2003-10-03, 18:53
Medlem
oGGos avatar
Jag blir som tokig!
Låt mig säga att jag skall göra en sås.
Jag måste då införskaffa Arlas svindyra vispgrädde á 40%.
Det krävs ju för faen typ hela paketet för att få en schysst sås som man sedan monterar. (-fett? -Ja!)

Aja iaf. nu letar jag efter double cream att införskaffa och har fan inte hittat det någonstans.
Double cream är för er som inte vet en 60/80% grädde som e lika len som en barnrumpa.
Det behövs ju inte så mycket "dc" i en sås osv. för att få det bra!
jag gillar alltid saker som är dryga.

Så nu undrar jag om någon har sett detta i nån vanlig matvaruaffär?
Jag tänker ju inte pallra min till american store (eller vafan den nu heter) för att tjacka det, då kan det lika bra va!

-oGGo
Citera
2003-10-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oGGo
Jag blir som tokig!
Det krävs ju för faen typ hela paketet för att få en schysst sås som man sedan monterar. (-fett? -Ja!)

Aja iaf. nu letar jag efter double cream att införskaffa och har fan inte hittat det någonstans.
Double cream är för er som inte vet en 60/80% grädde som e lika len som en barnrumpa.

Jag tänker ju inte pallra min till american store (eller vafan den nu heter) för att tjacka det, då kan det lika bra va!

-oGGo

Ska du göra en riktig sås, så ska den redas med potatsimjöl eller vetemjöl, mjölk samt margarin.
Vill du få såsen lite krämigare klickar du bara i vanlig cream fraich.
Citera
2003-10-04, 03:08
Medlem
Öh?

Från vad jag kan komma ihåg från min tid då jag bodde i England, så var double cream i princip samma sak som svensk vispgrädde, möjligen något fetare, och single cream höll ungefär samma fetthalt som svensk mellangrädde. Båda var högpastöriserade. Om grädden du tänker på är tjock, mer som gräddfil eller creme fraiche i konsistensen, lätt syrlig och nötaktig i smaken, så är det nog clotted cream du tänker på. Den är litet värre att få tag i i sverige, men det är i princip lätt syrad grädde. Ett ganska bra substitut är att blanda lättvispad vispgrädde (bara så att den blir litt fluffig) med litet uppvispad creme fraiche. Du får inte den rätta konsistensen, men du kommer ganska nära i smaken.
Citera
2003-10-05, 02:18
Medlem
Citat:
Jag blir som tokig!

-oGGo
Vet inte riktig var man kan köpa den, men om du hittar den så lär den säkert vara dubbelt dyrare än vanlig grädde. Så man kan ju lika bra göra den själv.
Reducera vanlig grädde genom kokning till önskad koncentration. Kallas även creme double..
Citera
2003-10-05, 03:53
Medlem
oGGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av il ducce
Vet inte riktig var man kan köpa den, men om du hittar den så lär den säkert vara dubbelt dyrare än vanlig grädde. Så man kan ju lika bra göra den själv.
Reducera vanlig grädde genom kokning till önskad koncentration. Kallas även creme double..
& hur hade du tänkt att jag skulle vispa upp den sen då?
Citera
2003-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
& hur hade du tänkt att jag skulle vispa upp den sen då?
Du var en lustig jävel
Citera
2003-11-01, 02:25
Medlem
När jag jobbade i England så använde vi oss av Double cream i nästan alla kök jag jobbade i & den var tjock som bara den! Arla lanserade Double cream någon gång under 80-talet men den blev snabbt en flopp! Ingen i detta jävla potatisgratängland förstod vilken lysande produkt som double cream är! Så tyvärr Du får allt pillra dig ner till din amerikanska affär för att handla där!
Citera
2011-03-17, 14:55
Medlem
Provokatörs avatar
Oj nu har det gått 8 år sedan så du kanske redan har hittat din creme double, hursomhelst så finns det att införskaffa på NK i Stockholm. Köpte mig en burk igår och tänkte leta lite efter recept med creme double och hittade då den här tråden från 2003. Någon som har ett smarrigt recept med denna ingrediens?

/Provokatör
Citera
2011-03-17, 20:04
Medlem
finns möjligen att få tag i hos grossist som säljer till restauranger.
Citera
2011-03-17, 20:54
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Oj nu har det gått 8 år sedan så du kanske redan har hittat din creme double, hursomhelst så finns det att införskaffa på NK i Stockholm. Köpte mig en burk igår och tänkte leta lite efter recept med creme double och hittade då den här tråden från 2003. Någon som har ett smarrigt recept med denna ingrediens?

/Provokatör

Vilket pris betingade varan?
Citera
2011-03-17, 23:22
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Vilket pris betingade varan?
28 kr för burken som innehöll drygt 3 dl.

/Provokatör
Citera
2011-04-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör

/Provokatör

Jag brukar reducera grädde när jag gör en potatiskaka.

1. smaksätt din double creme med vitlök, tryffel, salt & peppar
2. skiva potatis ca 2mm
3. lägg upp potatisen i en form med smörpapper, ca 6 cm
4. häll på creme double
5. tryck ihop den lite
6. kör på ca 120 grader tills den satt sig och potatisen blivit mjuk
7. sätt i press och ställ in i kyl minst 4h
8. ta ut ur formen, skär upp och värm på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto