alltid bäst o ta bort allt den hittar men ifall du inte har en XP skiva lr vet hur man gör o vill gå igenom d först så kan du låta dom va kvar en stund! ; )
Citera
2009-03-27, 02:19
Medlem
Tack för svaret. Ska testa det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här