Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-17, 17:29
Medlem
svartaspetsars avatar
Jag väntar en påse frön för odling av Datura Stramonium vilken dag som helst nu, men jag har
inte särskilt gröna fingrar hehe! Kort sagt så behöver jag veta om det är något speciellt jag ska tänka på?:)
Hur ofta behöver den vattnas?
Hur lång tid tar det innan det växer upp någonting ö.h.t?

Har läst att det är en rätt lättskött och tålig växt så jag tänkte börja med att ha den i ett soligt fönster under lite plastfolie,
och när våren slagit igenom lite sätter jag ut den på balkongen!
Vad tror ni, funkar det?

(Och inga varningstal om att den är dödligt giftig och att jag är dum i huvudet nu, jag är väl påläst och har inte några planer på att trippa på den än sålänge, ser det mest som en kul grej. Det är ju ändå roligare att ha en spikklubba än en vas tråkiga tulpaner.)
Citera
2009-03-17, 17:32
Medlem
NoReplys avatar
Vattning: Regelbundet. Lätt uttorkning mellan varje vattning gynnar blomningen.
Gödning: Regelbundet.
Placering: Ljust. Rumstemperatur eller svalare. Lämplig för uterum. Kan planteras ut om sommaren på solrik plats i lä. Övervintras frostfritt.

Hämtat från: http://odla.nu/krukvaxter/datura.shtml
Citera
2009-03-17, 18:09
Medlem
svartaspetsars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Vattning: Regelbundet. Lätt uttorkning mellan varje vattning gynnar blomningen.
Gödning: Regelbundet.
Placering: Ljust. Rumstemperatur eller svalare. Lämplig för uterum. Kan planteras ut om sommaren på solrik plats i lä. Övervintras frostfritt.

Tack så mycket! Att jag inte hittat det där tidigare, jag som tyckte jag sökt runt som en tok :O
Citera
2009-03-25, 13:42
Medlem
Cuprums avatar
Datura stramonium är, när den väl har växt till sig, väldigt lättskött. Spikklubbans utbredning omfattar nästan hela norra halvklotets tempererade (särskilt subtropiska) klimatzoner och utkanterna av den tropiska klimatzonen, så skötsel är inte svår. Ha den rumstempererat, se till så den får gott om ljus. Den trivs bra i sandiga jordar, fast inget måste, se bara till att jorden är djup, mjuk, väldränerad och någorlunda näringsrik.

Och om du någon gång har vägarna förbi sydeuropa, så kan du skaffa en/flera spikklubbor gratis, nått jag fick chansen att göra (dock använde jag dem inte för drogbruk utan som krukväxt, D. stramonium är en av mina favvoväxter).
Senast redigerad av Cuprum 2009-03-25 kl. 14:11.
Citera
2009-03-26, 10:15
Medlem
svartaspetsars avatar
Livstecken!

Planterade 3 frön i en kruka i fredags, för 6 dagar sen alltså. Jag stack ner lite grillpinnar och satte lite plastfolie med hål i lite löst över. Den har stått i fönster och vattnats så att jorden håller sig fuktig.
Och idag när jag såg till den hade det hänt något! ½cm lång växt sticker nu upp, jag blev överlycklig :D Sen funderade jag på om det bara var något skräp från jorden, men jag tror nog det är min växt ändå.
Den har delat sig i 2 längst upp, ser ut som små knoppar ungefär.

Roligt att se något växa, modersinstinkterna väcks till liv haha.
Citera
2009-03-26, 20:02
Medlem
Cuprums avatar
Vad du kan veta med säkerhet hitills är att de är en tvåhjärtbladig växt, so far so good
Lite avis faktiskt, vill också ha ett eget ex, vackraste växten enligt mig. Får se om jag har tid att åka ner till Portugal i sommar och plocka några gratis levande exemplar och frön. Så synd att de är ettåriga..

Var skaffade du fröna förresten?
Fröna jag har sett hitills säljas i Sverige är av arten Datura metel, jag vill ha stramonium.
Senast redigerad av Cuprum 2009-03-26 kl. 20:07.
Citera
2009-03-27, 08:27
Medlem
svartaspetsars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
Vad du kan veta med säkerhet hitills är att de är en tvåhjärtbladig växt, so far so good
Lite avis faktiskt, vill också ha ett eget ex, vackraste växten enligt mig. Får se om jag har tid att åka ner till Portugal i sommar och plocka några gratis levande exemplar och frön. Så synd att de är ettåriga..

Var skaffade du fröna förresten?
Fröna jag har sett hitills säljas i Sverige är av arten Datura metel, jag vill ha stramonium.

Vad innebär det att den är tvåhjärtbladig?
Ja dom är väldigt häftiga och fina tycker jag! Är dom dyra att köpa i Sverige?
Fröna beställde jag från impecta.se, dom hade flera olika datura-arter har jag för mig.
Citera
2009-03-27, 08:30
Medlem
svartaspetsars avatar
Lite vitt mögel har växt fram runt kanterna, får dra ner på vattningen lite... Är det någon större fara eller kommer det att försvinna?

Har på order av min mamma satt ner 3 frön till, ifall inte alla gror. Bytt ut folien mot en fryspåse med hål i också.
Citera
2009-03-28, 00:51
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartaspetsar
Vad innebär det att den är tvåhjärtbladig?
Ja dom är väldigt häftiga och fina tycker jag! Är dom dyra att köpa i Sverige?
Fröna beställde jag från impecta.se, dom hade flera olika datura-arter har jag för mig.

"De kännetecknas bland annat av fyr- eller femtaliga blommor, fjädernerviga blad, förekomst av huvudrot, stjälkar och stammar med sekundär tjocklekstillväxt, samt groddplantor med två hjärtblad."

En kort å korrekt beskrivning som fanns på wikipedia..
Namnet syftar på att de har två hjärtblad (Hjärtblad = första bladen ur grodden). Gömfröväxter kan antingen vara tvåhjärtbladiga (som Datura, tomater och brännässlor) eller enhjärtbladiga (som majs och gräs).

Sa de lite skämtsamt dock, alla gömfröväxter är antingen en- eller tvåhjärtbladiga, och de finns ca 200 000 arter tvåhjärtbladiga växter.

Ang. priser i Sverige, enda gången jag köpte här i Sverige var i blomsterbutiker, där ett paket med ca 10 st frön kostar typ 40 kronor.
När man tagit med sig hem frökapslar med fler frön än vad man kan räkna från ett land man besöker årligen där dessa växter är en invasiv art och betraktas som ogräs och är svår att INTE hitta ute på landet, då känns de lite dyrt..
Fast med tanke att de är i Sverige så är de ändå ett ganska rimligt pris.
För min del känns de dyrt för att jag är så van att se den så vanligt förekommande.
Senast redigerad av Cuprum 2009-03-28 kl. 00:58.
Citera
2009-03-28, 13:49
Medlem
svartaspetsars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
"De kännetecknas bland annat av fyr- eller femtaliga blommor, fjädernerviga blad, förekomst av huvudrot, stjälkar och stammar med sekundär tjocklekstillväxt, samt groddplantor med två hjärtblad."

En kort å korrekt beskrivning som fanns på wikipedia..
Namnet syftar på att de har två hjärtblad (Hjärtblad = första bladen ur grodden). Gömfröväxter kan antingen vara tvåhjärtbladiga (som Datura, tomater och brännässlor) eller enhjärtbladiga (som majs och gräs).

Sa de lite skämtsamt dock, alla gömfröväxter är antingen en- eller tvåhjärtbladiga, och de finns ca 200 000 arter tvåhjärtbladiga växter.

Ang. priser i Sverige, enda gången jag köpte här i Sverige var i blomsterbutiker, där ett paket med ca 10 st frön kostar typ 40 kronor.
När man tagit med sig hem frökapslar med fler frön än vad man kan räkna från ett land man besöker årligen där dessa växter är en invasiv art och betraktas som ogräs och är svår att INTE hitta ute på landet, då känns de lite dyrt..
Fast med tanke att de är i Sverige så är de ändå ett ganska rimligt pris.
För min del känns de dyrt för att jag är så van att se den så vanligt förekommande.

Tackar, får hålla utkik efter det när den växer upp lite mer då! :)

Aha, men om du är där årligen verkar det ju sjukt mycket smidigare att skaffa där än i Sverige. Det är galet att dom tar så mycket betalt för varje litet frö :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in