• 3
  • 4
2009-03-21, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av al-sīd
135 miljarder låter väldigt underligt. 781 får jag fram för 2008 efter lite sökning: http://www.regeringen.se/sb/d/10968/a/111061. Räntorna är 4% av statsbudgeten.

Ser ut att stämma, det jag läste var över/underskottet.
Citera
2009-03-21, 14:43
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Om vi skulle betala av statsskulden så kommer massa svenska pengar försvinna från marknaden det vill säga en deflation, vilket är farligt för marknaden också.
He, he, misstänkte när jag såg trådtiteln att diskussionen skulle handla om detta.

Pengar skapas on-demand. Ett samhälle helt utan skulder över natten är fullt möjligt. Några måste konsumera innan de producerar och de får då kredit att betala med. När de sedan säljer sin produktion stryks skulden. Varor och tjänster kommer ha ett marknadspris trots att penningmängden över natten är noll.

Sverige existerade innan statsskulden växte sig stor och kommer existera den dag den är helt avbetald också.
Citera
2009-03-23, 10:47
Medlem
Sen det här med statsskulden:
I ett företag tar man lån för att göra stora investeringar som man räknar med ska ge större vinst än vad räntorna kostar att betala. Men i ett land är det annurlunda. Där ger de flesta sakerna ingen ekonomisk vinst. Man kan istället dra ner lite på skolan/hälsovården/polisen/försvaret osv i några år för att bli av med skulden, och därefter har man massor med extra pengar till skolan/hälsovården/polisen/försvaret i all framtid eftersom man slipper betala ränta. Dvs skolan/hälsovården/polisen/försvaret blir mycket bättre i längden av det. Eller hur, borde det inte vara bättre att göra så? Att inte göra så är bara kortsiktigt?
Citera
2009-03-24, 00:11
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan231
Sen det här med statsskulden:
I ett företag tar man lån för att göra stora investeringar som man räknar med ska ge större vinst än vad räntorna kostar att betala. Men i ett land är det annurlunda. Där ger de flesta sakerna ingen ekonomisk vinst. Man kan istället dra ner lite på skolan/hälsovården/polisen/försvaret osv i några år för att bli av med skulden, och därefter har man massor med extra pengar till skolan/hälsovården/polisen/försvaret i all framtid eftersom man slipper betala ränta. Dvs skolan/hälsovården/polisen/försvaret blir mycket bättre i längden av det. Eller hur, borde det inte vara bättre att göra så? Att inte göra så är bara kortsiktigt?
Staten kan höja skatten med gjorda investeringar som motivering.

När skulden byggdes upp var det mig veterligen inte för några investeringar utan för att försäkringssystemet kostade så mycket pengar under krisen i början av 90-talet.

Att släpa på en skuld finns inga fördelar med. Sparmålet på 2% av BNP över konjunkturcykeln gör att 50 miljarder per år betalas av.
Citera
2009-03-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan231
Gör den verkligen det? Jag menar visst, invandrare som inte jobbar och lever på socialbidrag kostar. Men alla de som är utbildade och kommer hit och jobbar måste ju vara en grym ekonomisk vinst. Sverige slipper betala 20-25 år av skolgång/hälsovård/barnbidrag/föräldrarledighet osv osv när de är barn, istället får vi de direkt i en ålder där de kan börja jobba och betala skatt. Och det är oftast de som är rika/välutbildade som lyckas fly (med tanke på att de är de som har tillräckligt med pengar osv till resan) Så frågan är, totalt sett, är det verkligen en förlustaffär för Sverige?

Jo tjena. Kanske därför man måste muta kommunerna med hundratusentals kr/år och flykting. Hade det varit en ekonomisk vinst hade kommunerna tagit emot "flyktingarna" utan att kräva motprestation.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in