• 1
  • 2
2009-03-16, 18:09
Medlem
Alladins avatar
Söker med ljus och lykta efter träningsscheman anpassade för att rehabilitera whiplashskador i nacke.

Dessutom grunnar jag på hurvida man kan lägga upp träningen som en normalt gymtränande i övrigt, dvs med träning av axlar och nacke osv.
Någon som är insatt och har svar?
Citera
2009-03-16, 18:40
Medlem
Alladins avatar
Skall tillägga att det handlar om kronisk whiplash i detta fallet, träning/motion hjälper men skulle vilja ha information om mer specifik träning för skadan samt hur mkt man kan utsätta sig för när det gäller viktträning.
Citera
2009-03-16, 19:14
Medlem
BengtZzs avatar
Är det du som är drabbad eller någon annan?
Undrar bara
Citera
2009-03-16, 19:17
Medlem
ryck och stöt, tungt!
Citera
2009-03-16, 20:13
Medlem
Darw1ns avatar
Du måste nog gå till en naprapat/sjukgymnast för tips.
Citera
2009-03-16, 20:21
Medlem
Grentars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darw1n

Om du inte visste vem Axon var, skulle du ens veta vad en Naprapat var för något?
Citera
2009-03-16, 20:31
Medlem
Axons avatar
Först av allt måste man ha reda på vilken grad av WAD (Whiplash Associated Disorder). Detta ska göras (ska ha gjorts) av ansvariga läkare. Röntgen ska ALLTID tas av försäkringsskäl och för ta bort eventuell oro hos patient.

Grad I
- Nackbesvär: smärta och stelhetskänsla (allt annat ok)

Gard II - Nackbesvär: smärta och stelhetskänsla samt eventuell neurologiska symptom (eventuellt även nedsatt rörlighet och palpationsöm)

Grad III - Som Grad II fast med neurologiska symptom (nedsatt sensorik, nedsatt motorik och försvagade reflexer)

Uppemot alla (90%) WAD är Grad I och kräver ingen särskilld medicinsk eller kirurgisk behandling. Naprapat/Sjukgymnast brukar vara instansen som patienten blir remitterad till.

Har du mer specifika frågor Alladin är det bara att fråga. Har behandlat en hel del med WAD I (och några med II)

Mvh Ax
Senast redigerad av Axon 2009-03-16 kl. 20:33.
Citera
2009-03-16, 23:13
Medlem
Alladins avatar
Det gäller inte mig, så får kolla upp vilken grad det gäller. Hur som helst är det kronisk whiplashskada som man får leva med resten av livet.
Citera
2009-03-16, 23:16
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darw1n

Go figure att sådant svar skulle dyka upp, men nu är jag mer intresserad av gymträning osv samt vilken grad man kan utsätta sig för där.
Naturligtvis har diverse sjukgymnaster osv besökts redan...
Citera
2009-03-16, 23:28
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Go figure att sådant svar skulle dyka upp, men nu är jag mer intresserad av gymträning osv samt vilken grad man kan utsätta sig för där.
Naturligtvis har diverse sjukgymnaster osv besökts redan...

Jag skall kolla upp med lite kunnigt folk om detta. Självklart tränar dom själva. Leg. Sjg. Ronny Runesson är en av dom.
Citera
2009-03-17, 00:52
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jag skall kolla upp med lite kunnigt folk om detta. Självklart tränar dom själva. Leg. Sjg. Ronny Runesson är en av dom.

Jättetack Arne, normalt sett är desto mer motion/träning man får som whiplashskadad desto bättre, men gymträningen och att stärka muskler genom viktträning av specifika områdena känns lite oklart.
Citera
2009-03-17, 17:35
Medlem
Alladins avatar
Axon och Arne: Det handlar om WAD II, mer bakgrund kan jag uppdatera med sent ikväll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in