2009-03-17, 08:59
Medlem
Emilio7s avatar
Som frågan ovan lyder: Min lilla dotter fingrade på datorn igår och gjorde så att startmenyn, dvs det blå fältet som brukar ligga längst ner nu täcker halva skärmen så att jag nu bara kan surfa på halva...

Är inte så kunnig på området och undrar hur jag ska göra för att återställa så att det ser normalt ut igen?????

(Hoppas ni förstod min förklaring)

Tack på förhand...
Citera
2009-03-17, 09:01
Medlem
cammos avatar
Ta tag med musen i kanten och dra ner det.
Citera
2009-03-17, 09:01
Medlem
micaeles avatar
Du använder muspekaren och tar tag i översta kanten på startmenyn, håller in knappen och drar därmed ner den till mer lagom storlek igen.
Citera
2009-03-17, 09:13
Medlem
Emilio7s avatar
Det var det första jag provade givetvis, men det går inte...

Det går inte att förminska den med hjälp av musen åt ngt håll...

Alltså, själva startmeny-knappen ligger längst upp till vänster och halva datorn är blå...

Borde vara ett simpelt "problem", men är som handikappad inför problem som uppstår med datorn.
Senast redigerad av Emilio7 2009-03-17 kl. 09:25.
Citera
2009-03-17, 09:24
Medlem
micaeles avatar
Om du högerklickar på den stora ytan och därmed får upp en meny, kan det finnas ett val 'Lock the Taskbar' eller något liknande. Om det är markerat, klicka ur markeringen och prova igen.
Citera
2009-03-17, 09:25
Medlem
Doomarns avatar
Haha, har själv lyckats med samma bedrift i yngre dagar. Försök med följande:
Högerklicka någonstans på det blåa fältet, bocka ur "Lås Aktivitetsfältet" och dra sedan ner det till önskad höjd. Lås sedan fast det igen genom att bocka i "Lås Aktivitetsfältet" igen. Lycka till!

EDIT: Såg att micaele hann före. Typiskt.
Citera
2009-03-17, 09:30
Medlem
Emilio7s avatar
Tack för tipsen men helvetet går ju bara att minska i sidled, alltså lyckas jag inte få ned det till "botten" av skärmen...
Citera
2009-03-17, 09:32
Medlem
Doomarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emilio7
Tack för tipsen men helvetet går ju bara att minska i sidled, alltså lyckas jag inte få ned det till "botten" av skärmen...
Alltså det är på sidan av skärmen? Då låser du upp fältet, klickar nånstans på det blåa och drar hela alltihop neråt.
Citera
2009-03-17, 09:44
Medlem
Emilio7s avatar
Det går inte att dra ned skiten...

'Inga andra förslag...
Citera
2009-03-17, 09:50
Medlem
Andreasvbs avatar
Håll in vänster musknapp på fältet och drag ned medan du håller ned knappen.
Den måste vara upplåst som sagt.

Här: http://www.youtube.com/watch?v=9nFdh...eature=related

Edit:
Om hon varit riktigt elak kanske hon tagit en skärmdump på skrivbordet och sedan dragit ned fältet så det inte syns.
Och hon kan ha använt den bilden som bakrundsbild.
Det här brukade man göra i skolan mot någon stackare.
Senast redigerad av Andreasvb 2009-03-17 kl. 09:56.
Citera
2009-03-17, 10:06
Medlem
cannaBes avatar
Högerklicka och kolla så du inte har "Lås verktygsfältet" förbockad. Sen trycker du nånstans på en tom yta, håll ner musen och dra menyn dit du vill ha den, sen kan du ändra storleken neråt.
Citera
2009-03-17, 10:08
Medlem
Emilio7s avatar
OK, tack så mkt för hjälpen. Nu slipper min dotter åka på däng när jag hämtar henne på dagis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in