Citat:
Ursprungligen postat av gnill
I sitt förvridna sinne har föregående talare uppenbarligen helt lyckats förtränga det faktum att vi talar om en byggnad här. Att ett enormt kulturarv i form av arkitektur, hantverkt och måleri gick förlorat verkar inte betyda någonting. Att den hantverksskicklighet och teknik de som byggde inte betyder någonting. jag är verkligen inte troende på något sätt men för mig var ett besök till Södra Råda alltid en enorm upplevelse just för länken så långt tillbaka i tiden, att kunna se hur de hade byggt, varje yxhugg, doften av den gamla byggnaden. Känslan av närvaro från de som faktiskt byggde den. Religionen eller det faktum att det var en kyrka hade ingenting med det att göra. Att ha den åsikten att detta inte betyder någonting och att dessa byggnader bör brännas ner enbart p.g.a. deras funktion som kyrka är direkt beklämmande och har man det föraktet mot sina förfäder och de som en gång byggde är det för mig helt obegripligt att man kan åberopa just forna tider som argument till nån form av hämnd? Hur sjukt är inte detta?
Kan inte riktigt förstå varför folk med böjelser åt satan så idogt hävdar försvar åt hednatiden, de trodde knappast på satans existens. Införandet av kristendomen är ju själva grunden till tro på att satan existerar i landet, med asatron kvar hade du aldrig kunnat tro det du gör idag så du vill alltså hämnas införandet av det som gett dig din existens och sen dessutom hylla den tid då du inte ens fanns till i människornas världsbild? Ta och fundera på det ett tag...
För det första: som jag också nämnde så har jag en stor respekt för egendom, det var därför jag sade att handlingen talade till en mer
primitiv känsla. För mig är en kyrka dock bara en kyrka. Ingen använde argument om arkikektoniska förtjänster eller arv när man sprängde bort nazisternas örn från riksdagshuset i Berlin efter andra världskrigets slut.
Och om du nu gärna besöker en gammal kyrka och känner att det är en så stark upplevelse--vilket det absolut kan vara--varför skulle det vara en mindre upplevelse att besöka en gammal hednisk kultplats? I stort sett alla gamla kyrkor är ju byggda på gamla hedniska kultplatser, eftersom det var lättare att "omvända" människor om de fortfarande kunde gå till samma plats för att utöva sin religion.
För det andra: varför skall jag inte känna förakt gentemot de "förfäder" som tvångskristnade Sverige och förstörde de gamla hedniska kultplatserna? Det var inte så att alla skandinaver helt plötsligt kom på att de skulle förkasta sina gamla ideal och "byta sida". Det skedde med hjälp av svärd och eld. Precis som när spanjorerna kom till Sydamerika; urinnevånarna hade två val--antingen vägrade de att konvertera till kristendomen eller så lät de sig döpas. Om de vägrade dödades de, de var ju trots allt inte kristna, alltså måste de vara Guds fiender. De som lät döpa sig dödades sedan snabbt, så att de inte hann ändra sig. Genom att de var döpta skulle de ju nämligen komma till Paradiset. Riktigt så långt gick de kristna inte i Sverige, men det ursäktar inget. Särskilt inte när ärkebiskopen, innehavare av landets högsta kristna ämbete, vill hylla mordet på oliktänkande. Att det var länge sedan är ingen ursäkt. De kristnas försök att utrota hedendomen kan mycket väl liknas vid de nordamerikanska nybyggarnas försök att utrota indianerna, eller Australiens försök att utplåna aboriginerna. Skillnaden är att den hedniska förintelsen skedde tidigare i historien. Läker tiden alla sår? Kommer vi om 950 år att hylla Hitler? Knappast.
För det tredje: det är tråkigt, men dock knappast svårförståeligt, att så många har en helt felaktig bild av satanismen. Majoriteten av dagens satanister tror inte på Satan som en existerande gud/demon. Satan som begrepp är äldre än kristendomen, och den enda anledningen att vår filosofi kallas just satanism är för att vi lever i ett samhälle som i majoritet fortfarande är kristet. Ordet "Satan" är hebreiska och betyder ungefär "motståndare"; där är orsaken till valet av namn. Hade vi levt under en annan form av religiöst förtryck hade vår filosofi haft ett annat namn, innehållet hade dock varit detsamma.
Orsaken till att så många som kallar sig satanister gärna identifierar sig med den hedniska traditionen är att den är så olik kristendomen. Kristendomens moralfilosofi skiljer sig ju ganska mycket från hedningarnas. Dessutom anser många att de levde i harmoni med naturen på ett sätt som vi idag glömt bort, vilket många satanister tycker att vi borde göra även idag.
Du är för övrigt varmt välkommen till Satanism-forumet om du vill diskutera detta djupare, eller har andra frågor om vad satanism är.