2009-03-15, 21:22
Medlem
nackas avatar
God kväll mina vänner!

Jag har ett lite irriterande problem. Jag har kopplat en LCD-TV med VGA-kabel som sekundär monitor. Har den som extended desktop. Det funkar som det ska ett tag, men sedan börjar skärmen både på TVn och laptopen att blinka. Oftast så blinkar de några sekunder och sedan kommer bilden tillbaka. Men ibland så försvinner bilden från TVn och texten "ej tillgängligt läge" kommer upp. Detta sker med relativt oregelbundna intervall. Oftast går det några minuter mellan att "blinkningarna" sätter igång.

Grafikkortet är ett ATI Radeon Xpress 1100. Har uppdaterat drivrutinen men det hjälpte föga.

Finns det någon vänlig själ där ute som har någon idé angående vad detta kan bero på?
Citera
2009-03-15, 21:39
Medlem
Kan det vara strömförsöjningsproblem? Eller kanske överhettning?
Citera
2009-03-15, 22:02
Medlem
nackas avatar
Kollade temperaturen med speedfan, fick dessa temperaturer:

HD0: 52C
Temp1: 65C
Core: 64C

Kan detta vara problemet?
Citera
2009-03-15, 22:27
Medlem
henkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Kollade temperaturen med speedfan, fick dessa temperaturer:

HD0: 52C
Temp1: 65C
Core: 64C

Kan detta vara problemet?

nja det där är inte så himla varmt. jag är nog på samma linje som ovan, antagligen pallar inte din bärbara att visa båda bilderna, eller grafikkortet (which I doubt). kan vara ute o cykla här men testa o dra ner upplösningen på tvn o se om det hjälper.
Citera
2009-03-15, 22:50
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki
nja det där är inte så himla varmt. jag är nog på samma linje som ovan, antagligen pallar inte din bärbara att visa båda bilderna, eller grafikkortet (which I doubt). kan vara ute o cykla här men testa o dra ner upplösningen på tvn o se om det hjälper.

Tackar, testar nu att sänka upplösningen och även dra ner färgen från 32-bit till 16-bit. Verkar fungera än så länge.

Nej, där sket det sig igen. Datorn håller dessutom på och ändrar upplösningen när skärmarna börjar blinka.

Testar att sänka upplösningen ännu mer.

Edit: Har nu sänkt upplösningen till lägsta möjliga (640x480). Har nu gått ca 10 minuter utan problem. Hoppas att jag inte jinxar det igen nu.
Senast redigerad av nacka 2009-03-15 kl. 23:03.
Citera
2009-03-16, 06:51
Medlem
Med tanke på att det fungerar bättre desto mindre upplösning och färger du använder så skulle jag säga att det har antingen med ström att göra eller att kortet inte orkar med av någon anledning. Vad händer om du t.ex. kör med bilden på TV:n fast med en enkel bild bara och inte gör någonting? Hur länge klarar den då på en hög upplösning jämfört med en låg?
Citera
2009-03-16, 09:22
Medlem
Jag hade precis samma problem med min HTPC med ett Radeon X1250 och en 46" LCD-tv.

Min erfarenhet är att det har med drivrutiner att göra.

Jag fick det problemet under installation av Windows, och i början när jag startade det, men såfort jag fick in de nyaste ATI-drivarna så fungerade det klanderfritt.

Det kan också ha att göra med att den helt enkelt inte klarar av att visa upp det, som tidigare nämnt i tråden, men om du får lite effektivare hantering av det den visar, kanske det kan gå?

Vilka drivrutiner har du?
Citera
2009-03-16, 21:59
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffeltoffel
Jag hade precis samma problem med min HTPC med ett Radeon X1250 och en 46" LCD-tv.

Min erfarenhet är att det har med drivrutiner att göra.

Jag fick det problemet under installation av Windows, och i början när jag startade det, men såfort jag fick in de nyaste ATI-drivarna så fungerade det klanderfritt.

Det kan också ha att göra med att den helt enkelt inte klarar av att visa upp det, som tidigare nämnt i tråden, men om du får lite effektivare hantering av det den visar, kanske det kan gå?

Vilka drivrutiner har du?

Bland det första jag gjorde när jag märkte problemet var att uppdatera drivrutinen. Nu har jag ATI Radeon Xpress 1100 ver 8.531.0.0.

Det verkar så vitt jag kan utröna inte spela någon roll vilken upplösning jag väljer. Problemet dyker upp med helt (så vitt jag kan avgöra) slumpartade intervall oberoende av upplösning.

Edit: Kanske får försöka installera drivrutiner manuellt och se om jag hittar något som funkar.
Senast redigerad av nacka 2009-03-16 kl. 22:03.
Citera
2009-03-17, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Bland det första jag gjorde när jag märkte problemet var att uppdatera drivrutinen. Nu har jag ATI Radeon Xpress 1100 ver 8.531.0.0.

Det verkar så vitt jag kan utröna inte spela någon roll vilken upplösning jag väljer. Problemet dyker upp med helt (så vitt jag kan avgöra) slumpartade intervall oberoende av upplösning.

Edit: Kanske får försöka installera drivrutiner manuellt och se om jag hittar något som funkar.

Har du någon möjlighet att testa kortet i en annan dator eller ett annat kort i din dator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in