• 1
  • 2
2009-03-17, 17:27
Medlem
appe-s avatar
när jag och min sambo lagar mat är det ibland på lite snabb tanke. således tar vi fram fryst kyckling/fläksytterfilé/färs/lax och tinar det i en påse - i varmt vatten. vad finns det för nackdelar med detta? jag själv märker inget, men jag har hört på flera fronter att kallt vatten är att föredra (vilket jag också försöker använda så mycket som möjligt).
vad säger mobben?
Citera
2009-03-17, 17:28
Medlem
KingsBishops avatar
jag gör likadant... och jag lever än!
Citera
2009-03-17, 17:34
Medlem
NoReplys avatar
Använder alltid varm vatten.
Jag lever ännu, och maten har hittils smakat bra.

Varför skulle det vara bättre med kallt vatten?
Citera
2009-03-17, 17:38
Medlem
Mhaels avatar
Hört samma sak, gör samma sak.
Citera
2009-03-17, 17:43
Medlem
Cantorass avatar
Jag skulle gissa att det beror på att den yttre delen av köttfärspaketet (eller vad man nu tinar) får en en temperatur där bakterietillväxten får en jäkla skjuts (30-40 grader) om man tinar i varmvatten.

Har man sjuklig bacillskräck bör man därför tina i kallvatten - eller ännu hellre i kylskåp.
Vi andra som prioriterar snabb upptining och är usla på att planera och inte tar ut den frusna maten ur frysen på morgonen tinar givetvis i varmvatten.
Citera
2009-03-17, 17:46
Medlem
Jomazis avatar
Varmt vatten direkt ur kranen är avsevärt "farligare" (större risk för legionella, etc) än kallt.

Dock använder jag alltid varmvatten när jag tinar ex. bacon, då den är omgiven av plast och tinar såpass snabbt (2-3 min) att någon nämnvärd bakterietillväxt inte hinner ske.
Citera
2009-03-17, 17:51
Medlem
farbrormelkers avatar
kanske är så att man ska tilllaga det man tinat opp direkt efteråt sp det inte står nån timme och gottar till sig. Råbiff bör man nog inte tina såhär.
Med tanke på hur ica och andra företag behandlar köttfärsen lär ju upptidning vara det minsta problemet...
Citera
2009-03-17, 17:57
Medlem
rayraviolis avatar
Anledningen till att jag alltid försöker tina kött eller fisk i kallt vatten eller i kylskåp är att livsmedlet inte tappar lika mycket vätska då. Bakterier skulle jag däremot inte bekymra mig över så länge det är mindre bitar vi talar om.
Citera
2009-03-17, 17:57
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag skulle gissa att det beror på att den yttre delen av köttfärspaketet (eller vad man nu tinar) får en en temperatur där bakterietillväxten får en jäkla skjuts (30-40 grader) om man tinar i varmvatten.

Har man sjuklig bacillskräck bör man därför tina i kallvatten - eller ännu hellre i kylskåp.
Vi andra som prioriterar snabb upptining och är usla på att planera och inte tar ut den frusna maten ur frysen på morgonen tinar givetvis i varmvatten.

Men om man tinnar i varmvatten 5-10minuter och sedan lagar till det....hur mycket bakterier hinner bildas och hur många överlever? (och än viktigare, hur påverkas smaken!)
Citera
2009-03-17, 17:58
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Anledningen till att jag alltid försöker tina kött eller fisk i kallt vatten eller i kylskåp är att livsmedlet inte tappar lika mycket vätska då. Bakterier skulle jag däremot inte bekymra mig över så länge det är mindre bitar vi talar om.

Ah!
Citera
2009-03-17, 22:01
Medlem
askbollens avatar
Att tina i varmvatten brukar vara ett säkert sätt att sätta igång en kokning som ger en slabbig och ofräsch yta på råvaran. Om fisk brukar det sägas att den ska bada en gång, alltså inte tinas i vätska. Brukar själv tina under rinnande vatten om det är panik men försöker i största möjliga utsträckning undvika det och helst då under kallt vatten. Hygienaspekten är jag inte speciellt orolig för men jag ogillar att steka grått 'krankokt' kött.

Upptining är för övrigt ett av få användningsområden microugnen kvalificerar sig för.
Citera
2009-03-17, 22:17
Medlem
Det som brukar sägas om upptining i varmvatten ,är att råvaran skall tillagasmed en gång efteråt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in