• 1
  • 2
2009-03-16, 23:12
Medlem
Hej

Har stött på ett problem dom senaste två veckorna ungefär. När jag spelat spelet Age of conan så stängs datorn av helt plötsligt, det kan ta ungefär 20 minuter in i spelet innan den gör detta. Nú har jag testat även med Lord of the rings online och där händer exakt samma sak.

Det konstiga med det hela är att jag både spelat age of conan och lotro tidigare och då har det funkat perfekt. köpte datorn i juni 2008, runt den tiden spelade jag age of conan. Och senare på hösten har jag spelat wow, warhammer online och lotro utan problem.

min dator är Zepto 3415W och jag har Windows Vista.

Hjälp skulle uppskattas mycket, ifall det är mer information om min dator ni behöver så tveka inte på att fråga

Tack på förhand
Citera
2009-03-16, 23:29
Medlem
CMSRs avatar
Precis samma sak har hänt mig, att laptopen bara stänger av.
I mitt fall berodde det på överhettning, och laptops är väll inte det mest stryktåliga när det gäller att prestera bra med spel kan man tänka sig.

Grejerna börjar kanske bli gamla helt enkelt.
Citera
2009-03-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMSR
Precis samma sak har hänt mig, att laptopen bara stänger av.
I mitt fall berodde det på överhettning, och laptops är väll inte det mest stryktåliga när det gäller att prestera bra med spel kan man tänka sig.

Grejerna börjar kanske bli gamla helt enkelt.

På ett halvår alltså? det skulle vara tråkigt om en dator inte räcker mer än ett år. Om det är överhettning, hur ska jag då bära mig åt för att lösa det, och hur mäter jag ifall det är vad det handlar om?
Citera
2009-03-16, 23:41
Medlem
CMSRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelda
På ett halvår alltså? det skulle vara tråkigt om en dator inte räcker mer än ett år. Om det är överhettning, hur ska jag då bära mig åt för att lösa det, och hur mäter jag ifall det är vad det handlar om?
Om du vill mäta temperaturen så fungerar http://www.almico.com/speedfan.php jag har dock ingen aning om vad normen för din dator ligger omkring.
Den stationära jag sitter med nu har även den haft samma problem som du beskriver, dock så hjälpte det att bara blåsa rent inuti.
Jag kan bara tala från personlig "erfarenhet" så jag vill inte leda in dig på något villospår här, säger bara att det eventuellt kan vara något av ovan nämnda orsaker.
Citera
2009-03-16, 23:59
Medlem
Jag har ett NVIDIA onboard grafikchip på min DELL Vostro 1400. Efter 1½ hade grafikkretsen lött loss sig själv lite pga av värmen. NVIDIA hade gett datortillverkare som köpte deras chip helt fel information och det blev ett jäkla liv. Jag fick hela moderkortet utbytt i hemmet trots att garantin hade gått ut.

Jag hittade just nu ingen länk men sök bl.a. på DELL amerikanska forum. Det fanns en kille som bloggade om det och beskrev vad symptom m.m. var.
Citera
2009-03-17, 00:55
Bannlyst
har sett på clas ohlsson att man kan köpa "kylplattor" till laptops som kanske kan hjälpa dig...
Citera
2009-03-17, 13:09
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Om det är temperaturproblem hittar du sannolikt orsaken nedan;

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/703/1028703/nvidia-g84-g86-bad

Vet inte hur vettiga Zepto är, men Dell byter ut sina moderkort gratis i 3-4 år frammåt.
Senast redigerad av uLLe.buLLe 2009-03-17 kl. 13:13.
Citera
2009-03-17, 18:34
Medlem
Länk till DELL och NVIDIA-issuen

Här är länken till DELL om NVIDIA och överhettning. Sympomet för mig var att skärmen kunde bli helt svart ibland och inget gick att göra utom att boota. Til slut gick inte det heller.

http://en.community.dell.com/blogs/d...t-details.aspx
Citera
2009-03-17, 22:33
Medlem
Tack för alla tipsen, har lite svårt för vart jag ska börja bara. Jag är inte säker på att det är överhettning som orsakar detta men det som tyder på det är att det bara ger utslag när jag spelar spel, annars kan den vara på hur länge som helst. Hittade även denna tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=843914, vilket låter som en hyffsad bekväm lösning men verkligen inte den bästa. Är det ren idioti att börja testa detta defender knep eller ska jag försöka få in dator på lagning. Det där med kylplatta låter som ett bra knep, men blir lönlöst om det är något som lött sönder.
Citera
2009-07-04, 13:55
Bannlyst
löste det sig

Hej, undrar om du fick datorn och funka och isåfall hur?
Jag sitter nämligen med en likadan zepto som du har och har samma problem när jag spelar spel...men inte annars.
Citera
2009-07-04, 17:08
Medlem
Holger Meinss avatar
Jag hade ett identiskt problem med in Zepto Znote 6324W, Nvidia 8600M GT. När jag spelade spel som krävde hyfsat grafikkort, tex. Battlefield Heroes eller Civilization IV, så gick processortemperaturen och grafikkortstemperaturen upp till 100 grader, och sedan dog datorn. Jag blev instruerad av Zepto att skicka in datorn på reparation, och där är jag nu.
Citera
2009-07-08, 08:55
Bannlyst
Jag skruvade upp datorn och blåste ren fläkten, kom ut en massa skit som låg mellan fläktbladen. Feta damtussar. Kan förstå att den inte kan kyla ordentligt sånt ligger där. Nu funkar datorn som den ska!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in