2009-03-16, 18:23
Medlem
Har sökt men hittade inga andra trådar som behandlar just detta ämne.

När jag nyser så nyser jag oftast 3-7 i rad.
De spelar ingen roll vad de är för orsak till nysningen.

Har aldrig varit med om att nån annan nyser såhär mkt (alltså inte ofta men många ggr i rad när de väl händer) men undrar om nån av er känner till fenomenet och vad de beror på.

De är inget ja lider av eller så, tycker tvärt om att de känns ganska gött o nysa, speciellt riktigt "hårt".

För övrigt så brukar ja nysa när jag blir kall eller när näsan blir kall utan att jag är förkyld, något som ja heller inte tror är så vanligt bland folk.

Och om någon undrar så kan jag meddela att rekordet är 13 nysningar i rad. Rekord?
Citera
2009-03-16, 18:55
Medlem
Hegamons avatar
Du kan ha en inflammation i näsan (näshinneinflamation) som ger sådana symptom. Näsan tål inte kyla utan blir rinnande. Nysningar flera gånger på raden är ett symptom. Kan botas med en kortisonsprej. Du kan också ha en polyp i näsan som orsakar problemen.
Senast redigerad av Hegamon 2009-03-16 kl. 18:57.
Citera
2009-03-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du kan ha en inflammation i näsan (näshinneinflamation) som ger sådana symptom. Näsan tål inte kyla utan blir rinnande. Nysningar flera gånger på raden är ett symptom. Kan botas med en kortisonsprej. Du kan också ha en polyp i näsan som orsakar problemen.

Intressant. Dock är dehär inget tillfälligt fenomen. Har haft de flera år, säkert sen jag var tio om inte hela livet.

Vad skulle en sådan inflammation isåfall kunna bero på?

Jag har visserligen lätt för att bli snuvig så de låter inte allt för otroligt.
Citera
2009-03-16, 19:48
Medlem
Hegamons avatar
Näshinneinflammation kan du ha i flera år. Inflammation i näsans slemhinna kallas för rinit. Jag vet inte vad det beror på. Men jag hade gått till en doktor för säkerhets skull.
Citera
2009-03-16, 20:22
Medlem
SanTiagos avatar
Störtskönt, de där händer mig också ibland.
Helt ifrån ingenstans så nyser jag som fan 5-7 gånger ungefär, för att de sedan försvinner och lämnar efter sig en lite snorig näsa.
Dock kan det ta 5-6 månader tills det händer igen.
Citera
2012-02-24, 22:40
Medlem
jag burkar få en jävla massa nysningar i rad när jag dricker alkohol och röker en cigg. hade precis 18 i rad. rekordet är 19. anledningen tillo att jag hamnade här är för polaren sa kolla upp guiness rekord på hur många det är i rad för att vara med. men hamnade här. om någon vet varför. svar gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in