• 1
  • 2
2009-03-17, 23:04
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Hygienaspekten är jag inte speciellt orolig för men jag ogillar att steka grått 'krankokt' kött.

JA speciellt som det bara tar lite längre att säka temperaturen på vattner så att varan bara tinar och inte blir kokt.

Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Upptining är för övrigt ett av få användningsområden microugnen kvalificerar sig för.

Det håller jag med om. Jag har också en suverän funktion på min ugn som är just för upptining. Ugnen blåser runt luft utan att tillsätta värme och det tinar förvånansvärt snabbt upp mat utan att förstöra den. Symbolen ser ut som en lite vattendroppe som kommer från en kristall. Ni som har nyare ugnar borde leta efter den symbolen.
Citera
2009-03-18, 08:20
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
JA speciellt som det bara tar lite längre att säka temperaturen på vattner så att varan bara tinar och inte blir kokt.

Det håller jag med om. Jag har också en suverän funktion på min ugn som är just för upptining. Ugnen blåser runt luft utan att tillsätta värme och det tinar förvånansvärt snabbt upp mat utan att förstöra den. Symbolen ser ut som en lite vattendroppe som kommer från en kristall. Ni som har nyare ugnar borde leta efter den symbolen.

Hm, då är frågan, varför brukar jag inte använda den på just laxbitarna? använder den jämt när jag tinnar redan lagad mat
Citera
2011-02-08, 21:58
Medlem
Finns det mao ingen sanning i att det skulle tina snabbare i kallt vatten?
Citera
2011-02-08, 22:06
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohobbit

Nu får du nog ta och googla på "termodynamik".
Smälter snö snabbare vid två plusgrader än en solig sommardag? (Tips: nej.)

Däremot så kör jag ofta laxkotletter i en bytta med åtminstone ljummet vatten. För varmt vatten får den att börja tillagas på tunnare ändar och på ytan..
Att tina i rumstempererat vatten jämfört med rumsluft går betydligt snabbare då vatten har betydligt högre värmeöverföringskoefficient än luft på grund av dess högre densitet.. Så slabba på!
Citera
2011-02-08, 23:50
Medlem
Citat:

Det är något av en fysikalisk omöjlighet.
Citera
2011-02-09, 07:33
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Nej absolut inte men om du har en hel kalkon som ska tinas i ett par dagar så är kallvatten (+4 eller under) att föredra pga bakterietillväxt. Använder du för varmt vatten så börjar du ju dessutom tillaga det du ska tina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in