2009-03-16, 20:25
Medlem
Snabbare nativgering i windows... Hur gör man detta. Som vi alla vet så går alla fönster att öppna blixtsnabbt i början när en dator är ung... med tiden försvinner detta.

Man kan formatera och defragmentera... ändå försvinner inte detta... nu till min fråga, vilken del ansvarar för navigeringen av windows:

Processorn?

Grafikkort?

Ram minne?

Hårddisk?

Vad e det egentligen som blir gammalt? Är det hårddiskens skivor som blir smutsiga med gammal info av alla formateringar?
Citera
2009-03-16, 20:27
Medlem
Jag har också funderat på det här. Vore intressant att få veta!
Citera
2009-03-16, 20:29
Medlem
Andreasvbs avatar
En formatering borde hjälpa, då har man väldigt få program installerade och registret är inte så stort.

Sedan kan det vara placeboeffekt, man upplever det snabbare när den är ny. Efter ett tag vänjer man sig och tycker att det går långsamt.
Citera
2009-03-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
En formatering borde hjälpa, då har man väldigt få program installerade och registret är inte så stort.

Sedan kan det vara placeboeffekt, man upplever det snabbare när den är ny. Efter ett tag vänjer man sig och tycker att det går långsamt.

Jag har faktiskt mätt upp svarstider... nu minns jag ej exakta siffror men det visade sig att en helt ny dator hade lägre svarstider på vanliga windowsanrop än en nyformaterad dator med x år på nacken. Självklart samma komponenter för övrigt...
Citera
2009-03-25, 14:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Först kör man CCleaner, både disk och register (kör registret flera gånger till det är "rent") .

Sen rensar man bort alla $* mappar i C:\windows och kör en vanlig defrag av hårddisken. En körning med t.ex. Raxco PerfectDisk gör en mycket bättre degragmentering än Windows inbyggda.

Kör sen Registry Defrag http://www.auslogics.com/en/software...efrag/download och avsluta med PageDefrag och låter den köras automagiskt vid varje uppstart http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb897426.aspx

Datorn blir som ny varje gång de här sakerna har körts.
Citera
2009-03-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Först kör man CCleaner, både disk och register (kör registret flera gånger till det är "rent") .

Sen rensar man bort alla $* mappar i C:\windows och kör en vanlig defrag av hårddisken. En körning med t.ex. Raxco PerfectDisk gör en mycket bättre degragmentering än Windows inbyggda.

Kör sen Registry Defrag http://www.auslogics.com/en/software...efrag/download och avsluta med PageDefrag och låter den köras automagiskt vid varje uppstart http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb897426.aspx

Datorn blir som ny varje gång de här sakerna har körts.

Pagedefrag verkar inte kunna hitta sökvägen till min pagefil, kör på win vista 32bit, kan de vara därför?
Citera
2009-03-27, 01:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Från en googling:

"Installing PageDefrag on Vista.
I have PageDefrag installed on my Windows Vista computer. It was a challenge to figure out what to do to get it to install but here is what worked.
1) Put the 3 PageDefrag install files in your root Directory aka c:\
2) Turn off the Account Control --- yes, I know that is probably not the best suggestion but you have to do it to install.
3) reboot your computer and log into your administrator account.
4) Install PageDefrag
5) Remember to turn your Accout Control back on
6) Reboot your computer and log back into your normal windows account

When you reboot the page defrag will run at the start up.
If you want to make any changes to PageDefrag or to uninstall you have to log back into your administrator account but you do not have to turn off your account control. "
Citera
2009-03-30, 06:19
Medlem
Tycker inte datorn blev avsevärt mycket snabbare faktiskt, visst kan märka en liten skillnad när allt detta är gjort, men inte bättre än när den var ny (placebo effekt?)

Iofs så håller jag min dator i skick genom att göra saker dom du nämde, bara defrag av pagefilen/registret som är nytt för mig.

En annan fråga; Vad tycker ni om ideen att lägga windows på en separat snabb hårddisk (typ raptor eller dyl) och sen lägga alla spel/program på sin normala disk.

Kommer detta ge snabbare tider eller kommer det gå långsammare då diskarna måste kommunicera med varrandra. Jag tänker inte mig någon RAID inställning utan att diskarna jobbar separat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in