• 1
  • 2
2009-03-16, 12:56
Medlem
William Hainess avatar
Har själv fastnat i ett lite "salt och peppar"-stadium och söker därför utsökta sätt att krydda maten.

Någon som har tips?
Citera
2009-03-16, 12:58
Bannlyst
Vitpeppar?
Citera
2009-03-16, 13:15
Bannlyst
Svårt att säga när man inte vet vilken mat du tänker krydda.
Om jag tänker tillbaka på vad jag använt senaste dagarna bara så är det. Timjan, rosmarin, paprikakrydda, salt och peppar på en hel kyckling som åkte in i ugnen. Sedan var det dill och persilja på en bit lax som också fick vara en stund i ugnen. En sås kryddade jag upp med lite buljong bara samt salt och peppar.
Italiensk salladskrydda eller vad det heter brukar det bli i en del sallader också för enkelhetens skull.
Salt och peppar är ofta basen men just rosmarin och timjan gör sig bra på kött tycker jag och färska kryddor som dill och persilja är trevligt till vissa fiskar.
Citera
2009-03-16, 13:18
Medlem
csts avatar
sambal, cayennepeppar, timjan, olika typer av curry, saffran. Det finns ju oändligt med kryddor, är det något speciellt du ska laga?

Det här kommer ju att bli en listtråd om alla bara ska säga olika kryddor. Vad är det du ska göra med kryddorna?
Citera
2009-03-16, 13:22
Medlem
William Hainess avatar
Ärligt talat? Jag vet inte.

Det vore dock bra att veta vilka kryddor som funkar ihop.
Citera
2009-03-16, 13:28
Medlem
Nauthizs avatar
Persilade är än väldigt bra "allaround"-krydda.
Fungerar till allt ifrån sallad till kött. Fungerar fint till potatisrätter och skapar lite yta på rovdjursfiskar.
Citera
2009-03-16, 15:42
Medlem
Rhynns avatar
Hade nog börjat satsa på färska örter såsom, timjan,mejram,basilika,persilja,dill och rosmarin. Annat är o använda vitlök,lök och andra smaksättare såsom rotfrukter,svamp och rovor mm
Citera
2009-03-16, 19:07
Medlem
call3s avatar
basilika (helst färsk)
Blad persilja.

Curry, muskot, franska örter.

Framföralt franska örter är bra all round.
Citera
2009-03-16, 21:01
Medlem
supreme100s avatar
Mina tips på bra smaksättare/kryddor (de flesta har nog nämnts redan iofs):

Cayennepeppar
Saffran
Herbs de Provence
Curry
Muskotnötter
Dragon

Färsk Rosmarin
Färsk Basilika
Färsk Timjan

Vitt vin
Rött vin

Schallottenlök
Vitlök

Tillsist socker -är i måttliga mängder en mkt bra smakförstärkare till bl.a. tomatsåser, köttfärs och en hel del annat.

Samtliga dessa använder jag i princip ngn gång varje vecka. Finns självklart massor andra roliga kryddor, men detta tycker jag är en bra bas, utöver salt och peppar.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Framföralt franska örter är bra all round.
instämmer starkt!!
Senast redigerad av supreme100 2009-03-16 kl. 21:11.
Citera
2009-03-16, 22:32
Bannlyst
Lite ovidkommande kanske, men varför har aromatkrydda fått så dåligt rykte? Inte för jag använder det (så ofta) men på ett hårdkokt ägg, eller på en tomathalva funkar det ju hyffsat.
Citera
2009-03-16, 22:43
Medlem
Om du inte vill börja hålla dig med färska kryddor (vilket är trevligt men antingen dyrt eller så kräver det lite jobb) så tycker jag att grunderna är:

timjan, rosmarin, salvia, mejram - fr.a. till kött och rotsaker. Salvia även till tomat.
basilika, oregano - till mer "medelhav", tomat etc.

cayenne - höjer det mesta, starkt om du tar mycket
vitpeppar - underskattad krydda, testa till det mesta som känns lite husman
citron - också underskattat som krydda

Spiskummin - det mesta som du vill ha en lite orientalisk touch på (eller mexikansk). Bra i färsrätter tex.

Senap -tillsätt i slutet på matlagningen, en tesked eller matsked fransk senap kan göra oväntade underverk. Krämar dessutom till saker fint.

Gillar du chili så köp ancho style, chipotle, chili flakes och jämför.

Mycket enkelt, men nybörjartips ska väl vara enka. Köp ovanstående, kostar max en hundring och ger dig en hel del att leka med i början.
Citera
2009-03-16, 23:12
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Lite ovidkommande kanske, men varför har aromatkrydda fått så dåligt rykte? Inte för jag använder det (så ofta) men på ett hårdkokt ägg, eller på en tomathalva funkar det ju hyffsat.

Aromat är väl ingen krydda?
Smakförstärkare, salt och mjölksocker och säkert andra tillsatser innehåller det såvitt jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in