• 1
  • 2
2009-03-17, 17:27
Medlem
appe-s avatar
nr jag och min sambo lagar mat r det ibland p lite snabb tanke. sledes tar vi fram fryst kyckling/flksytterfil/frs/lax och tinar det i en pse - i varmt vatten. vad finns det fr nackdelar med detta? jag sjlv mrker inget, men jag har hrt p flera fronter att kallt vatten r att fredra (vilket jag ocks frsker anvnda s mycket som mjligt).
vad sger mobben?
Citera
2009-03-17, 17:28
Medlem
KingsBishops avatar
jag gr likadant... och jag lever n!
Citera
2009-03-17, 17:34
Medlem
NoReplys avatar
Anvnder alltid varm vatten.
Jag lever nnu, och maten har hittils smakat bra.

Varfr skulle det vara bttre med kallt vatten?
Citera
2009-03-17, 17:38
Medlem
Mhaels avatar
Hrt samma sak, gr samma sak.
Citera
2009-03-17, 17:43
Medlem
Cantorass avatar
Jag skulle gissa att det beror p att den yttre delen av kttfrspaketet (eller vad man nu tinar) fr en en temperatur dr bakterietillvxten fr en jkla skjuts (30-40 grader) om man tinar i varmvatten.

Har man sjuklig bacillskrck br man drfr tina i kallvatten - eller nnu hellre i kylskp.
Vi andra som prioriterar snabb upptining och r usla p att planera och inte tar ut den frusna maten ur frysen p morgonen tinar givetvis i varmvatten.
Citera
2009-03-17, 17:46
Medlem
Jomazis avatar
Varmt vatten direkt ur kranen r avsevrt "farligare" (strre risk fr legionella, etc) n kallt.

Dock anvnder jag alltid varmvatten nr jag tinar ex. bacon, d den r omgiven av plast och tinar spass snabbt (2-3 min) att ngon nmnvrd bakterietillvxt inte hinner ske.
Citera
2009-03-17, 17:51
Medlem
farbrormelkers avatar
kanske r s att man ska tilllaga det man tinat opp direkt eftert sp det inte str nn timme och gottar till sig. Rbiff br man nog inte tina shr.
Med tanke p hur ica och andra fretag behandlar kttfrsen lr ju upptidning vara det minsta problemet...
Citera
2009-03-17, 17:57
Medlem
rayraviolis avatar
Anledningen till att jag alltid frsker tina ktt eller fisk i kallt vatten eller i kylskp r att livsmedlet inte tappar lika mycket vtska d. Bakterier skulle jag dremot inte bekymra mig ver s lnge det r mindre bitar vi talar om.
Citera
2009-03-17, 17:57
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag skulle gissa att det beror p att den yttre delen av kttfrspaketet (eller vad man nu tinar) fr en en temperatur dr bakterietillvxten fr en jkla skjuts (30-40 grader) om man tinar i varmvatten.

Har man sjuklig bacillskrck br man drfr tina i kallvatten - eller nnu hellre i kylskp.
Vi andra som prioriterar snabb upptining och r usla p att planera och inte tar ut den frusna maten ur frysen p morgonen tinar givetvis i varmvatten.

Men om man tinnar i varmvatten 5-10minuter och sedan lagar till det....hur mycket bakterier hinner bildas och hur mnga verlever? (och n viktigare, hur pverkas smaken!)
Citera
2009-03-17, 17:58
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Anledningen till att jag alltid frsker tina ktt eller fisk i kallt vatten eller i kylskp r att livsmedlet inte tappar lika mycket vtska d. Bakterier skulle jag dremot inte bekymra mig ver s lnge det r mindre bitar vi talar om.

Ah!
Citera
2009-03-17, 22:01
Medlem
askbollens avatar
Att tina i varmvatten brukar vara ett skert stt att stta igng en kokning som ger en slabbig och ofrsch yta p rvaran. Om fisk brukar det sgas att den ska bada en gng, allts inte tinas i vtska. Brukar sjlv tina under rinnande vatten om det r panik men frsker i strsta mjliga utstrckning undvika det och helst d under kallt vatten. Hygienaspekten r jag inte speciellt orolig fr men jag ogillar att steka grtt 'krankokt' ktt.

Upptining r fr vrigt ett av f anvndningsomrden microugnen kvalificerar sig fr.
Citera
2009-03-17, 22:17
Medlem
Det som brukar sgas om upptining i varmvatten ,r att rvaran skall tillagasmed en gng eftert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in