Citat:
Ursprungligen postat av svartaspetsar
Vad innebär det att den är tvåhjärtbladig?

Ja dom är väldigt häftiga och fina tycker jag! Är dom dyra att köpa i Sverige?
Fröna beställde jag från impecta.se, dom hade flera olika datura-arter har jag för mig.
"De kännetecknas bland annat av fyr- eller femtaliga blommor, fjädernerviga blad, förekomst av huvudrot, stjälkar och stammar med sekundär tjocklekstillväxt, samt groddplantor med två hjärtblad."
En kort å korrekt beskrivning som fanns på wikipedia..
Namnet syftar på att de har två hjärtblad (Hjärtblad = första bladen ur grodden). Gömfröväxter kan antingen vara tvåhjärtbladiga (som Datura, tomater och brännässlor) eller enhjärtbladiga (som majs och gräs).
Sa de lite skämtsamt dock, alla gömfröväxter är antingen en- eller tvåhjärtbladiga, och de finns ca 200 000 arter tvåhjärtbladiga växter.
Ang. priser i Sverige, enda gången jag köpte här i Sverige var i blomsterbutiker, där ett paket med ca 10 st frön kostar typ 40 kronor.
När man tagit med sig hem frökapslar med fler frön än vad man kan räkna från ett land man besöker årligen där dessa växter är en invasiv art och betraktas som ogräs och är svår att INTE hitta ute på landet, då känns de lite dyrt..
Fast med tanke att de är i Sverige så är de ändå ett ganska rimligt pris.
För min del känns de dyrt för att jag är så van att se den så vanligt förekommande.