2011-07-31, 00:55
Medlem
EUROPATIPSET 31/7 2011

1 krona

1. AIK - Elfsborg 1
2. Gefle - Örebro 1
3. Helsingb. - IFK Göteb 1
4. Ljungsk. - Värnamo 1
5. Qviding - Åtvidab 1
6. Norrby - Lim. Bunk 1
7. Vasalund - Valsta Sy 1
8. Umeå IK - LdB Malmö 1
9. KIF Örebr - KoppGöteb 1
10. H-by TFF - Umeå FC 1
11. Rosengård - Skövde 1
12. Sylvia - Motala 1
13. Örgryte - Husqvarna 1
Citera
2011-07-31, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
EUROPATIPSET 31/7 2011

1 krona

1. AIK - Elfsborg 1
2. Gefle - Örebro 1
4. Ljungsk. - Värnamo 1
5. Qviding - Åtvidab 1
6. Norrby - Lim. Bunk 1
8. Umeå IK - LdB Malmö 1
10. H-by TFF - Umeå FC 1
11. Rosengård - Skövde 1
12. Sylvia - Motala 1
Lika bra, man vet aldrig med svensk fotboll och det är egentligen inte värt att spela för mer än 1 kr.
ibland har jag fått mer på enkelrader än på grova system

Här kommer min rad iaf.

1. AIK - Elfsborg 1
2. Gefle - Örebro 1 2
4. Ljungsk. - Värnamo 1 X
5. Qviding - Åtvidab. 1 2
6. Norrby - Lim. Bunk 1
7. Vasalund - Valsta Sy 1 X
8. Umeå IK - LdB Malmö 1 2
9. KIF Örebr - KoppGöteb 1 X
10. H-by TFF - Umeå FC X
11. Rosengård - Skövde 1
12. Sylvia - Motala 1 X
13. Örgryte - Husqvarna 1 X
Citera
2011-07-31, 06:29
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Gefle överpresterade under våren. Nu är de påväg utför och det utnyttjar Örebro som är det i grunden bättre laget.

Sen kan man ju alltid spekulera i trendbrott men just här tror jag inte på att Gefle tar sig ur svackan.

Det var den motiveringen, ja. Egentligen borde man skriva upp alla argument man har inför matcher som ska tippas. Dessa borde sedan statistikföras för att se vilka som oftast stämmer. När blir trendbrott mer sannolika än att formen håller i sig? Spelar det någon roll att ett av lagen har fått vila längre sedan senaste match? Vilka faktor är egentligen värdefulla att bry sig om när man analyserar en tipsmatch? För så är det ju; alla resonemang vi använder här har vi hört förut. Man skulle förmodligen kunna bli en grym tippare om man undersökte detta. Att tippa handlar liksom om att bestämma sig för något av alla de resonemang som finns runt en match, och alla resonemang har man hört förut. Man bildar sig en helhetsuppfattning vilket ger en magkänsla som man sedan går på. Dessvärre är magkänslan en ganska slumpmässig metod.
Senast redigerad av spleendid 2011-07-31 kl. 06:34.
Citera
2011-07-31, 07:59
Bannlyst
Blåvitt vinner idag, eller får med sig ett X.

Helsingborg har flera spelare skadade/avstängda.
Blåvitt har fått tillbaka Seb & Sella som har spelat bra de senaste matcherna.

Blåvitt har även bytt målvakt till en stabilare!

X2, eller singel 2a
Citera
2011-07-31, 10:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Det var den motiveringen, ja. Egentligen borde man skriva upp alla argument man har inför matcher som ska tippas. Dessa borde sedan statistikföras för att se vilka som oftast stämmer. När blir trendbrott mer sannolika än att formen håller i sig? Spelar det någon roll att ett av lagen har fått vila längre sedan senaste match? Vilka faktor är egentligen värdefulla att bry sig om när man analyserar en tipsmatch? För så är det ju; alla resonemang vi använder här har vi hört förut. Man skulle förmodligen kunna bli en grym tippare om man undersökte detta. Att tippa handlar liksom om att bestämma sig för något av alla de resonemang som finns runt en match, och alla resonemang har man hört förut. Man bildar sig en helhetsuppfattning vilket ger en magkänsla som man sedan går på. Dessvärre är magkänslan en ganska slumpmässig metod.
Jo, det hela handlar ju egentligen mycket om tur/slump. Ingen av oss kan ju egentligen veta om Gefle kommer att förlora sin fjärde raka eller om de rycker upp sig och tar poäng. Precis som att man inte kan veta om Chelsea kommer att tappa poäng hemma mot Stoke efter 5 raka segrar. Jag har en äldre släkting som spelat mycket tips i sina dagar, och även vunnit en del. Han menar att man i regel tjänar mer på att spela på trend än att spela på trendbrott, och kanske har han rätt i det om man slår ut det på en hel säsong. Men samtidigt försöker man ju i varje omgång få 13 rätt, inte bara ha så många rätt som möjligt totalt över en säsong. Så att hitta trendbrotten är viktigt, men ack så svårt...

Sen vad gäller olika faktorer som skador, kort vila inför match och dylikt så verkar de ha betydelse ena gången bara för att nästa gång vara betydelselösa. Har själv många gånger tippat mot topplagen i PL när de haft ligamatcher direkt före eller efter CL. Ibland har jag haft rätt och de har gjort plattmatcher men andra gånger har de trummat på som vanligt och vunnit stensäkert trots att de varit ute i Europa och spelat 3 dagar tidigare.

Tippning är fan inte lätt, men det är det som tjusningen!
Citera
2011-07-31, 10:25
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IFKGBG1904
Blåvitt vinner idag, eller får med sig ett X.

Helsingborg har flera spelare skadade/avstängda.
Blåvitt har fått tillbaka Seb & Sella som har spelat bra de senaste matcherna.

Blåvitt har även bytt målvakt till en stabilare!

X2, eller singel 2a
Tror också Göteborg har en bra chans idag mot Helsingborg.
Annars tippar jag som vanligt och utgår nästan uteslutande på "magkänslan".

1. AIK - Elfsborg X
2. Gefle - Örebro 1
3. Helsingb. - IFK Göteb 2

4. Ljungsk. - Värnamo 1
5. Qviding - Åtvidab. 2
6. Norrby - Lim. Bunk 2

8. Umeå IK - LdB Malmö 2
9. KIF Örebr - KoppGöteb X 2

10. H-by TFF - Umeå FC X 2
11. Rosengård - Skövde 1 X
12. Sylvia - Motala 1 X
Citera
2011-07-31, 14:25
Medlem
Min lilla rad för dagen 8 spänn

1. AIK - Elfsborg 12
2. Gefle - Örebro 2
3. Helsingb. - IFK Göteb 12

4. Ljungsk. - Värnamo X2
5. Qviding - Åtvidab. 2
6. Norrby - Lim. Bunk 1

8. Umeå IK - LdB Malmö 2

10. H-by TFF - Umeå FC 2
11. Rosengård - Skövde X
12. Sylvia - Motala 1
13. Örgryte - Husqvarna X
Citera
2011-07-31, 14:27
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tippning är fan inte lätt, men det är det som tjusningen!

Ja, vad tusan. Vi kanske ska låta den behålla sin tjusning. Skulle man föra statistik på allt förstör man känslan av att förutspå fotboll. Det ska vara lite gissning liksom. Men jag tror lik förbannat att vi skulle kunna bli bättre spelare redan till kommande säsonger om vi studerar varenda match i toppligorna det här året. Och ärligt talat är jag ganska sugen på att försöka, just för att bevisa att jag har rätt. Kanske är det smartare att följa trender (och därmed formkurvor). Men efter ett visst antal matcher måste sannolikheten för trendbrott öka. Det tror jag på. Är du sugen på att försöka? Vi skulle kunna diskutera detta och komma fram till alla viktiga faktorer varpå vi specialstuderar en liga var under den här säsongen?
Citera
2011-07-31, 15:31
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ja, vad tusan. Vi kanske ska låta den behålla sin tjusning. Skulle man föra statistik på allt förstör man känslan av att förutspå fotboll. Det ska vara lite gissning liksom. Men jag tror lik förbannat att vi skulle kunna bli bättre spelare redan till kommande säsonger om vi studerar varenda match i toppligorna det här året. Och ärligt talat är jag ganska sugen på att försöka, just för att bevisa att jag har rätt. Kanske är det smartare att följa trender (och därmed formkurvor). Men efter ett visst antal matcher måste sannolikheten för trendbrott öka. Det tror jag på. Är du sugen på att försöka? Vi skulle kunna diskutera detta och komma fram till alla viktiga faktorer varpå vi specialstuderar en liga var under den här säsongen?
Jo, det vore helt klart en intressant idé. Du menar att man ska föra statistik på hur ofta ett lag vinner kryssar eller förlorar när vissa faktorer spelar in? Frågan är ju så fall bara vilka faktorer man ska räkna in. Hemma- och bortaplan är givet. Liksom lagets 5 senaste matcher (formkurvan). Om Cup- eller Europaspel ligger före eller efter matchen spelar förstås också en viktig roll.

Men sen blir det knepigare. Motståndets kvalitet varierar ju alltid. Stoke kanske vinner 3 raka mot mittenlag men torskar ändå mot Man U. Hur ska detta beräknas? Skador och avstängningar är också en sak som blir krånglig. Hur kan man avgöra om en spelare är tillräckligt viktig för att ha en stor negativ påverkan om den saknas? Där spelar ju även lagets truppbredd in.

Jag tror det kan bli riktigt krångligt att föra denna statistik men jag gillar ändå idén. Ska fundera på det. I dagsläget följer jag Bundesliga ganska intensivt och har egentligen inte tid för att följa ännu en liga på djupet (börjar även jobba heltid fr.o.m. i morgon). Vore mina Bundesligadata intressanta för dig trots att det är en liga som förekommer sparsamt på tipskupongerna?
Citera
2011-07-31, 15:47
Medlem
spleendids avatar
Jag väljer att vara med på vanligt vis idag, med ny inspiration av enkelradsutmaningen. Det är trots allt roligt att analysera matcher.

R-0-7-16

1. AIK - Elfsborg 1X
2. Gefle - Örebro 1
3. Helsingb. - IFK Göteb 12

4. Ljungsk. - Värnamo X2
5. Qviding - Åtvidab. 12
6. Norrby - Lim. Bunk 1

8. Umeå IK - LdB Malmö X2
9. KIF Örebr - KoppGöteb 2

10. H-by TFF - Umeå FC X2
11. Rosengård - Skövde 12
12. Sylvia - Motala 1

Måste självklart hålla fast vid Gefle och går all in på den ettan.
Citera
2011-07-31, 16:02
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Det är trots allt roligt att analysera matcher.
.
Är väl därför vi håller på att tippa och analysera matcher för det är rolig, fattas bara annat.
Citera
2011-07-31, 16:50
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Är väl därför vi håller på att tippa och analysera matcher för det är rolig, fattas bara annat.

Haha! Ja, det lät förstås barnsligt. Men jag behövde nog komma tillbaka på ruta ett, back to basic, liksom. Det var ett tag sen jag tippade ett vanligt system såhär, men det är ju faktiskt därför man spelar; för att sia om en idrott man håller kär.

Edit: Så mycket för Gefle...

Men det är som vi konstaterat; slumpen som avgör valet av tecken. Det finns också en kraft som innebär att tipparen gärna vill vara lite "unik" i sina val. Jag stod benhårt fast vid Gefle enbart för att Germanofil trodde på Örebro. Samma fenomen uppträder när man spelar med kompisar, och man övertygar sig själv om tecken man förnuftigt sett inser är galet osäkra. Jag menar; självklart är Gefle mot Örebro en vidöppen tillställning mellan två internationellt sett urusla fotbollslag.
Senast redigerad av spleendid 2011-07-31 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in