2009-03-17, 13:03
Medlem
Hej! Självklart vänder man sig till FB i dessa frågor då det är här man hittar mest kunskap i cybervärlden

Jobbar nu på ett finansbolag som säljare. Jobbar mot företagare i liten storlek vilket innebär att man har väldigt långledigt på sommaren då många företagare tar ut långa sommarsemestrar eller över huvud taget går på tomgång. Tänker istället försöka hitta jobb på ngn kryssningsbåt över sommaren, eller mellan typ maj-september. Har skickat ansökan till både viking line och silja line. Viking line känns hopplöst då dem redan fyllt sin sommarjobbskvot, hoppas däremot på siljaline lite mer men stör mig på att dem har 20års gräns (jag fyller 20 i november detta år). Har sökt om att jobba i taxfree eller liknande. Men jag vill veta om det finns fler typer av kryssningsbåtar man kan jobba på som ni vet eller har jobbat på etc? Är väldigt sjövan då jag seglar hela somrarna så kunskap råder inga tvivel om. Finns det många bra sånna jobb? Har inte så mkt problem med skitjobb så länge man tjänar en del stålar!!

ÖS PÅ MED FÖRSLAG
Citera
2009-03-17, 13:08
Medlem
Slabbedasks avatar
Du funderar inte på att jobba på ett lastfartyg eller ngt sådant? eller der är bara fartyg me dansgolv och lösaktiga kvinnfolk som lockar? .
Citera
2009-03-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Du funderar inte på att jobba på ett lastfartyg eller ngt sådant? eller der är bara fartyg me dansgolv och lösaktiga kvinnfolk som lockar? .

Haha dansgolvet o dräggiga finska kvinnor lockar! Men jag skulle lätt kunna tänka mig lastfartyg. Men med tanke på att det låter som att man sliter en del, hur sjysst är lönen? Har du tips på fartyg också?
Citera
2009-03-17, 13:14
Medlem
Slabbedasks avatar
Vad jag sett (jobbar med lastfartyg, dock inte på ett) så är de inte mkt slitgöra alls, när du ligger i hamnen så är de enda du behöver göra i stort sett är att öppna luckorna och stänga dom när ni ska lasta/lossa, annars sitter du bara och väntar på att ni ska lasta färdigt, man kanske städar lite och målat och sånt.

Lönen vet jag tyvärr inte, men man jobbar ju i 2 månder ungefär sen är man hemma i 2, med betalning ofc..

Här har du nog en tråd som passar dig: https://www.flashback.org/showthread.php?t=632681

tror du finner mer svar där än vad jag kan ge dig, lycka till!
Senast redigerad av Slabbedask 2009-03-17 kl. 13:18.
Citera
2009-03-17, 13:52
Medlem
sleevs avatar
Om du har flygit en drake en sommar när du var liten så kann du ju alltid sommarjobba som en Pilot hos SAS......

Att segla till sjöss har inget med fritids båtar att göra, Men det behövs ingen träning för att städa en toalett eller spyor på dansgolvet.
Senast redigerad av sleev 2009-03-17 kl. 14:32.
Citera
2009-03-17, 14:13
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Vad jag sett (jobbar med lastfartyg, dock inte på ett) så är de inte mkt slitgöra alls, när du ligger i hamnen så är de enda du behöver göra i stort sett är att öppna luckorna och stänga dom när ni ska lasta/lossa, annars sitter du bara och väntar på att ni ska lasta färdigt, man kanske städar lite och målat och sånt.

Lönen vet jag tyvärr inte, men man jobbar ju i 2 månder ungefär sen är man hemma i 2, med betalning ofc..

Här har du nog en tråd som passar dig: https://www.flashback.org/showthread.php?t=632681

tror du finner mer svar där än vad jag kan ge dig, lycka till!

Njaa.. Du har inte helt rätt bild av sjöfarten.. Det är verkligen inget slappjobb. Jag brukar jobba över 300 timmar/månad när jag är ute.

Men utan Sjöfartsbok, Basic Safety och Fire-Fighting kurserna är det i dagens läge omöjligt att komma ut till sjöss. Du ska ha en väldans tur om du hittar ett rederi som anställer en helt grön jungman och betalar alla kurser för honom.

Sitter just nu och väntar på telefonsamtalet från kontoret där jag får mina flygtider för i morgon, sen bär det iväg i 6 veckor. Tråkigaste känslan i världen..
Citera
2009-03-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Om du har flygit en drake en sommar när du var liten så kann du ju alltid sommarjobba som en Pilot hos SAS......

Att segla till sjöss har inget med fritids båtar att göra, Men det behövs ingen träning för att städa en toalett eller spyor på dansgolvet.

Jag har seglat och varit ute på sjön hela livet, det ger en bra erfarenhet för uttryck och språket man använder ute på båt. Jag menar det heter ju inte fram och bak på en båt, så om man är uppväxt i typ farsta och inte varit ens på en viking line kryssning så får man det nog svårare än mig Dessutom söker jag itne jobbet som kapten eller intendent ditt dumfan.. Om du inte har dyslexi kanske du såg att jag skrev att jag sökte jobb i taxfreen på silja line, jag vet inte vad du tror men jag kan garantera dig att man inte behöver ha skepparexamen för det
Citera
2009-03-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Njaa.. Du har inte helt rätt bild av sjöfarten.. Det är verkligen inget slappjobb. Jag brukar jobba över 300 timmar/månad när jag är ute.

Men utan Sjöfartsbok, Basic Safety och Fire-Fighting kurserna är det i dagens läge omöjligt att komma ut till sjöss. Du ska ha en väldans tur om du hittar ett rederi som anställer en helt grön jungman och betalar alla kurser för honom.

Sitter just nu och väntar på telefonsamtalet från kontoret där jag får mina flygtider för i morgon, sen bär det iväg i 6 veckor. Tråkigaste känslan i världen..

Hmm.. har läst på en del sidor att man utan problem kan få jobb utan någon erfarenhet alls. Då är det iförsig på kryssningsfartyg som jag kollat, det är antagligen lastfartyg du menar?

Du menar att det är ett helvete? Hur mycket drar du in per månad då? Förresten, hur skattar du lönen när du inte jobbar i Sverige så att säga?
Citera
2009-03-17, 16:01
Medlem
sleevs avatar
Nu är det inte Kryssnings fartyg du skriver om utan det är Färjor
Det var längesedan jag jobbade på Färjor . Men som med alla Sommarjobb
smörjobben går till dom som har jobbat där förut nybörjarna tar skitjobben.
Du vill jobba i Hotell och där är skitjobbet just skit och spyor.
Citera
2009-03-17, 21:53
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist
Hmm.. har läst på en del sidor att man utan problem kan få jobb utan någon erfarenhet alls. Då är det iförsig på kryssningsfartyg som jag kollat, det är antagligen lastfartyg du menar?

Du menar att det är ett helvete? Hur mycket drar du in per månad då? Förresten, hur skattar du lönen när du inte jobbar i Sverige så att säga?

Jag pratar om lastfartyg ja.. Ro-pax är spårvagnar och inte bedriver inte sjöfart.. Du får aldrig ett jobb på ett lastfartyg utan utbildning eller jävligt bra kontakter.

Jag tycker att det är ett helvete till sjöss men jag härdar ut för det är gott att vara hemma.

När jag är ute tjänar jag ca 30´000 före skatt med all övertid. Blir ca 25´000 per månad om jag slår ut det på 12 månader. Skattar 33% som alla andra men sjömän lite avdrag så jag får ut nån tusenlapp mer iaf. Vet inte riktigt hur det funkar.

Jobbar som motorman på ett svenskflaggat fartyg med europaavtal.
Citera
2009-03-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Nu är det inte Kryssnings fartyg du skriver om utan det är Färjor
Det var längesedan jag jobbade på Färjor . Men som med alla Sommarjobb
smörjobben går till dom som har jobbat där förut nybörjarna tar skitjobben.
Du vill jobba i Hotell och där är skitjobbet just skit och spyor.

Ja men dem kallar sig gärna kryssningsbåtar på hemsidorna hehe
Hehe whatever, så länge man får pröjs och kan softa lite med jämnan. Jag har så jävla stressigt på jobbet nu att jag skulle fan må bra av att torka en spya och tjäna stålar på skiten haha...

Men jag har kollat på en hel del utländska riktiga kryssningsfartyg också, finns rätt bra utbud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in