2009-03-17, 02:27
Medlem
chutneys avatar
När jag var mkt yngre så fick jag av en anledning Distalgesic (kanske var det mot migrän?) Minns inte om de fungerade eller inte då...
Men en gång så fick jag bihålsinflammation och hade så jädra ont att jag grät i 3 dygn nästan. (jag var nog rätt överkänslig mot smärta på den tiden) Jag var hemma och hälsade på hos min mamma och där fanns ju typ alvedon och andra receptfria läkemedel som inte hjälpte. Sen skulle jag hem och hämta en sak och hittade då dessa Distalgesic i ett skåp. Tog en och ett par med mig och efter en stund så släppte smärtan och det var sååå jäkla skönt minns jag.

Det är enda gångerna jag har ätit Distalgesic.

Svagt minns jag för några år sen att Distalgesic är en farlig medicin? Att folk t.o.m har dött av den? Är det någon som vet något om det?
När jag läser i FASS så avregistrerades den 2005.
Är den farlig isåfall allmänt eller ihop med alkohol? (jag tänkte inte blanda med alkohol, men har ju ett kasst hjärta)

Det lustiga isåfall tycker jag är att bara för ett par veckor sedan, så fick en vän till mig ett jourbesök hem till sig p.g.a smärtor och fick då 8 st Distalgesic.
Hon skulle skicka ett par till mig för att prova vid migränanfall. Men nu törs jag inte ta dom.
Jag talade även om detta för sambon och han mer eller mindre "förbjöd" mig att äta dom, just för att det varit mkt prat om dom o.s.v...att folk har dött o.s.v..
Vad tror ni? Är dom farliga? Nu menar jag i normaldos och utan alkohohol?
Jag tror ändå inte att jag kommer att våga prova dom, men vill veta lite om dom iallafall..
Men dessa tabletter är väl inga sådana som ger "berusningseffekter" väl?

Mvh Chutney
Citera
2009-03-17, 02:42
Medlem
Pinkskins avatar
Kan inte tänka mig att de vore farliga vid normalt bruk, särskilt inte mot migrän, då och då. Samtliga dödsfall har berott på att man blandat pillret med alkohol och kanske fler substanser än så (eller tagit på tok för många på en och samma gång). Har tagit distalgesic från och och till då jag var yngre (dåliga leder redan då!), men jag tyckte i o f s inte att de gjorde halvsju mot mina ledsmärtor. Inte heller blev jag fluddrad på dem...
Senast redigerad av Pinkskin 2009-03-17 kl. 02:48.
Citera
2009-03-17, 03:53
Medlem
Slottas avatar
söta chutney...
ta dom inte. de avreggades -05, och det hade sin anledning ju. finns bättre preps nuförtiden... hör med din läkare. migrän-(om det nu var probset)meds finns recfritt på apoteket om inte annat.. tänk på pumpen oxå..
Citera
2009-03-17, 08:22
Medlem
Det ska inte vara nån fara att 1-2 st någon gång om du inte överdoserar eller blandar med alkohol.distalgesic innehåller samma ämne som finns i dexofen (fast lite svagare) +paracetamol som finns i alvedon. Så det är främst ihop med alkohol som dom kan vara farliga även i liten mängd. Benso ska heller inte vara bra att kominera,fast jag har haft utskrivet både valium och distalgesic samtidigt och det gick bra.

Visst finns det annat som kan hjälpa bättre vid migrän,men det är då bättre att få något utskrivet tex imigran,dom som finns receptfritt är svindyra.
Citera
2009-03-17, 21:43
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slotta
söta chutney...
ta dom inte. de avreggades -05, och det hade sin anledning ju. finns bättre preps nuförtiden... hör med din läkare. migrän-(om det nu var probset)meds finns recfritt på apoteket om inte annat.. tänk på pumpen oxå..

Söta Slotta

Jo, jag vet att det är så. Men har haft sån migrän att jag inte vet vart jag ska ta vägen, spytt och ha mig. Jag har provat en hel del receptfria och recepbelagda medel mot migrän (genom åren) och endast en har hjälpt och det är Imigran, men jag kan inte använda det för jag får kärlkramp av dom (ibland hjälper treo comp, men jag blev lite "för glad" i dom förr och det vet hjärtläkaren om, för det har jag sagt)

Nu var det så att en vän till mig skulle skicka mig några distalgesic. De skulle ha kommit när jag var nere i Rönninge men de hann inte komma, så eftersändning av post skulle börja den 16:e så jag tänkte utifall att - jag fick dom - om jag vågade prova. Jag blir liksom lite desperat när det gör så sabla ont! Är ibland smärttålig och ibland väldigt smärtkänslig, beroende på vad det är för smärta...men migrän är nog bland det värsta jag vet. Då var nästan min värk efter min hjärt-bypass lindrigare...njae..nu kanske jag överdrev liiite

Jag ringde först sjukvårdsupplysningen, för att bli hänvisad till apoteket. Så jag frågade om Distalgesic. De kunde ju inte ge "direkta" svar då dessa inte var utskrivet till mig. Men det dom sa att det fortfarande fanns läkare som skriver ut det mot svår smärta - och att de påminner lite om dexofen (som denne nedan skriver) Att de som dog var de som tagit för många distalgesic, var missbrukare av dessa och oftast blandat med alkohol.

De som har lever och njurskador ska inte äta distalgesic, men det fanns inget skrivet om just hjärta.
Jag skulle få några st men har inte bestämt mig om jag vågar ta någon eller inte vid migrän..*s* Är ju lite feg också när det gäller sånt...speciellt när man hört sådana skräckhistorier
Tack för ditt svar Slotta
Kram Chutney
Citera
2009-03-17, 21:46
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majolika
Det ska inte vara nån fara att 1-2 st någon gång om du inte överdoserar eller blandar med alkohol.distalgesic innehåller samma ämne som finns i dexofen (fast lite svagare) +paracetamol som finns i alvedon. Så det är främst ihop med alkohol som dom kan vara farliga även i liten mängd. Benso ska heller inte vara bra att kominera,fast jag har haft utskrivet både valium och distalgesic samtidigt och det gick bra.

Visst finns det annat som kan hjälpa bättre vid migrän,men det är då bättre att få något utskrivet tex imigran,dom som finns receptfritt är svindyra.

Hej
Jo, jag ringde apoteket och dom sa ungefär lika Alkohol dricker jag kanske 2-3 ggr per år. Och en gång tog jag i samband med citodon, och något dylikt gör jag inte om

Imigran är för mig den absoluta bästa migrän-medicinen, men tyvärr kan jag inte använda den för jag får kärlkramp av den Jag har t.o.m Zomiq nazal (heter det så?) som jag fick utskrivet för ett bra tag sen. Men när jag förstod att det innehöll lika som Imigran, så har jag inte vågat ta det. Har haft en förjävlig migrän idag, men ändå inte vågat ta sådan spray. Vågar inte riskera att få kärlkramp.
Men tack för ditt svar
Mvh Chutney
Citera
2009-03-17, 22:00
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Kan inte tänka mig att de vore farliga vid normalt bruk, särskilt inte mot migrän, då och då. Samtliga dödsfall har berott på att man blandat pillret med alkohol och kanske fler substanser än så (eller tagit på tok för många på en och samma gång). Har tagit distalgesic från och och till då jag var yngre (dåliga leder redan då!), men jag tyckte i o f s inte att de gjorde halvsju mot mina ledsmärtor. Inte heller blev jag fluddrad på dem...
Opsi, skulle kanske ha svarat dig först sorry Jo, jag ringde apoteket och frågade dom och fick ungefärligt samma svar som du gav här

Jag fick ju det utskrivet för en herrans massa år sen, minns inte för vad - men minns mest att jag bara hade besvär med migrän då, som om det var för det vet jag inte? Minns inte isåfall om du just fungerade mot migränen? Men, mot bihålsinflammation gjorde de susen iallafall

Nu har ju jag inte fått distalgesicen än, och om när jag får migrän nästa gång, så vet jag fortfarande inte om jag törs ta dom, men men...det visar sig

Tack för svar!
Mvh Chutney
Citera
2009-03-18, 11:55
Medlem
Tror inte att du behöver oroa dej

Distalgesic är inte lika starka som dexofen,och dom används fortfarande väldigt mycket. Det är mest det med alkohol man ska tänka på,det gäller även små mängder alkohol (och att inte dricka något två dagar innan och två dagar efter man tagit dom)

Men det bästa är givetvis att gå till en läkare och få någon egen medicin som verkligen fungerar och som du tål. Jag har själv migrän så jag vet hur jobbigt det kan vara när det slår på som värst. Det finns ändå ganska många sorter att välja på så det borde gå att hitta något som är lämpligt.
Citera
2009-03-20, 10:07
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majolika
Distalgesic är inte lika starka som dexofen,och dom används fortfarande väldigt mycket. Det är mest det med alkohol man ska tänka på,det gäller även små mängder alkohol (och att inte dricka något två dagar innan och två dagar efter man tagit dom)

Men det bästa är givetvis att gå till en läkare och få någon egen medicin som verkligen fungerar och som du tål. Jag har själv migrän så jag vet hur jobbigt det kan vara när det slår på som värst. Det finns ändå ganska många sorter att välja på så det borde gå att hitta något som är lämpligt.

Okej
Jo, jag har försökt, men det är svårt att få något som jag tycker hjälper eftersom jag inte kan använda imigran och liknande mediciner. Men ska till hjärtläkaren den 25:e, får se vad han säger då.
Väntar ju på en smärtutredning, men ska först träffa en annan läkare för att sen få remiss till det...det lär ju ta jättelång tid förmodar jag.
Tack för svar!
Mvh Chutney
Citera
2009-06-05, 11:18
Medlem
Nä men vad läskigt hade ingen aning om att distalgesic var farligt på så vis, jag o min gamla tjejkompis hittade en 100-burk (ca 2003-2004) hos hennes mamma och vi tryckte i oss ca 20 var, fast så spydde man ju också. Fan va korkad man var
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in