2009-03-17, 13:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag undrar vilket program som smidigast upprätthåller en exakt kopia av en extern hårddisk.

Jag tänker mig alltså att jag har en 1 TB extern med filer på, och en likadan som bara är till för backup. Men backup-exemplaret ska kunna användas, alltså inte innehålla en image, utan t ex vid behov medtagas till olika ställen.

Originalet kommer att användas 24/7 som källa för musik, film m.m, medan kopian kanske bäst kopplas in en gång i veckan för att annars få vila.

Med det program jag använder nu - Acronis - är detta inte praktiskt. Acronis passar bättre för att göra backup-images och sedan återställa dem. Dessutom kräver Acronis ett utrymme på backup-volymen som måste vara mångdubbelt större än originalet.

Microsoft SyncToy verkar göra rätt jobb, men jag undrar om inte det programmet passar bäst för mycket små volymer, t ex att kopiera My Documents till en usb-sticka.

Så, vilket program?
Citera
2009-03-17, 14:24
Medlem
epost72s avatar
Jag synkar med Total Commander, man bestämmer vilka mappar som ska synkas så jämförs innehållet i mappar och undermappar programmet rapporterar vilka skillnade som finns och du bestämmer åt vilket håll du vill synka.
Citera
2009-03-17, 22:04
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

SyncBack!!
Citera
2009-03-18, 07:11
Medlem
epost72s avatar
Testade "Microsoft SyncToy" igår fy fan vilket skitprogram!
Långsamt och skapar en *.dat fil i mapparna som synkas.

Total Commander öppnas alltid med "dubbla fönster" där man kan visa enheterna i varsitt fönster. Mycket enkelt att använda, inte så grafiskt påkostat kanske men om funktionen är viktigare än utseendet så vinner Total Commander över Microsoft SyncToy stort.

EDIT
SyncBack verkar bygga på samma princip som "Microsoft SyncToy". föll som en tegelsten.
Senast redigerad av epost72 2009-03-18 kl. 07:17.
Citera
2009-03-18, 12:04
Medlem
TheHeretiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Testade "Microsoft SyncToy" igår fy fan vilket skitprogram!
Långsamt och skapar en *.dat fil i mapparna som synkas.

Total Commander öppnas alltid med "dubbla fönster" där man kan visa enheterna i varsitt fönster. Mycket enkelt att använda, inte så grafiskt påkostat kanske men om funktionen är viktigare än utseendet så vinner Total Commander över Microsoft SyncToy stort.

EDIT
SyncBack verkar bygga på samma princip som "Microsoft SyncToy". föll som en tegelsten.

Microsoft SyncToy ÄR värdelöst. Testa bara o köra d på Vista så ska du få se vad som händer ; )
SyncBack är ett av dom bästa programmen, där har du alla möjligheter som att köra alla typer av backup till alla typer av ställen, dvs FTP etc. Du kan schemalägga backuperna hur du vill, ifall datorn vart inaktiv/är aktiv och vad datorn ska göra före och efter backuperna.
Visst bygger det på samma princip, båda är ju till för att köra backup! ; ) Stor skillnad i program däremot, SyncBack misslyckas Aldrig med en backup till skillnad från SyncToy.
Citera
2009-03-18, 13:30
Medlem
hasenfrasens avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_backup_software

Jag själv har testat SecondCopy vilket verkar lovande.
Citera
2009-03-18, 13:36
Medlem
fittPlusPluss avatar
edit..
Citera
2009-03-19, 12:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Tack för tipsen. Jag ska testa syncback, och återkommer om hur bra/snabbt den orkar synca en hel 1 TB drive till en annan.
Citera
2009-03-19, 12:29
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Tack för tipsen. Jag ska testa syncback, och återkommer om hur bra/snabbt den orkar synca en hel 1 TB drive till en annan.

Första gången tar det alltid en jävla tid med så mycket data. Sen är d bara ställa in den på inkrementell backup så den bra kör backup på dom filer som ändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in