• 1
  • 2
2009-03-15, 23:40
Medlem
MonaStalins avatar
Hela livet klättrar man upp för en stege, och för varje steg ramlar någon annan -svagare individ- ner.
När man når toppen ska man visst vara lycklig.
Går livet ut på att kämpa och trycka ner andra människor?
Eller är det bara så samhällssystemet är format?
Citera
2009-03-15, 23:45
Medlem
adequates avatar
I den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=868910 skrev jag följande angående idén om livet som kamp:

Citat:
1: Det finns många levande varelser.
2: Det enda dessa i slutändan vill göra är att må bra.
3: För att må bra kräver de näring.
4: Näring får de från andra livsformer, som själva vill må bra.
5: Livsformerna måste börja tävla om att kunna använda varandra för att må bra.
6: Denna tävling slutar aldrig, och kan inte vinnas, utan enbart förloras.
7: Att förlora innebär att dö, till förmån för någon annans välbefinnande.
8: Detta kan kallas för en kamp.

Ovanstående process är en mer eller mindre inherent egenskap i "livet", och det faller mig inte så underligt att den visar sig även i mänskliga samhällen. Om inte annat, så för att några miljarder år av ovanstående process (vilken, om den pågår tillräckligt länge, även kallas evolution) har satt vissa spår i hur vi organiserar oss inom arten.
Citera
2009-03-15, 23:52
Medlem
MonaStalins avatar
Jag tvivlar lite på sannolikheten i punkt fyra. Att människan livnär sig på andra livsformer. Jag behöver inte döda någon annan för att må bra?
Citera
2009-03-15, 23:56
Medlem
Nej det är samhället som är format så.
Citera
2009-03-15, 23:56
Medlem
IRMEs avatar
Det är inte livet du pratar om, det är kapitalism.
Citera
2009-03-15, 23:58
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonaStalin
Jag tvivlar lite på sannolikheten i punkt fyra. Att människan livnär sig på andra livsformer. Jag behöver inte döda någon annan för att må bra?
Jo, det gör du. Och det är inte bara människan som livnär sig på andra livsformer, alla (åtminstone alla djur) gör det.
Citera
2009-03-16, 00:07
Medlem
MonaStalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jo, det gör du. Och det är inte bara människan som livnär sig på andra livsformer, alla (åtminstone alla djur) gör det.

Och om hela världen blev veganer? Förklara på vilket sätt man livnär sig på andra för att själv må bra. Det enda jag associerar till är prejucering.
Citera
2009-03-16, 00:08
Medlem
MonaStalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det är inte livet du pratar om, det är kapitalism.

Och vi lever i ett kapitalistiskt samhälle. Innebär inte det att kapitalism är vårt liv? Alltså; att livet går ut på kamp.
Citera
2009-03-16, 00:19
Bannlyst
om man tror på evolution och att vi är bara djur så handlar livet om tävling. men om man tror på gud så är vi alla delar av kristi kropp och då handlar livet om samarbete. tävlingar har ett individuellt mål, samarbete har ett kollektivt mål. om man tror på evolution så finns det ett slut (döden) på tävlingen, men om man tror på gud, vad finns det att tävla om när vi är eviga varelser?

om man tror att man är endast en kropp (ett ego) så handlar livet om att tävla om vem som kan få störst ego och vem som kan få mest grejer och föda kroppens och egots luster och behov. men om man ger upp sitt ego åt gud så är man inte längre en slav för kroppen (djävulen) och energin riktas utåt från jaget/gud.

skillnaden mellan djävulen och gud är att djävulen (egoism) drar allting till sig, som gravitationen, och gud (altruism) strålar sin oändlighet överallt.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-16 kl. 00:26.
Citera
2009-03-16, 00:25
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonaStalin
Och om hela världen blev veganer? Förklara på vilket sätt man livnär sig på andra för att själv må bra. Det enda jag associerar till är prejucering.
Om "hela världen" (vad du än menar med det) blev veganer, så skulle vi fortfarande döda växter för att överleva.

EDIT: Om vi rentav slutade äta i ett naivt försök att sluta döda, så skulle vi dö och därefter bli uppätna av diverse asätare, insekter eller mikroorganismer - med andra ord förlora tävlingen/kampen.
Senast redigerad av adequate 2009-03-16 kl. 00:29.
Citera
2009-03-16, 00:30
Medlem
MonaStalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Om "hela världen" (vad du än menar med det) blev veganer, så skulle vi fortfarande döda växter för att överleva.

5: Livsformerna måste börja tävla om att kunna använda varandra för att må bra.

Så du menar att människan isådanafall skulle tävla med växterna? En växt är endast ett liv och kan därmed inte fokusera på att försöka livnära sig på människorna. Växterna klarar sig alldeles utmärkt utan människor.

Och vad du menar med det sistnämna förstod jag inte riktigt. Veganerna som finns idag lever och mår bra.
Senast redigerad av MonaStalin 2009-03-16 kl. 00:33.
Citera
2009-03-16, 00:31
Medlem
MonaStalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
om man tror på evolution och att vi är bara djur så handlar livet om tävling. men om man tror på gud så är vi alla delar av kristi kropp och då handlar livet om samarbete. tävlingar har ett individuellt mål, samarbete har ett kollektivt mål. om man tror på evolution så finns det ett slut (döden) på tävlingen, men om man tror på gud, vad finns det att tävla om när vi är eviga varelser?

om man tror att man är endast en kropp (ett ego) så handlar livet om att tävla om vem som kan få störst ego och vem som kan få mest grejer och föda kroppens och egots luster och behov. men om man ger upp sitt ego åt gud så är man inte längre en slav för kroppen (djävulen) och energin riktas utåt från jaget/gud.

skillnaden mellan djävulen och gud är att djävulen (egoism) drar allting till sig, som gravitationen, och gud (altruism) strålar sin oändlighet överallt.

Så det enda man egentligen kan tro på är evolutionen eller gud? Snacka om att se svartvitt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in