• 1
  • 2
2009-03-17, 10:22
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej mina kära FBare. Nu ligger det till så att min käre mor fyller år och vi ska laga middag till henne. Min bror ska stå för förrätten och jag vet att han kommer göra någonting gott så jag vill slå honom!
Mor min är vegarian så jag undrar helt enkelt över era bästa vegetariska recept (om ni har några)
Citera
2009-03-17, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Nu ska vi vara snälla. Vegetarisk mat kan vara nice som fan. Tycker till exempel vegetarisk lasagne är godare än vanlig.
Men åter till topic tack
I den senaste utgåvan av ICA:s Buffé så finns det otaliga mycket trevliga recept. Försök att fixa en sådan! Var själv förvånad över hur intressant det här numret var.'

~Paul~
Citera
2009-03-17, 10:52
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I den senaste utgåvan av ICA:s Buffé så finns det otaliga mycket trevliga recept. Försök att fixa en sådan! Var själv förvånad över hur intressant det här numret var.'

~Paul~

Ok ska försöka fixa, du får gärna bidra med ett gott recept om du vill
Citera
2009-03-17, 11:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Ok ska försöka fixa, du får gärna bidra med ett gott recept om du vill
OK, återkommer.

~Paul~
Citera
2009-03-17, 11:47
Medlem
dePauls avatar
Vad sägs om.......

Grönsakscurry (4 p)

Ingredienser:
  • 1 kg potatis
  • 250 g rovor eller kålrötter
  • 2 små zucchini, skivade
  • 2 lökar, finhackade
  • 4 msk neutral olja (ej olivolja)
  • 1-2 gröna chilies, finhackade
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk finhackad färsk ingefärsrot
  • ½ tsk svartpeppar
  • 1 tsk gurkmeja
  • 2 tsk mald koriander
  • 1 tk mald spiskummin
  • 2 tomater
  • salt
  • 3 dl vatten
Arbetsgång:
Skär potatis och rovor/kålrot i små tärningar och täck över dem så att de inte blir bruna. Skiva zucchinin.

Hacka löken och fräs den mjuk i oljan. Tillsätt sedan den finhackade chilin, vitlöken och ingefäran och fräs i ca en minut. Tillsätt sedan alla kryddor. Rör om och fräs i ca 2 minuter.

Fortsätt sedan med att tillsätta potatis, rovor/kålrot och zucchini och bryn dem. Rör sedan i tomaterna skurna i fjärdedelar, och lite salt samt 3 dl vatten. Låt alltsammans sjuda i ca 10-15 minuter eller tills alla grönsaker är mjuka.

~Paul~
Citera
2009-03-17, 20:07
Medlem
VinterFlickans avatar
Jag är själv vegetarian och det här är SÅÅÅÅ gott tycker jag!

http://www.tasteline.com/recept/Rots...ang_med_linser
Citera
2009-03-17, 20:29
Medlem
mongrels avatar
Du nämner vegetarisk lasagne. Varför inte göra en variant på det temat? Canneloni är i princip identiskt med lasagne, förutom att pastan formas till rör i vilka fyllningen läggs. Man känner sig lite befriad ifrån det typiska lasagneformatet med bechamel, olika lager osv, det blir liksom lite naturligare att experimentera. Ett trevligt recept finns här: http://www.tasteline.com/recept/Cann...och_gorgonzola. Själv tycker jag att det blir bäst om man köper färska lasagneplattor som man själv rullar ihop, men det finns även färdiga cannelonirör i lite större butiker.

Annars är en klar vinnare att köra på tzayspett i kombination med exempelvis ugnsstekt klyftpotatis och någon god sås. Tzay är ett köttsubstitut som faktiskt smakar riktigt gott, till skillnad från Quorn och andra produkter som mest är tråkiga. Även rabiata köttätare brukar kunna glufsa i sig tzay med god aptit (efter egen erfarenhet). Dock förutsätter det att du har en väldigt välsorterad mataffär i din stad. I Göteborg säljs det på ICA Fokus nära Korsvägen, och jag vet att även andra stora ICA-butiker brukar saluföra produkten. Jag lovar, det är svingott. Enda problemet är att det i regel är marinerat i förväg, vilket kanske begränsar användningsområdet. Den färdiga marinaden är lite lätt asiatisk i sin framtoning, med en smygande hetta.
http://www.ridderheims.se/products.aspx?id=6&sid=73
Citera
2009-03-18, 09:32
Medlem
torrenttobbes avatar
tack för alla snabba svar, uppskattas verkligen.
Matforumet är ett av FBs bästa
Citera
2009-03-18, 23:22
Medlem
KnockeSmockes avatar
Jag tycker att det viktigaste är att bara glömma bort "kött-och-potatis"-tänket, och sen går det av sig själv. 2 skäl. Jag ska förklara vad jag menar:

1) Pasta-rätter, gratänger, pajer, quicher, plockmat, sallader, mm, brukar inte kännas onaturliga utan kött.

Om du gör en spenatpaj med tillhörande grönsallad +ett fat grillad halloumi och ett nybakt bröd så kommer ingen krypa runt under bordet för att hitta den borttappade styckdelen.

2) "Kött och potatis"-tänket = "Huvudklump+tillbehör"-tänket. Jag gillar kött och potatis, med den känns ofta lättare att laga vegetariskt om du i stället bryter upp måltiden till ett flertal mindre rätter. Tänk buffé i stället för "vad f-n kan jag hitta som växer och smakar oxfilé"

Äter hon mjölk-ost-ägg?
Citera
2009-03-19, 08:48
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Jag tycker att det viktigaste är att bara glömma bort "kött-och-potatis"-tänket, och sen går det av sig själv. 2 skäl. Jag ska förklara vad jag menar:

1) Pasta-rätter, gratänger, pajer, quicher, plockmat, sallader, mm, brukar inte kännas onaturliga utan kött.

Om du gör en spenatpaj med tillhörande grönsallad +ett fat grillad halloumi och ett nybakt bröd så kommer ingen krypa runt under bordet för att hitta den borttappade styckdelen.

2) "Kött och potatis"-tänket = "Huvudklump+tillbehör"-tänket. Jag gillar kött och potatis, med den känns ofta lättare att laga vegetariskt om du i stället bryter upp måltiden till ett flertal mindre rätter. Tänk buffé i stället för "vad f-n kan jag hitta som växer och smakar oxfilé"

Äter hon mjölk-ost-ägg?

Japp
mjölk ost och ägg är inga problem. Men ingen fisk såklart
Citera
2009-03-19, 08:55
Medlem
Kolla om du kan hitta tzayspett, sjukt gott är det.

Till det kan man ju ha en fin pastasallad med tomater, gurka, lök, kidneybönor och kanske lite soyagräddfil och soltorkade tomater för att det är så oerhört gott.

Eller varför inte en potatisgratäng med purjolök och soltorkade tomater? Mycket vitlök på det också givetvis.
Citera
2009-03-19, 08:59
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ykkmeister
Kolla om du kan hitta tzayspett, sjukt gott är det.

Till det kan man ju ha en fin pastasallad med tomater, gurka, lök, kidneybönor och kanske lite soyagräddfil och soltorkade tomater för att det är så oerhört gott.

Eller varför inte en potatisgratäng med purjolök och soltorkade tomater? Mycket vitlök på det också givetvis.

Låter väldigt trevligt, ska prata med min syster idag eller imorgon för att se vad hon tycker! Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in